3552
Sök

Volvo M47 V-låda Med Vinande lud?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
22 december 2007
Trådstartare
Tjaa,, syrrans bil Volvo 740 har börjat låta lite konstigt, det Viiner från växellådan (M47) Bytte oljan i lådan idag men låter fortfarande likadant, Jag är 100% säker på att det kommer från lådan, är kanske bara lådan som har sett sina bästa dar? 31 000 Mil,
Någon som har en aning vad det är för fel? låter nästan som det är rakskurna drev i lådan:)

Tacksam för svar!
Senast redigerat av Rooth07 (22 december 2007)

945 Inlägg
22 december 2007
hmmm...en tanke är ju att nåt lager har gått ner sig...slitna lager har en tendens att ge ifrån sig ett vinande ljud.
Men d e bara en teori från min sida, inget fakta smile

blinka blått om du vill rejsa!

8 156 Inlägg
22 december 2007
Viner det olika beroende på vilken växel som är i, eller beroende på varvtal?
Låter det även om inte någon växel ligger i / kopplingen nertryckt?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

.......
2 655 Inlägg
22 december 2007
på en kompis m47 så är de urtrampningslagret som låter iallfall, de vinner å låter illa, de är väl snart dags å byta så de inte pajjar helt å man e utan koppling tongue...

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
22 december 2007
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Viner det olika beroende på vilken växel som är i, eller beroende på varvtal?
Låter det även om inte någon växel ligger i / kopplingen nertryckt?

1 , 2 , 3:an låter värst, 4 , 5 :an är inte så farligt, men då är det ju mycket annat som låter:P låter hela tiden, inte vid något speciellt varvtal, när man kopplar hörs det inte, , tror inte det är uttrampningslagret, men det kan det ju kanske vara?

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
23 december 2007
kan ju även vara nåt med ingående axeln och dess lager som kanske har gett upp. Efter 31.000mil så skulle jag nog inte tveka till att byta växellåda och koppling. Är ju inte några stora summor och sen så kommer det hålla ett bra tag till!

//Per-Arne

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
24 december 2007
Trådstartare
Volvo_Perka skrev:
kan ju även vara nåt med ingående axeln och dess lager som kanske har gett upp. Efter 31.000mil så skulle jag nog inte tveka till att byta växellåda och koppling. Är ju inte några stora summor och sen så kommer det hålla ett bra tag till!

Jo jag håller med:)

YeahLow_88
3 januari 2008
de är inte helt o vanligt att på m47 lådorna att dom viner . de viner oftast på 3:an elle 5:an o det betyder att de är dags o byta låda.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
7 januari 2008
urtramplagret är ju det första man byter, inte överdrivet dyrt bara jobbigt, förtsätter det vina är det nog lådan...

edit: vinder det om du kör med bilen, lägger i neutralen å släpper upp kopplingen? isåfall stor sannolikhet = urtramp
Senast redigerat av Xoff (7 januari 2008)

97 Inlägg
11 januari 2008
vanlig 5vxl? lagren på bottenstocken lägger av efter en del mil! till slut spricker lagerhusen! vanligt fel på iallafall tidiga lådor!!

1 311 Inlägg
12 januari 2008
skulle satsa mina 50 öre på att de felsta lagrena i lådan har sett sina bättre dagar, en ny(are) låda får du på skroten för nån tusing... om det är urtrampningslagret låter det som att det skulle bara grus i det och typ raspa... och det låter om du står på tomgång med neutralen i!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Sök