2592
Sök

Vilket chiptrim till Audi A3 1.8Ts quattro?

16 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
Tjena!

Jag har sökt och kollat igenom trådar om chiptrim. Men jag har inte riktigt fått klart för mig vilka som är bra. Det finns ju en del firmor som chiptrimmar bilar.

Det kan ju skilja väldigt mycket pengar mellan olika firmor. T ex BSR som jag tänkt mig, tar 6400:- för chip till min bil medans andra billigare firmor tar 2000-3000:-.

Så jag behöver tips på var jag kan chiptrimma min bil där det inte är allt för dyrt men bra. Jag vill ju inte att bilen pajar pga dåligt chip osv om detta nu kan hända.

Vad har ni för erfarenheter gällande chiptrim? Vilka firmor är bra/dåliga?

Mvh
Christian

Bilhora
51 Inlägg
20 januari 2008
it´s fun är väl rätt bra ?

Mikael W

Brum säger bilen.
394 Inlägg
20 januari 2008
mjukvarorna är  knappast någon större skillnad på.. dom har ju samma marginaler att jobba med.. jag kör(de) med powerchip och det har funkat alldeles strålande.. något sämre service men det kan jag leva med för dom pengarna han ska ha.. om jag skulle välja någon av de större firmorna skulle jag nog köra med BSR. dom har fått bra i tester osv..

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)

945 Inlägg
20 januari 2008
mikael_st skrev:

jag har snackat med Its fun här i sthlm, verkade skit skumma!!!! Kolla deras hemsa, ingen adress inget telefon nummer, bara mob nummer. D va iaf så när jag funderade på att ta deras chip.
Jag har Bsr:s mjukvara i min RS, den pinnar på riktigt bra.
Nu har jag inte bänkat bilen, men har fått ett laddtryck på !,3 bar iaf.
Jag menar det är ju inte så man baxnar, men det är ju min bruksbil så jag känner mig nöjd big_smile
Oavsett vad du tar, välj nån etablerad firma.
Och fundera på vad du vill ha ut av chipet.
Tex, hur vill du att laddkurvan ska se ut. När vill du att laddet ska peaka.
Olika tillverkare har lite olika varianter på det.
Skickar med en länk åxå, kan du jämföra några olika chip.
Är nordicaudi som gjort testet.

http://www.nordicaudi.com/arkivet/artik … imchip.htm

blinka blått om du vill rejsa!

16 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
Nån som har nån erfarenhet av http://www.tuningchip.com ? eller vtech?
Senast redigerat av A3Tsq_2000 (20 januari 2008)

Ahlsen
21 januari 2008
dahlbäck racing har ju annars fina saker

735 Inlägg
21 januari 2008
Frågan man måste ställa sig är vilken service man vill ha. För ska man bara chippa skiljer det inte så mycket i kvalitet på själva programvaran.
Dom större och dyrare firmorna har bra service, dom billigare har det oftast inte. Valde själv powerchip, fick 1.8Tn chippad för 1700 spänn och till en början kändes det grymt prisvärt! Men när det började strula fick jag ångra mig, visst var Jörg trevlig till en början och försökte hjälpa. Problemet var att hans VW Beetle inte direkt rymmer en verkstad, så någon riktig felsökning kunde han inte erbjuda. Det slutade med att jag plockade ur chippet och sålde bilen...

Skulle jag mot all förmodan köpa en VAG 1.8T igen skulle jag inte tveka en sekund. Jag skulle chippa hos DAHLBÄCKS racing i borlänge! Dyra, ja! Bra service, grym spetskompetens, JA!!
Senast redigerat av tobee (21 januari 2008)

16 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
tobee skrev:
Frågan man måste ställa sig är vilken service man vill ha. För ska man bara chippa skiljer det inte så mycket i kvalitet på själva programvaran.
Dom större och dyrare firmorna har bra service, dom billigare har det oftast inte. Valde själv powerchip, fick 1.8Tn chippad för 1700 spänn och till en början kändes det grymt prisvärt! Men när det började strula fick jag ångra mig, visst var Jörg trevlig till en början och försökte hjälpa. Problemet var att hans VW Beetle inte direkt rymmer en verkstad, så någon riktig felsökning kunde han inte erbjuda. Det slutade med att jag plockade ur chippet och sålde bilen...

Skulle jag mot all förmodan köpa en VAG 1.8T igen skulle jag inte tveka en sekund. Jag skulle chippa hos DAHLBÄCKS racing i borlänge! Dyra, ja! Bra service, grym spetskompetens, JA!!

För att komma upp i 215hk kostar det 25000:- o det lägger jag inte. Även om man får avgassystem o luftfiler i kitet.

Jag tänkte mer på bara Chip, iaf tillsvidare. Får se om det blir mer sen. Du har ingen koll om http://www.vtech.se e sjysst?

