3490
Sök

Ett konstigt rassel i a4 1.8t

lala~~
88 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
Ja som rubriken lyder så har jag fått ett konstigt ljud på min a4.
Det låter absolut ingenting när jag gasar på eller bara rullar. Men motorbromsar jag så kommer det ett rasslande ljud, samma sak om man drar på och sen drar in kopplingen så kommer det.
Va kan felet va? sad

Är det någon som haft samma problem så svara gärna tongue

Hade fint allihopa!!

100 Inlägg
15 oktober 2007
Kedja eller rem på kammen ?

2 652 Inlägg
15 oktober 2007
rem

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
15 oktober 2007
Kan de möjligtvis vara ett urtrampningslager som vill ha lite ledigt? Bara en gissning mitt i natten, men de är de enda ja kan komma på just nu...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
15 oktober 2007
Skulle ta en titt på kammren/Kedja

C H E V R O L E T <3

993 Inlägg
15 oktober 2007
på min Passat 1.8t så var det kammrem.
när jag bytte den så blev det tyst tongue

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
15 oktober 2007
kan vara kamrems spännaren eller multiremsspännaren, inte allt för ovanligt på dessa bilar

155 Inlägg
15 oktober 2007
hare för mig det sitter en kjedja på baksidan av toppen, när den rasslar är det dags att byta den den sitter på kammarna.. ta en titt på den, det är de tipset jag ka ge.. lycka till

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..

lala~~
88 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
åh fan tack för alla svar, ska undersöka saken närmare nu i helgen! smile

283 Inlägg
17 oktober 2007
Precis som Gurrathaman skriver så finns det en inställningsmekanism som består av en kedja o en spännare på bakidan av toppen. När den behövs bytas börjar kedjan gå ner i plastskenorna till spännaren vilket gör att det går ner plastflagor som går ner i sumpen o sätter sig i silen på oljepumpen, som i sin tur kan göra att turbon går sönder eftersom den inte får smörjning = DYRT. Lyssna när motorn går om det rasslar från "upphöjningen" som finns på baksidan av ventilkåpan..Då är det säkert den som behövs bytas, kamaxlar ur osv. Inte ovanligt att vi får in bilar i verkstan (Är mekaniker på Audi) där inställningsmekanismen behövs bytas.

/Padde
Senast redigerat av Paddee636 (17 oktober 2007)

lala~~
88 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
jävlar låter svårt det där.. något man kan byta själv eller behöver man lämna in den? vad tar dom företsen för ett sådant ingrepp?
men jag får lägga till det att det kommer typ ifrån (turbon) eller i närheten.. fan :S

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
17 oktober 2007
thetommy skrev:
jävlar låter svårt det där.. något man kan byta själv eller behöver man lämna in den? vad tar dom företsen för ett sådant ingrepp?
men jag får lägga till det att det kommer typ ifrån (turbon) eller i närheten.. fan :S

Det är inte så enkelt som en värmeplåt runt turbo/kat som skramlar?
Var ett skramlande ljud från turbosidan på min Passat när jag köpte den, det var en värmeplåt som var böjd så den låg emot katalysatorn...förde ett jäkla oväsen vid vissa varvtal och speciellt vid motorbroms.
Kan ju vara värt att kolla upp iaf, innan du lämnar in den på dyra reparationer.

lala~~
88 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
jaa jo jag har tänkt på de med, men ahr inte sett nått som ligger imot.. men som sagt kanske bäst å verkligen kolla så det inte är nått sånt enkelt smile

155 Inlägg
17 oktober 2007
du har inte något värmeskydd runt lambdasond? om de nu är det på dem..tongue

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..

lala~~
88 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
hehe nae tror inte de är nått runt den xD men ja undersökte lite idag, verkar som om rasslet kommer ifrån katten, kan de va den som sotat av å gått i pension?

4 586 Inlägg
31 december 2007
kolla gärna in mitt galleri där har jag bilder på hur du går tillväga

246 Inlägg
31 december 2007
Spännrulle  som gett upp livet..
Byt rem o vattenpump samtidigt..

246 Inlägg
31 december 2007
thetommy skrev:
hehe nae tror inte de är nått runt den xD men ja undersökte lite idag, verkar som om rasslet kommer ifrån katten, kan de va den som sotat av å gått i pension?

Miss visande fråga ..
Kommer det Inte från motorn..så har turbon havererat eller katten de är bara o riva för o
veta resultatet

Sök