2589
Sök

Mercedes W201 (190E) / W124 (200/230E)

25 Inlägg
18 december 2007
Trådstartare
#1
Letar efter en andra bil nu när Mantan är såld.
Är mest inne på att köpa Mercedes (bensin) men är osäker på vilken modell.
Ni som har haft/-har en W201 eller W124 års.mod. 86-90 ungefär med insprut eller har skruvat någon sådan får gärna komma med tipps förslag osv. (Vad ska man kolla efter? Några vanliga fel med bilarna? Slöa/pigga?Aut/Man?)

Är tacksam över alla svar.
Och visst det beror ju lite på smaken och naturligtvis är det jag som gör valet.

MVH: Mathias


414 Inlägg
19 december 2007
#2
Har själv en w201 som du ser... har inte haft så mycket problem med den så nått skruvande har det inte blivit men om du ska kolla på merca så ta ut den o kör på som fan med den så den blir varm o fin o låt den sen stå på tomgång ett tag och oljetrycket ska INTE ligga 1 eller lägre då är motorn inte i nått vidare skick... annars brukar dom vara rätt så pigga på att rosta i skärmarna smile

hej

310 Inlägg
19 december 2007
#3
Trevliga båda 2.

Har själv en w201 och spenderat x antal mil i morsans w124 230e. Även kört polarens gamla 190e 2.0, hans nya 300ce och en annan polares w124 200e.

Trevliga som sagt, dock inte helt felfria.

4orna har lite problem med kamaxeln, dålig ythärdning på nockarna och slits den igenom får du byta både kamaxel och vippor. Motorn låter mer eller mindre som en diesel när detta inträffat. Det ska dock tydligen vara bättre ythärdning på motorerna med dubbelkamkjedja, infördes tydligen runt 88.

Har även hänt att kamaxeln gått av på 4orna.

Insprutet är av KJet typ.. mekaniskt mao. Skit, om det börjar krångla.

Inget av detta är ngt man behöver oroa sig så jätte mycket över om bil och motor är skött ordentligt.

Jag skulle satsa på en 190a med 2.3l fyran eller 2.6l sexan eller w124 230e alternativt 300 24v.

190an med antingen 2.3l 4a eller 2.6l sexan är hyffsat pigga.

124an väger mer men 230 modellen är helt ok att köra än då (dock slöare än 190e med 2.3l motor), vill du ha en 124a som går att gasa lite med så är det dock 300e 24v som gäller (225hk, går ganska precis jämt med min 2.5-16v)

De motorklenare modellerna (190 1.8, 2.0, w124 200e) är tröstlöst tråkiga.

Kolla gärna in på forumet på www.mbsca.com också. Där finns det folk som kan hjälpa dig mer.


310 Inlägg
19 december 2007
#4
Jo en sak till. Automatbilarna är i vissa fall tom snabbare 0-100 än bilarna med manuell låda om jag kommer ihåg rätt smile

sen bränsleekonomi på de bilarna jag kört mycket:

w124 230e: 0,79-0.9 beroende på körstil.
w124 300ce 24v: 1-1,4l, iof med tung högerfot.


Gödseldräng
4 529 Inlägg
19 december 2007
#5
det du kan göra är att du skruvar bort ventilkåps locket när motorn står på tomgång
en gång när den är kall håll för handen över hålet så det blir tätt ta bort handen kolla så det inte är olja på handen är det några droppar är det ingen fara är det mycket köp den inte
gör likadant när den är varm ska inte vara nån olja på handen
smidigaste sättet att kolla så det funkar som det ska smile
och W124an är ju mycket snyggare än vad 190in är
brorsan har 3st 124or dock bara dieselar och rosten märks knappt på dom bilarna
190i därimot är lite mer "lättrostade"


310 Inlägg
19 december 2007
#6
Team-Adolfsson skrev:
det du kan göra är att du skruvar bort ventilkåps locket när motorn står på tomgång
en gång när den är kall håll för handen över hålet så det blir tätt ta bort handen kolla så det inte är olja på handen är det några droppar är det ingen fara är det mycket köp den inte
gör likadant när den är varm ska inte vara nån olja på handen
smidigaste sättet att kolla så det funkar som det ska smile
och W124an är ju mycket snyggare än vad 190in är
brorsan har 3st 124or dock bara dieselar och rosten märks knappt på dom bilarna
190i därimot är lite mer "lättrostade"

Det där med oljeskvättet vette sjutton? Är ingen expert så jag ska inte uttala mig vidare.

Ang rosten på w201 vs w124 är det nog hugget som stucket. Handlar mest om skötsel skulle jag tro.

Skärmar, bagagelucka och mindre smådetaljer är utsatta på båda modellerna.


Gödseldräng
4 529 Inlägg
19 december 2007
#7
Master PH skrev:
Team-Adolfsson skrev:
det du kan göra är att du skruvar bort ventilkåps locket när motorn står på tomgång
en gång när den är kall håll för handen över hålet så det blir tätt ta bort handen kolla så det inte är olja på handen är det några droppar är det ingen fara är det mycket köp den inte
gör likadant när den är varm ska inte vara nån olja på handen
smidigaste sättet att kolla så det funkar som det ska smile
och W124an är ju mycket snyggare än vad 190in är
brorsan har 3st 124or dock bara dieselar och rosten märks knappt på dom bilarna
190i därimot är lite mer "lättrostade"

Det där med oljeskvättet vette sjutton? Är ingen expert så jag ska inte uttala mig vidare.

Ang rosten på w201 vs w124 är det nog hugget som stucket. Handlar mest om skötsel skulle jag tro.

Skärmar, bagagelucka och mindre smådetaljer är utsatta på båda modellerna.

jo det funkar så
det ska inte skvätta ut någon olja där alls inte en liten droppe egentligen
på BMWn kommer den inget
på en 190 2.3 jag var och kollade på kom det närmare 2 L på en gång sprutade stråle rakt upp
och det då var motorn helt slutkörd 
bonntips jag lärt mig av farsan som jobbat med bilar/traktorer i 30 år wink
och ifall du ska köpa en 190 köp inte den vita stylade i jkpg för 9000 yikes
den är totalt slukörd


414 Inlägg
19 december 2007
#8
Kan även tilläga at om du ska köpa en w201 så borde du köpa en -88 eller efter, då den kom med dubbelkedja och facelift big_smile
Senast redigerat av svanstrom (19 december 2007)

hej


Sök