3681
Sök

V70 knackar

1 722 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
Jag hör när den går på tomgång att knackar. Verkar ändå gå som vanligt.
Just så högt att man hör att den knackar...

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Gorgilus addictus
4 760 Inlägg
28 december 2007
Ventilknack.
Oljan som inte riktigt har börjat smörja riktigt.
Men fortsätter ljudet när motorn är varm är det dags att kolla upp ventilerna!

Allt för den där jävla hatten!

Smålänning
7 887 Inlägg
28 december 2007
Hur  låter det? Högt eller lite diskret?

Låter det KNACK KNACK eller tick tick?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 823 Inlägg
28 december 2007
precis det är skillnad på knackande och tickande, ventiltryckarna kan ticka lite, likaså tickar spridarna en heldel men om det därimot knackar (mer metalliskt ljud) så är det nog risk för att en eller flera vevstakar är krökta.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Skaune
29 december 2007
Om det är ett konstant knackande så hade jag tippat på sletna lagerskålar på veven eller så kan de va dina ramlager.
Såg nu att de e en 05, trpor mer åt att den bara låter när den är kall va? nu på sina håll i landet e de ju räjelt kallt och din olja kanske e lite trögflytande, kan hjälpa med en W5/w40 olja t.ex!
Senast redigerat av Axor (29 december 2007)

1 722 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
Även när den är varm också så hör man den Knackar ...
Senast redigerat av Kanelbullen (1 januari 2008)

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
1 januari 2008
Kanelbullen skrev:
Även när den är varm också så hör man den Knackar ...

en vevstake som e krökt?  kolla upp bilen på verkstad, ingen ide att chansa hmm

Livsnjutare
1 707 Inlägg
1 januari 2008
Låter som ett vevstaks lager som håller på att ge sig..

31 Inlägg
1 januari 2008
Om det kommer lite då och då så är det ventilkärv, har samma på min 855 bruka släppa.

ont på ena låret
O P E L

1 722 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
Farsan sa att det har den gjort sen den var ny också

Ocean Race NR:1
475 Inlägg
4 januari 2008
Det är ett normalt lite tickande i dessa motorer, är lika tickande på min V70N som på den tidigare v70:an jag har!

Men kör självklart in hos en volvo verkstad och be dom lyssna på det eller provstarta en v70  av samma årsmodell, och hör om den tickar likadant!

Det är ju som sagt ganska svårt att avgöra här vad som är knack eller normalt tickande!

mvh
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa

Tyskstuk.se
630 Inlägg
4 januari 2008
Hur långt har bilen gått? tänkte på motorgarantin... isf är det väl bara att lämna in bilen o be dom kolla på det... INNAN något allvarligt händer och det kanske blir tvister med försäkringsbolag och sånt... man vet aldrig....   dessutom skönare att få det fixat smile

90 Inlägg
4 januari 2008
djkpg skrev:
Om det kommer lite då och då så är det ventilkärv, har samma på min 855 bruka släppa.

Va inne på samma bana som dig där, inte helt ovanligt att trycket släpper i ventilerna på dessa motorer..
Om de nu skulle va ett så smidigt fel så är de lätt fixat...

Håll motorn på 3000 varv en minut lr två, då brukar de släppa....
Om de börjar låta värre än innan stäng av bilen...

9 108 Inlägg
4 januari 2008
Flyttar till Motor & Motorstyrning.

Volvopower__
4 januari 2008
Vi har haft 2 v70isar och det har knackat och låtit lite här och där tycker jag big_smile men det låter så om alla såna motorer tror jag ...  ... .. . .

Avstängd
40 Inlägg
5 januari 2008
PÅ vår v70, 07 Knackar de o tickar lite men de e normalt i dessa motorer

Kawasaki KX

Sök