2383
Sök

Frågor kring vridmoment och hästkrafter

761 Inlägg
13 januari 2008
#21
AtroxS2 skrev:
Är lite skrämmande att se att det fortfarande finns folk som tror att "vrid" som enskild enhet säger någonting om prestanda...men det tar sig..  smile

Nja, men det gör det ju nästan eftersom utväxlingen inte skiljer oehört mycket mellan olika bilar. Motorers maxvarvtal skiljer ju inte heller så mycket så visst säger enbart ett vridmomentstal på en bil ganska mycket.. Även om det i teorin inte säger något..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

1 827 Inlägg
13 januari 2008
#22
Markus_MR2 skrev:
AtroxS2 skrev:
Är lite skrämmande att se att det fortfarande finns folk som tror att "vrid" som enskild enhet säger någonting om prestanda...men det tar sig..  smile

Nja, men det gör det ju nästan eftersom utväxlingen inte skiljer oehört mycket mellan olika bilar. Motorers maxvarvtal skiljer ju inte heller så mycket så visst säger enbart ett vridmomentstal på en bil ganska mycket.. Även om det i teorin inte säger något..

Du säger emot dig själv lite. Om det nu skulle vara så att en bil har mer vrid än en annan bil, som i övrigt har likadan vridkurva och varvstopp, så har ju den bilen såklart mer effekt också. Angående växellådan så har ju den som uppdrag mer att kunna leverera rätt varvtal till vridet, så du kan få ut så mycket effekt som möjligt.

Men det finns bilar det skiljer sig på. Jämför tex en VAG diesel med varvstopp på 5000rpm med en Honda Integra Type R med varvstopp på 8500rpm. I Integran så är även växellådan utformad för motorkaraktären vilket medför att på högsta växeln så ligger du på över 4500rpm i 130. Detta gör ju att karaktären ändå blir ganska snarlik en dieselbil bara det att vridet blir mindre, men kurvorna kanske ser likadana ut.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
13 januari 2008
#23
hup__ skrev:
zovix jag kunde inte låta bli att lägga märke till din signatur, "torque wins races", borde det inte vara horsepowers wins races om jag har förstått detta rätt med vridmoment och hästkrafter? tongue

Nja det är en sanning med modifikation. visst krävs det effekt för att överhuvud taget ha en chans. Men med vridmomentet kan du ligga kvar på en högre växel och dra ur kurvan t.ex.

Vridmomentet gör att du får mer effekt på lägre varv och därmed bättre segdragningförmåga.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Smålänning
7 883 Inlägg
13 januari 2008
#24
Kort sagt:
Dom som har mycket vrid anser vridet vara viktigast, och dom som har mycket effekt anser effekten vara viktigast.
Vi andra, som har både låg effekt och lite vrid, vi vet att utväxling är viktigast wink

Om vi säger att vi har en växellåda. Säger att den ger ett varvtal på 2500 rpm i 110.
Sen tar vi en "racemotor", 400 hk @ 8000 rpm, 300 NM @ 3500 rpm, och en kraftfull bruksmotor, 300 hk @ 5500 rpm, 400 NM @ 2500 rpm (är rätt normalt i en lagom chippad 850 T5 eller 9000 CSE)

Om man gör en omkörning på femman så kommer 300 hk-bilen vara snabbare, men går vi ner till trean-fyran så kommer 400 hk-bilen spöa skiten ur 300 hk-bilen.

Och det är mer eller mindre bevisat.

Att dom sen hade 30 liters 16 cylindriga motorer på 200 hk och typ 500 NM vid dom första fartrekordförsöken säger att vridet är rätt viktigt om man inte har många växlar att spela på. Då hade dom kanske tre växlar och motorerna kunde p.g.a volymen inte varva mer än kanske 3000 rpm. Hade förhållandet varit åt andra hållet med den lådan så hade bilen tagit betydligt längre tid på sig. Dock med fler växlar och hörgre varv så hade den smiskat wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök