3807
Sök

Elektroni problem? opel kadett GL -91

9 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
#1
Hej jag har en gammal bil som jag fick ärva av min far.....
jag har en Opel kadett GL 1.8 5D -91..
de problem jag har haft är att jag inte får igång bilen, när jag vrider nyckeln händer det inget, så jag chansade på att köpa ett nytt start-batteri. Då funkarde utmärkt när jag körde nästan varje dag så då trodde jag att mitt problem var löst. Men när jag inte använde bilen på kanske 2-3v då dök samma problem igen.

Jag är ingen bil kunnig så jag hoppas att ni kan hjälpa
mig. Vägrar att lägga ut stora kostnader eller köpa en ny...

p.s jag har varit i verkstan 2gg men inget lång varit resultat dessutom säger dem att de inte hittar nått.


50 Inlägg
16 januari 2008
#2
Låter ju helt klart som att du har något som tjuvdrar ström.
Har du nåt som inte är orginal i bilen så är det ju ett bra ställe att börja mäta på och se om det drar ström när bilen är avstängd.

Det behöver inte dra mycket för att problem ska uppstå om bilen står ett tag..
0.5 Ah tex på ett slutsteg som inte är avstängt (viloläge) har på 4 dygn dragit 48 Ah.


21 761 Inlägg
16 januari 2008
#3
Först av allt, se till att ladda upp batteriet helt med en batteriladdare innan du gör något annat. Sedan kan du börja mäta.

Plocka fram multimetern och sätt den i läge för strömmätning, sätt mätområdet på 10A eller 20A beroende på vilket mätområde som finns på multimetern.

Ta loss batteripluskabeln på batteripolen och koppla in multimetern mellan batteripolen och batteripluskabeln, då borde du se om det är någonting som tjuvdrar ström fastän bilen är avslagen.

Testa sedan att dra ur en säkring i taget och se när multimetern visar att strömmen är noll eller nästan noll, det går nog inte att få noll ampere men nästan iaf. När/om du ser att det slutar dra ström när en viss säkring tas bort, så kollar du vilka saker som går till den säkringen.

340 Inlägg
17 januari 2008
#4
zato_boy skrev:
jag frågade en kompis om problemet men han verkar inte SÅ kunnig men han sa att det kan vara problem med transformation... kan det stämma eller är han ute och cyklar?hmm

Han är helt ute o cycklar, cyckeln är nog inte ens upplåst...


245 Inlägg
18 januari 2008
#5
Kolla så det inte är lampan i bagageutrymmet som är boven i dramat. Hade ett liknande problem på en kadett -88 nånting men brydde mig inte om det då jag använde bilen ganska ofta men sen när lampan gick sönder så slutade "tjuvandet" av ström.

21 761 Inlägg
20 januari 2008
#6
Har du tillgång till en multimeter?

Har ingen aning om vad det skulle kosta att gå till en verkstad, men jag tycker att problemet inte är så avancerat att det behövs besök i verkstaden. Med hjälp av en multimeter borde det gå att hitta orsaken. smile

Kolla upp alla möjliga lampor som kan tänkas finnas i bilen, tex den lampa som olirc skriver om. En innerbelysning kan nog innebära en hel del olika lampor ibland tror jag, tex diverse lampor i gaveln på dörrarna och kanske i underkant på en baklucka.

Vill du så kan du iof börja med att ta loss den där säkringen och pluskabeln till stereon, se sedan om det gnistrar när du sätter dit säkringen igen.
Senast redigerat av Drönirettab (20 januari 2008)

Miklen
20 januari 2008
#7
Lampan i sig gör det nog inte men d kan ju va mer elektronik bakom den som ligger å suger.. men koppla du in multimetern mellan batteripol å batteriskoklämmamojjen som ovanvarande beskriver så ser du ju utan att behöva pilla nån annanstans..

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
20 januari 2008
#8
Den lampan ska ej suga ut batterit då det finns på nästan alla cd´s.
Men testa att dra ut cd,n och stäng av allt o kolla om stereon drar ström endå. Är det bara lite så är det ingen fara. Då menar jag Väääldigt lite ström. Då är d antadligen den blinkande lampan & ev: Minnet.
Har du Slutsteg till cd,n?

C H E V R O L E T <3

21 761 Inlägg
21 januari 2008
#9
zato_boy skrev:
så ka jag bara köpa tex denna multimetern?
http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=21638526

Den duger mycket bra, behöver inte kosta mer.


Sök