Nu blir det säkert storm på alla Biltema fans...Men det bryr vi oss mindre om idag...
Det är en avsevärd skillnad på deras och andras lågpris oljor till skillnad på de större tillverkarnas. Detta kan ge en fingervisning...
Jag har kört racing på elitnivå i 12 år och varit på ett flertal smörjoljeseminarium, och vad de flestar tester visar är att lågprisoljan som klarar att uppfylla tillverkarnas krav på en bra olja gör det bra...när oljan är helt ny. Men efter bara 100-200 mil i en bilmotor så uppfyller den inte längre de enklaste av kraven....å hade man tänkt köra ytterligare 800mil på den oljan så kan vem som helst förstå att det inte håller i längden. Detta beror på att oljan förorenas och bryts ner och försämras hela tiden, De större tillverkarnas PATENTERADE tillsatser och höga krav gör att oljan fortfarande uppfyller tillverkarnas krav efter 1000 mil...där är väl den största skillnaden enkelt förklarad.
Lägger man sen till det faktum att alla biltillverkare dimentionerar ner alla lagerytor i dagens motorer för att de skall dra mindre bränsle genom minskad inre friktion och lättare komponenter så kan man ju anta att ÄNNU högre krav kommer att ställas på oljan!
För er som vill lära er mer finns oberoende tester gjorda av:Tester vid PAE laboratorierna i Tyskland samt Nederländerna.
Ja, om du har en 140-240 eller nån annan gammal hög du inte är rädd om, kör skit olja, men om det är din ögonsten och du är rädd om den....Satsa på en kvalitetsprodukt!
Mvh
Karlzzon