Trevliga båda 2.
Har själv en w201 och spenderat x antal mil i morsans w124 230e. Även kört polarens gamla 190e 2.0, hans nya 300ce och en annan polares w124 200e.
Trevliga som sagt, dock inte helt felfria.
4orna har lite problem med kamaxeln, dålig ythärdning på nockarna och slits den igenom får du byta både kamaxel och vippor. Motorn låter mer eller mindre som en diesel när detta inträffat. Det ska dock tydligen vara bättre ythärdning på motorerna med dubbelkamkjedja, infördes tydligen runt 88.
Har även hänt att kamaxeln gått av på 4orna.
Insprutet är av KJet typ.. mekaniskt mao. Skit, om det börjar krångla.
Inget av detta är ngt man behöver oroa sig så jätte mycket över om bil och motor är skött ordentligt.
Jag skulle satsa på en 190a med 2.3l fyran eller 2.6l sexan eller w124 230e alternativt 300 24v.
190an med antingen 2.3l 4a eller 2.6l sexan är hyffsat pigga.
124an väger mer men 230 modellen är helt ok att köra än då (dock slöare än 190e med 2.3l motor), vill du ha en 124a som går att gasa lite med så är det dock 300e 24v som gäller (225hk, går ganska precis jämt med min 2.5-16v)
De motorklenare modellerna (190 1.8, 2.0, w124 200e) är tröstlöst tråkiga.
Kolla gärna in på forumet på
www.mbsca.com också. Där finns det folk som kan hjälpa dig mer.