3760
Sök

vad ska man tänka på vid köp av en 965a -96a med 6an i

105 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
#1
Nån som har nån erfarenhet av volvos 6a ...... Eller ska jag ha kvar min 855 t5 vill ha lite info om just 6an .......

its not the fart thets kill you ist the smell
Gör som ford köp VOLVO

"Ijenkligen"
788 Inlägg
14 januari 2008
#2
trevliga att köra big_smile det är väl nästan samma motor som i 850 har jag för mig, fast med en cylinder till bara?

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

1 893 Inlägg
14 januari 2008
#3
965an har mera bagage utrymme, något trängre i kupén, jämfört med din 855a. Gillar du lite mera komfort, jänke gung, kör på 965an, jag har aft en, jätte skön att åka i.
Kaross mässigt härstammar den ju från 700an, samma svaga punkter gäller. Maskinellt hör sexan till samma motor familj som din nuvarande femma. Fungerar likadant, fast med en cylinder till. Vill du ha multilink bakaxrl, så måste du upp i 96 års (Även sena 95or) modell.
Större tank och bätre komfort.

De vanliga 700 felen gäller... Spindelleder, länk armar m.m. kolla snedslitna framdäck, på multilink, kolla även bakhjulslitage. Man ställer in lika många parametrar bak som fram på en multilink... Har inte haft någon gammal "vitmotor" ännu, så jag vet inte deras svagheter. 3L går väldigt gott. wink


105 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
#4
Kristian_V skrev:
965an har mera bagage utrymme, något trängre i kupén, jämfört med din 855a. Gillar du lite mera komfort, jänke gung, kör på 965an, jag har aft en, jätte skön att åka i.
Kaross mässigt härstammar den ju från 700an, samma svaga punkter gäller. Maskinellt hör sexan till samma motor familj som din nuvarande femma. Fungerar likadant, fast med en cylinder till. Vill du ha multilink bakaxrl, så måste du upp i 96 års (Även sena 95or) modell.
Större tank och bätre komfort.

De vanliga 700 felen gäller... Spindelleder, länk armar m.m. kolla snedslitna framdäck, på multilink, kolla även bakhjulslitage. Man ställer in lika många parametrar bak som fram på en multilink... Har inte haft någon gammal "vitmotor" ännu, så jag vet inte deras svagheter. 3L går väldigt gott. wink

Tack för tippsen detta är en 96a så det sitter väll då multlink på den

its not the fart thets kill you ist the smell
Gör som ford köp VOLVO

66 Inlägg
14 januari 2008
#5
Prestandamässigt är det många hack ner mot T5:an.

Det går att skrämma upp 3.0an en del, men när du investerat 10000 i trim till den så kommer den i närheten av en 225hk orginal T5a i bästa fall.

960 köper man om man vill ha RWD, men fortfarande Volvo och gillar utseendet.

Själv har jag två st och har haft en S90 (men den var för fin att modda).

965/V90 95-98 har samma offset som 850 och i närheten av nyare Volvos också, vilket gör det lätt att hitta fälgar som passar utan stora spacerplattor.

Några grejer man kan göra med 3.0an vad gäller trim är följande:
M90 med sinterlamell
225hk chip
öppet avskärmat filter med viss luffarturboeffekt
extraktorrör
större spridare/E85.

Bör kunna ge 240-250hk (om allt är fräsht i maskin) en kall vintermorgon smile

Hästintresserad.

1 893 Inlägg
14 januari 2008
#6
Jag hade en 93a som jag chippade, 204hkr blev 214hkr, inte så stor skilnad på pappret, men det blev som en annan bil att köra, svarade direkt på gasen.
Den största vinsten med chippet, var dock inte de 10 extra hästarna, utan en lägre förbrukning.
Man köper fel bil om man köper en 960 för att trimma. (Om man inte absolut till varje pris är ute efter RWD och det extra som skiljer mot 940Turbo.)

Man kan iofs byta till en T5a i 960an, men då blir det strul med SBP istället. tongue
Samma motor familj, som jag har förstått, passar den rätt på där sexan satt.
Lite spännande eldragning bara. wink  Men nu skenar jag iväg...

Det skiljer över sekunden 0-100 mellan T5 och 960an, men annars går båda ganska bra, vill man ha sportighet, behåller man T5an, vill man ha mera komfort, passar 965an skit bra.
Mera bagage utrymme får man, lite trängre i kupén, men man kan inte påstå att 900 är direkt trång. wink
Senast redigerat av Kristian_V (14 januari 2008)


105 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
#7
Kristian_V skrev:
Jag hade en 93a som jag chippade, 204hkr blev 214hkr, inte så stor skilnad på pappret, men det blev som en annan bil att köra, svarade direkt på gasen.
Den största vinsten med chippet, var dock inte de 10 extra hästarna, utan en lägre förbrukning.
Man köper fel bil om man köper en 960 för att trimma. (Om man inte absolut till varje pris är ute efter RWD och det extra som skiljer mot 940Turbo.)

Man kan iofs byta till en T5a i 960an, men då blir det strul med SBP istället. tongue
Samma motor familj, som jag har förstått, passar den rätt på där sexan satt.
Lite spännande eldragning bara. wink  Men nu skenar jag iväg...

Det skiljer över sekunden 0-100 mellan T5 och 960an, men annars går båda ganska bra, vill man ha sportighet, behåller man T5an, vill man ha mera komfort, passar 965an skit bra.
Mera bagage utrymme får man, lite trängre i kupén, men man kan inte påstå att 900 är direkt trång. wink

Nä små är de inte ...får se vad jag gör ska ev. kolla på en som vill  byta med min 855a men jag får ju 80hk mindre men RWD

its not the fart thets kill you ist the smell
Gör som ford köp VOLVO

105 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
#8
det är bara 2,5an i den är det nån nackdel??????

its not the fart thets kill you ist the smell
Gör som ford köp VOLVO

95 Inlägg
14 januari 2008
#9
nagel skrev:
det är bara 2,5an i den är det nån nackdel??????

Slöare, men drar mindre?

66 Inlägg
14 januari 2008
#10
slöare, drar minst lika mycket.

Hästintresserad.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
14 januari 2008
#11
som sagt är, har också för mig att jag har hört att 2.5an inte ska vara mycket att ha, slöare å lika törstig...

sedan en notis till: inte fan satt det multilink på kombin? har för mig det är den herdeliga stumma på även den? så är det iaf på 760, endast multilink på sedanen, å jag har för mig det är samma på 960.. eller har jag fel?


105 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
#12
ok värkar inte som 2,5an är nått o ha får se vad jag gör med  det tack för de tipps jag fått

its not the fart thets kill you ist the smell
Gör som ford köp VOLVO

380 Inlägg
16 januari 2008
#13
Xoff skrev:
som sagt är, har också för mig att jag har hört att 2.5an inte ska vara mycket att ha, slöare å lika törstig...

sedan en notis till: inte fan satt det multilink på kombin? har för mig det är den herdeliga stumma på även den? så är det iaf på 760, endast multilink på sedanen, å jag har för mig det är samma på 960.. eller har jag fel?

Jopp är multilink på kombin,dä har iallafall jag smile å till bilspekulanten,satsa på 3 liters modellen för 2.5:an har 34 hk mindre men väger lika mycket,alltså som åvanstående säger,slöare ,förövrigt en riktig komfortbil.
Senast redigerat av Hakan_J (16 januari 2008)



Sök