3805
Sök

Topp och kamaxelfråga! (tic trim)

123 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
#1
Har tänkt köpa en billigare 531 topp till ticen. Vad kostar det att lämna in den och renovera/porta? Eller enbart renovera?

Vad ska jag ha för kamaxel?

En VX3 med spår i bakkant ?

En A med spår i bakkant ?

Om jag ska trycka på toppen och kamaxeln vad behöver jag mer byta för att det ska hålla? Andra spridare? Mer ? Större turbo, vilken?

Måste jag ha hårdare stakar?

Annan lmm ?

Bör jag renovera motorn innan jag börjar trimma den?

Som sagt! VAD bör jag göra för att motorn ska hålla?

Bilen i fråga är en 740tic från 85, vad är det för motorbeteckning på den?
Senast redigerat av RomyMontana (28 december 2007)


645 Inlägg
28 december 2007
#2
Det ska sitta en b230et i en 740tic -85.
För att svara på dina frågor behöver man veta vilken effekt du siktar på !
men i stora drag:
skaffa 940turbo / extraktorgrenrör, 3" ändå från turbo så får du ner avgasmotståndet och bara här någon extra hästkraft av det.
H eller K-kam är högvarviga kammar som ger mer effekt i turbo motorerna ( ska själv köra k-kam)
Sen en chipning så har du lite mer effekt och en betydligt roligare motor!
Vet inte hur långt en 531topp hänger med men det är inte den första strypningen utan det är turbon och spridarna, sitter gröna spridarna på din och dem räcker till ca 230hk~ och turbon ger väl vika runt samma effekt så mer bör dessa bytas.

Har men en fräsch motor och håller koll på lambda värde och att den inte spikar + gjort något för att få ner avgasmotståndet hänger motorn med en bit men över 250hästar skulle nog jag börja sattsa på värre grejjer i blocket iaf.
Senast redigerat av zajja (28 december 2007)

//Marcus Saari

123 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
#3
zajja skrev:
Det ska sitta en b230et i en 740tic -85.
För att svara på dina frågor behöver man veta vilken effekt du siktar på !
men i stora drag:
skaffa 940turbo / extraktorgrenrör, 3" ändå från turbo så får du ner avgasmotståndet och bara här någon extra hästkraft av det.
H eller K-kam är högvarviga kammar som ger mer effekt i turbo motorerna ( ska själv köra k-kam)
Sen en chipning så har du lite mer effekt och en betydligt roligare motor!
Vet inte hur långt en 531topp hänger med men det är inte den första strypningen utan det är turbon och spridarna, sitter gröna spridarna på din och dem räcker till ca 230hk~ och turbon ger väl vika runt samma effekt så mer bör dessa bytas.

Har men en fräsch motor och håller koll på lambda värde och att den inte spikar + gjort något för att få ner avgasmotståndet hänger motorn med en bit men över 250hästar skulle nog jag börja sattsa på värre grejjer i blocket iaf.

Den är chippad och det är 3" från turbon smile Har uppställd laddtryck också, laddar 0.9

Är inte speciellt hajj på bilmek, så H eller K-kam säger mig inte spec mycket, kan du utveckla det lite?

Siktar på runt 300hk kanske?

Vilken topp är bättre, 530 eller 531? Varför, varför inte?


645 Inlägg
28 december 2007
#4
RomyMontana skrev:
Den är chippad och det är 3" från turbon smile Har uppställd laddtryck också, laddar 0.9

Är inte speciellt hajj på bilmek, så H eller K-kam säger mig inte spec mycket, kan du utveckla det lite?

Siktar på runt 300hk kanske?

Vilken topp är bättre, 530 eller 531? Varför, varför inte?

Okej det är en start.
För 300hästar skulle jag skaffa ett riktigt extraktor grenrör, 940 turbo grenrör klarar väl effekt men.
Större turbo (finns lite olika val, jag är inte speciellt inne på turbo storlekar jämtemot effekt)
Avgassystemet har du ju redan (om flänsen stämmer mot nya turbon på downpipen.)
Större spridare och ett eftermarknadsinsprut såsom MegaSquirt, Vems eller haltech etc sök på google.
Möjligtvis uppgradera soppapump/arna.
Värre stakar (h-profil eller annat) och nya lager i motorn.
Kör på 531 toppen och lämna in den på portning, renovering och även bearbetade förbränningsrum för att få ner kompan och minska spikningsrisken.
Vet inte om kolvarna hänger med till 300 hästar eller ej men kan väl likväl vara likabra att byta mot värre, då finns det ju där då du senare suktar efter ännu mer hästar wink
H och K är beteckningar på kammarna, dem ger effekten på högre varvtal vilket man vill åt i en turbo motor så någon av dessa eller någon turbo kam från t.ex kg eller någon annan eftermarknads försäljare.

//Marcus Saari


Sök