3328
Sök

Bli bilmek

1 863 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
Hur kan jag som snart är 30 utbilda mig till bilmek?
Bilar är mitt stora intresse men kan tyvärr inte så mycket.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 januari 2008
bli hobbymek istället

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
7 januari 2008
för att bli bilmekaniker så ska man nog börja i tidig ålder hemma i garaget med moppe sen bil.. sen mer bil.. sen ännu mer bil... sen ska man söka sig in på fordonspogrammet.
och hålla på mkt me bilar jämt.

då kan man jobba som proffsig bilmekaniker.. även om du skulle börja nu skulle du vara rätt kass ganska länge hmm

men vid 50års åldern kanske du är grym lol

nä skämt åsido, kolla me komvux eller nått hmm  plugga hårt och köp dig en skitbil som du på fritiden kan skruva isär till minsta bit och sedan plocka ihop igen.. lär dig så mkt som möjligt.
Senast redigerat av richardoo290 (7 januari 2008)

177 Inlägg
7 januari 2008
jag fick en 240 förra året som jag har hållt på o skruva o grejja med o har faktiskt lärt mig ganska mkt av det.. (Inga kuggfrågor tack) Fast jag bara är 14 så kan jag en hel del enligt mig själv...

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
7 januari 2008
biltokeR skrev:
jag fick en 240 förra året som jag har hållt på o skruva o grejja med o har faktiskt lärt mig ganska mkt av det.. (Inga kuggfrågor tack) Fast jag bara är 14 så kan jag en hel del enligt mig själv...

eftersom du e så smart så måste jag ställa en fråga..
men du är som sagt 14 så jag provar en jättelätt tongue

vad är ett bromsok, var sitter det? hur ser det ut? hur funkar det?

nu kan de ju bli så att du fuskar o frågar farsan eller söker på nätet tongue 
haha, skitsamma

Blivande servicetekniker
117 Inlägg
7 januari 2008
Finns ju utbildningar. jag går en utbildning som gör att jag blir servicetekniker för tunga fordon. men det är mycket likheter med själva mekandet. Kolla med arbetsförmedlingen o sök via komvux o leta efter KY-utbildningar.

brumbrumbrum vad är det?
DET SKA DU VETA SOM ÄR MEKANIKER!

510 Inlägg
7 januari 2008
richardoo290 skrev:
biltokeR skrev:

haha, skitsamma

ja kan, ja kan .. Det sitter inne i motorn och gör så att spolarmunstuckena inte blir igensatta !!
Lätt som en plätt ju ..

Serriöst, börja som sagt med att köpa en 740 .. Finns ju inget som är mer lättskruvat .. Köp en verkstashandbok och börja med att läsa lite om hur motorn mm fungerar, vad det har för uppgift mm .. Så kommer du att lära dig, sakta men säkert .. Ja som gick Teknik med inriktining inom datorer, ja har skruvat ner min motor 2gg nu .. Och det är faktiskt inte så svårt som man tror .. Mvh Johan

blacken
7 januari 2008
666_Beast skrev:
Hur kan jag som snart är 30 utbilda mig till bilmek?
Bilar är mitt stora intresse men kan tyvärr inte så mycket.

Gör som en del här säger. Skaffa en halvskruttig bil av någon sort och lite verktyg sedan så har väl du någon eller några bekanta/kompisar/polare som kan hjälpa dig en bra bit på vägen. När du sedan har blivit lite "varm" i kläderna försök att få lite praktik på en mindre verkstad någonstans. Plugga även motorlära och fordonskunskap vid sidan om. Det funkade för mig iallafall. smile

177 Inlägg
7 januari 2008
richardoo290 skrev:
biltokeR skrev:

haha, skitsamma

Sitter bakom däcken på bromsskivan fast i franvagnen tror jag... och när man trycker på bromspellen så trycker en kolv ner oljan i ledningarna och då bygger oljan upp ett tryck som gör att bromsbeläggen trycks mot skivan o på så sätt fungerar den den ser ut som en en halvmåne typ...

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
7 januari 2008
biltokeR skrev:
richardoo290 skrev:
biltokeR skrev:

haha, skitsamma

Sitter bakom däcken på bromsskivan fast i franvagnen tror jag... och när man trycker på bromspellen så trycker en kolv ner oljan i ledningarna och då bygger oljan upp ett tryck som gör att bromsbeläggen trycks mot skivan o på så sätt fungerar den den ser ut som en en halvmåne typ...

nu var frågan inte lämpad åt dig!

177 Inlägg
7 januari 2008
Vad dådå du frågade ju?? Fråga mera!!! smile smile smile jag irriterar dig eller hur?!?!?!?

2 079 Inlägg
7 januari 2008
biltokeR skrev:
Vad dådå du frågade ju?? Fråga mera!!! smile smile smile jag irriterar dig eller hur?!?!?!?

haha, jag tror bestämt att du irriterar honom.lol

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

blacken
7 januari 2008
richardoo290 skrev:
biltokeR skrev:

haha, skitsamma

Bromsoket, det är ju den som man har framför sig i bilkön, eller hur? big_smile

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
7 januari 2008
blacken skrev:
Bromsoket, det är ju den som man har framför sig i bilkön, eller hur? big_smile

Och återigen visar blacken vart skåpet skall stå tongue   lol

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

7 Inlägg
7 januari 2008
Enligt mina erfarenheter som bilmekaniker så kan jag säga hur det är enklast att komma in inom yrket. Och det är som någon har skrivit här att man först innan moppeåldern har intresse av bilar, läser biltidningar, se och lär av far, släktingar mm. Sen skaffar man moppe pillar lite med den, plockar ner motorn och montera ihop. sen börjar man fordonslinjen och övningskör med bil skaffar körkort. Ut på praktik, göra bra ifrån sig, få god respons av företaget. Och i slutet av 3:an är man på ytterligare praktik och därefter håller man tummarna att få jobb där under sommarn och senare leder det till fast. Många företag hör av sig till yrkesskolan och ber om sommarjobbare.

Det är nog lite värre som 30 åring att komma in lika lätt inom yrket, Men jag tror på nån form av vuxenskola och mycket praktik, där man igentligen lär sig den större delen hur det går till. Som sagt jag har bara 3 års erfarenhet från skola och 2 år från yrket och jag kan säga att man känner sig som nybörjare fortfarande. Jag tippar på att med yrkesutbildning och 7-8 år inom yrket så börjar man bli hyffsat erfaren av det märket man håller på med. Då man har följt med bilarnas utveckling med sina kända fel osv.

Mvh
Kristian Möller
Senast redigerat av Kristian_Moller (7 januari 2008)

Saab 9-3 SS Aero -04

9 108 Inlägg
7 januari 2008
I offtopic snackar vi om sådant som inte har med bilar att göra, flyttar denna till Allmänt.

1 863 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
Fortsätter nog som hobbymek, alltså man gör det man kan och resten får dom som kan göra.
Jag har ett bra jobb nu med bra lön, skulle kolla läget bara.
Snacka om åldersnoja, gammal när man är knappa 30... haha

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Sök