3165
Sök

VW Golf 3 -98 - Gul gegga på oljelocket?

6 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
Min käre golf har fått gul gegga på oljelocket och vid öppningen där man fyller på olja. Dock är det ingen gul gegga när man drar ut oljestickan. Är det någon som vet vad detta beror på? Kan det vara vatten i olja endast vid påfyllningslocket?

Beredare
561 Inlägg
30 december 2007
E jag inte fel på det så är det kylarvatten tyvärr.. sad

Mvh Jonas

220 Inlägg
30 december 2007
Förmodligen kondens som bildats, vanligt när det är kallt ute, och man kör kortare sträckor så blir det så..

6 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
Ok, om det nu är kylarvatten som har läckt in vad behöver göras isåfall?
Senast redigerat av paiie (30 december 2007)

Administratör
2 978 Inlägg
30 december 2007
Golfarna är kända för det gula kletet på oljelocket inget att bry sig om.... Försvinner kylvatten och motoroljenivån stiger DÅ kan du börja fundera på att renovera.

En kopp av den svarta såsen...

svensson
60 Inlägg
30 december 2007
Ja, kondensvattnet bilder med oljan ett gult "klet" på oljelocket, mkt kallstarter o korta körsträckor gör att det bildas mkt kondens. det är som dom andra skriver ingen fara. Kör riktigt med den ett tag så e d borta sen. Skulle tempmätaren börja gå upp o ner o värmen vandra i bilen så kan du räkna me topppackningen.

Bmw 323 coupe-97 sommarbilen
Volvo 240 turbo-83 lek/projektbilen

3 235 Inlägg
30 december 2007
Om kylarvätskan försvinner, då bör du vara orolig, men annars är det helt vanligt fenomen på golfar.
Har en golf 99 själv, och dagen efter oljebytet såg jag att det var lite gegga på oljepåfyllningslocket. Jag torkade bort det, och sen dess har jag inte sett mer...
Se till att motorn blir ordentligt varm så att kondensen försvinner, kör man korta sträckor ofta, så blir det en del "majonäs" i vevhusventilationen...

Sök