Enligt mina erfarenheter som bilmekaniker så kan jag säga hur det är enklast att komma in inom yrket. Och det är som någon har skrivit här att man först innan moppeåldern har intresse av bilar, läser biltidningar, se och lär av far, släktingar mm. Sen skaffar man moppe pillar lite med den, plockar ner motorn och montera ihop. sen börjar man fordonslinjen och övningskör med bil skaffar körkort. Ut på praktik, göra bra ifrån sig, få god respons av företaget. Och i slutet av 3:an är man på ytterligare praktik och därefter håller man tummarna att få jobb där under sommarn och senare leder det till fast. Många företag hör av sig till yrkesskolan och ber om sommarjobbare.
Det är nog lite värre som 30 åring att komma in lika lätt inom yrket, Men jag tror på nån form av vuxenskola och mycket praktik, där man igentligen lär sig den större delen hur det går till. Som sagt jag har bara 3 års erfarenhet från skola och 2 år från yrket och jag kan säga att man känner sig som nybörjare fortfarande. Jag tippar på att med yrkesutbildning och 7-8 år inom yrket så börjar man bli hyffsat erfaren av det märket man håller på med. Då man har följt med bilarnas utveckling med sina kända fel osv.
Mvh
Kristian Möller
Senast redigerat av Kristian_Moller (7 januari 2008)
Saab 9-3 SS Aero -04