3429
Sök

BMW 318 ticar på låga växlar på höga varv.

124 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
#1
BMW 318 89a ticar på höga varv på låga växlar även när den är varm har gått över 25,000 mil 
behöver snabba svar.

Tyskstükare!
225 Inlägg
30 juli 2007
#2
Dåliga ventiler?
Kan räcka med att kanske spänna dom lite..
Är ingen BMW expert, men kompisens hade liknande problem på sin 325:a


Snickar guru
278 Inlägg
30 juli 2007
#3
bmw överlag tickar

Nightrun 2007: 2a :)
Kör M3 E46..

3 121 Inlägg
30 juli 2007
#4
Vet inte om den har hydrauliska ventiler som ställs via oljetrycket. Så prova att byt olja och se om det hjälper lite, tickande motorer kan beror på att oljebytena inte skötts som det skall. Ha i åtanke att alla bmwmotor tickar lite generellt. Om den inte har hydrauliska ventiler mät upp ventilspelet och gör ventiljustering.
Senast redigerat av viccoA (30 juli 2007)


Rakapparat
301 Inlägg
30 juli 2007
#5
Mina har då alltid småtickat samt kompisarnas hmm


Evolution Garage
394 Inlägg
31 juli 2007
#6
Min tickar precis som din gör under belastning på låga varv.
Jag har en 318is -94.

Se bara till att byta olja ofta så är det nog lugnt.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

1 418 Inlägg
31 juli 2007
#7
du har den kassa m40 motorn med hydraliska lyftare och felkonstruerad topp (för högt kamtryck), se till att inte snåla med oljebyten så blir det inte värre iaf.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

287 Inlägg
10 januari 2008
#8
Lindberg88 skrev:
du har den kassa m40 motorn med hydraliska lyftare och felkonstruerad topp (för högt kamtryck), se till att inte snåla med oljebyten så blir det inte värre iaf.

har bmw 318i 87 årsmodell också den där m40 motor?

volvo ska de va :)

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
10 januari 2008
#9
har för mig att jag läst att dom bytte motr runt -97! men som sagt, M40 motorn funkar bra, förutom felkonstruktionen i toppen! med för högt kamtryck.. så kamrem å olja å sånt bör bytas oftare än det står i böcker!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

287 Inlägg
10 januari 2008
#10
okej:( kan man inte byta toppen då mot en annan?

volvo ska de va :)

264 Inlägg
10 januari 2008
#11
kiiiimpa skrev:
okej:( kan man inte byta toppen då mot en annan?

nepp, men man kan byta till äldre m10an som är en ganska schysst motor, eller en is motor så blir de lite åka oxo wink


279 Inlägg
10 januari 2008
#12
båge skrev:
har för mig att jag läst att dom bytte motr runt -97! men som sagt, M40 motorn funkar bra, förutom felkonstruktionen i toppen! med för högt kamtryck.. så kamrem å olja å sånt bör bytas oftare än det står i böcker!

-94 bytte dom. Jag hade tur och fick M43 även fast min togs ut sent -93.
Det är inget fel på M40 om man sköter dom!
Du kan läsa lite på autopower.se (tror jag) om tips och sånt!

Måste tillägga att jag har för mig att kamremmen ska bytas var 4000 mil.
Senast redigerat av Jocke0155 (10 januari 2008)



Sök