Mvh
Christian

735 Inlägg
21 januari 2008
A3Tsq_2000 skrev:
tobee skrev:
Dom större och dyrare firmorna har bra service, dom billigare har det oftast inte. Valde själv powerchip, fick 1.8Tn chippad för 1700 spänn och till en början kändes det grymt prisvärt! Men när det började strula fick jag ångra mig, visst var Jörg trevlig till en början och försökte hjälpa. Problemet var att hans VW Beetle inte direkt rymmer en verkstad, så någon riktig felsökning kunde han inte erbjuda. Det slutade med att jag plockade ur chippet
och sålde bilen...

För att komma upp i 215hk kostar det 25000:- o det lägger jag inte. Även om man får avgassystem o luftfiler i kitet.

Jag tänkte mer på bara Chip, iaf tillsvidare. Får se om det blir mer sen. Du har ingen koll om http://www.vtech.se e sjysst?

Mvh
Christian

Ja det var väl chip jag snackade om och ett sånt kostar 6688:- hos dahlbäck. Inte så farligt dyrt tkr jag. Typ lika pris som de övriga lite mer namnkunniga firmorna. Stirra dig inte blind på effektsiffrorna när det bara gäller chip, där handlar det mest om att locka kunder. En chippad 1.8T eller 1.8Ts nyare än -98 brukar ge cirka 210-220hk oavsett märke på chip. Sen sätter bland annat orignal turbo och avgassystem stopp för att uppnå högre effekt. Finns mängder av läsning på www.nordicaudi.com i detta ämne om du är intresserad. "Liftarens guide till 1.8T trim" är ett hett tips, finns under FAQ.

Annars har du http://www.ace-competition.com/ . Då kan du passa på att uppgradera din haldex! Mkt trevlig uppgradering. Hade själv en a3 tq och vet hur småtråkig den är när man vill leka. Nästan omöjligt att hålla ett kontrolerat ställ.

BSR verkar ju också folk va nöjda med, TuningChip likaså. vtech har jag aldrig hört talas om

9 Inlägg
26 januari 2008
Jag har chippat bilar både hos BSR och Upsolute. BSR gjorde ett bra jobb med min Golf 1.8t 150hk för några år sedan. Förra månaden chippade jag min Audi A3 1.8t 180hk hos Upsolute och jag måste säga att både support och själva jobbet var toppen.

Som det sagts tidigare så finns det många bra aktörer.. det viktigaste är väll att man får ett proffesionellt bemötande före och support efter om det skulle uppstå några problem.

Här är länkarna:

http://www.upsolute.se
http://bsrab.se

Lycka till!!

Tyskstuk.se
630 Inlägg
26 januari 2008
Jag har testat både proscott och powerchip.
Dom ska väl vara samma, men tror det fanns en "version 2" som jag fick av proscott och är jättenöjd.
Rekommenderar båda!

www.proscott.org
www.powerchip.se

1 Inlägg
30 januari 2008
TTTTT skrev:
mikael_st skrev:

jag har snackat med Its fun här i sthlm, verkade skit skumma!!!! Kolla deras hemsa, ingen adress inget telefon nummer, bara mob nummer. D va iaf så när jag funderade på att ta deras chip.

Hej!

Anledningen till att det inte finns någon adress på hemsidan är att vi inte vill ha några drop in kunder. Då kommer det kanske sex bilar en dag och ingen nästa. Mindre bra eftersom man bara hinner med 2-3 bilar på en dag beroende på modell och då kommer någon att bli ledsen som inte hinner få hjälp och som sen kanske ledsnar och inte återkommer. Vi har testat den här metoden och den är mindre bra, tro mig.

Biltelefonnummer är nog vanligare och vanligare idag. Alla våra ÅF har även de biltelefonnummer. Vi har även ett vanligt nummer men eftersom ändå ingen hinner att svara i den har vi valt att inte längre ha med det i annonser, på hemsidor o dyl.

Alla som bokar får såväl adress som telefonnummer via mess elr/och mail. Hoppas att jag har rett ut missföstånden.

MVH/ Qvarnis

Rent A Retard !
674 Inlägg
30 januari 2008
ItsfunQvarnis skrev:
TTTTT skrev:
mikael_st skrev:

Hej!

Anledningen till att det inte finns någon adress på hemsidan är att vi inte vill ha några drop in kunder. Då kommer det kanske sex bilar en dag och ingen nästa. Mindre bra eftersom man bara hinner med 2-3 bilar på en dag beroende på modell och då kommer någon att bli ledsen som inte hinner få hjälp och som sen kanske ledsnar och inte återkommer. Vi har testat den här metoden och den är mindre bra, tro mig.

Biltelefonnummer är nog vanligare och vanligare idag. Alla våra ÅF har även de biltelefonnummer. Vi har även ett vanligt nummer men eftersom ändå ingen hinner att svara i den har vi valt att inte längre ha med det i annonser, på hemsidor o dyl.

Alla som bokar får såväl adress som telefonnummer via mess elr/och mail. Hoppas att jag har rett ut missföstånden.

MVH/ Qvarnis

jaha, då hänger man med smile

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm

Sök