2905
Sök

Att inte bli blåst vid bilköp

Sjuksköterska, psykiatri
149 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
Hej, kan ni hjälpa mig med lathundsliknande info om hur jag ska gå till väga när jag köper bil av privatperson. På väg att köpa min första bil för > 100.000 vilket är jättemycket pengar för mig mot tidigare bilköp i < 10.000 klassen. Från att jag har pengarna på banken, och jag har provkört bilen och kommit på att det är den jag vill köpa. Vad gör jag nu?

Är jag fel ute:
* Kollar upp sms-tjänst via vägverket för att se vem som står som ägare på bilen. Kontrollerar detta mot ID på säljaren. - Ok det stämde.
* Skriver på ägarbyte-bevisettjohejsan som sedan säljaren ska skicka in?
* Ska jag få ett kvitto handskrivet på erhållen betalning och vad köpet gäller?
* Hur gör man med pengarna? Går man gemensamt till banken o för över till bankkonto och får kvitto? Hur fungerar bankväxel?

Frågor: Hur kan jag lita på att säljaren skickar in detta ägarbytepapper? Även om jag får nycklarna till bilen o kör därifrån, vad hindrar människan från att anmäla den stulen därefter och det enda jag har är ett sketet litet papperskvitto på att jag köpt den?

Snälla hjälp så jag inte blir blåst utan kan få min gamla BMW smile

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
23 december 2007
Vet iaf hur du kan göra med kosingen, gå in på banken och begär en "postväxel" på rätt belopp eller mindre och ta ut ? 10 000 kr och ha i handen så har du mökjlighet till att pruta wink

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

2 271 Inlägg
23 december 2007
Jag brukar alltid se till att båda är med när man slänger lappen i lådan, känns tryggare för båda parter.

136 Inlägg
23 december 2007
Eller gör du med internet bank o som ja gjorde så får han pengarna direkt! Mkt smidigt!!

De Säger Vi Hej!

279 Inlägg
23 december 2007
Jag använde ett köpekontrakt när jag köpte min. Alltid bra! Då får du en kopia och han en där ni båda har skrivit under. Ägarbytet kan du ju be om att själv få stoppa i lådan.
Med pengarna är det väl lättast att kirra en postväxel. Enkelt och smidigt!
Go jul

Art Director
75 Inlägg
23 december 2007
Man får INTE pengarna direkt om man kör via internetbanken, det är endast om du har samma bank som säljaren / köparen. Har varit med om detta missförståndet förr när vi sålde vår Mercedes...

Sjuksköterska, psykiatri
149 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
Jättebra tips om att antingen själv be om att få lägga på det på lådan alternativt att båda går, samt att man har lite av beloppet kontant. Internetbank skulle ju fungera fint som sagt om båda har samma bank, annars tror jag nog inte han blir så glad över det smile

Jocke0155: Köpekontrakt?

God jul på er!

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"

136 Inlägg
23 december 2007
aa men för mig funkade det väldigt smidigt ändå tongue fast han fick pengarna dagen efter men han kunde ju se hur ja tryckte och skrev in så ja inte kunde fuska. Därför visste han ju att pengarna skulle komma nästa dag på hans bank. Jag tyckte iaf det gick smidigt big_smile

De Säger Vi Hej!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
23 december 2007
Du & han ska skriva ett kvitto. Sen ska säljaren posta ägar bytet medans du tar kvittot

C H E V R O L E T <3

279 Inlägg
23 december 2007
da_eddah:
Ja alltså ett kontrakt där ni båda intygar att köpet har gått fint till och att det faktiskt har hänt smile Så det inte blir några missförstånd senare. Där kan ni även skriva med eventuella fel på bilen. Så du inte upptäcker något senare som ägaren inte hade talat om.
Har ett skit bra sånt, dock orkar jag inte skriva över det till datorn smile

Sjuksköterska, psykiatri
149 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
Hehe nej det förstår jag smile Tack ändå!

Ja nu ska jag väl inte bli blåst med alla tips jag har fått. Ny fråga då, hur blåser jag honom? wink

Tack alla!

279 Inlägg
23 december 2007
Men skriv ihop ett köpekontrakt du. Kan vara bra att ha till nästa bilköp också wink

Thorssa
24 december 2007
Jocke0155 skrev:
Men skriv ihop ett köpekontrakt du. Kan vara bra att ha till nästa bilköp också wink

Finns på konsumentverkets hemsida som man kan skriva ut.

23 Inlägg
24 december 2007
da_eddah skrev:
Jättebra tips om att antingen själv be om att få lägga på det på lådan alternativt att båda går, samt att man har lite av beloppet kontant. Internetbank skulle ju fungera fint som sagt om båda har samma bank, annars tror jag nog inte han blir så glad över det smile

Jocke0155: Köpekontrakt?

God jul på er!

här har du ett köpekontrakt från Konsumentverket! Brukar ja använda, det du gör är att du kör 2 utskrifter sen skriver du på hans och han din sen är de klart!

http://www.konsumentverket.se/Documents … _bilar.pdf

3 235 Inlägg
24 december 2007
Japp, ha med dig ett kontrakt, och gärna ett vittne som också kan signera på det.
Notera gärna vilka brister/skönhetsfel bilen har, så blir det lättare att avklara ifall det kommer upp fel som förra ägaren inte berättat om...

Maizer
24 december 2007
MaZzej skrev:
aa men för mig funkade det väldigt smidigt ändå tongue fast han fick pengarna dagen efter men han kunde ju se hur ja tryckte och skrev in så ja inte kunde fuska. Därför visste han ju att pengarna skulle komma nästa dag på hans bank. Jag tyckte iaf det gick smidigt big_smile

Ja men har ni inte samma bank hinner han hem och annulera överföringen innan det förs över dagen efter.

Thorssa
25 december 2007
Maizer skrev:
MaZzej skrev:

Ja men har ni inte samma bank hinner han hem och annulera överföringen innan det förs över dagen efter.

Du kan inte annulera en överföring du redan gjort, då skulle folk blåsa varandra till höger och vänster.

98 Inlägg
25 december 2007
Thorssa skrev:
Maizer skrev:
MaZzej skrev:

Du kan inte annulera en överföring du redan gjort, då skulle folk blåsa varandra till höger och vänster.

Helt rätt, skriver man in det som en omedelbar överföring så dras pengarna direkt från ditt konto men det landar inte på mottagarens konto förens dagen efter...

Den största risken i att bli blåst vid bilköpet äv väl att bilen har något allvarligare fel som den gamle ägaren lyckats fixa temporärt... Som när farsan köpte sig en automatare för en herrans massa år sedan... Då hade dom tryckt växellådan överfull med olja bara för att vi inte skulle märka att den läckte... men köpet blev hävt i efterhand men ändå... Bilsemestern var förstörd för det....

Sök