3024
Sök

TMC-mottagare till gps??

Giftig
419 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
Hej.

Är i takterna av att jag ska köpa en gps och har valt ut att det får bli en Tomtom one v3.

Men jag vet inte vad jag ska välja för den finns både med och utan tmc-mottagare.
Hur värt är det att lägga ut 550:- extra på att köpa den i paket med gps'en?
Klarar man sig utan den? Eller om man kanske ska köpa till den senare men då kostar den uppemot 700:-

Tacksam för alla svar

LTJD

56 Inlägg
28 januari 2008
Ja hadde köpt den med tmc iallafall. 550kr är inte så mycke. Slipper man besväret sen

Giftig
419 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
Okej, jo visst, 550 är inte mycket pengar så men jag tänkte mest om man klarar sig utan den eller om det är bra att ha en sån?

LTJD

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 januari 2008
TMC är ju till för att GPSen ska få kontinuerlig trafikinformation så att den kan uppdatera rutten om det skulle vara något hinder framför dig.

Så har du mycket översvämmningar, vägarbeten, köer eller vad det nu skulle kunna vara där du rör dig med bilen så kan det ju vara värt det.

Annars klarar man sig precis lika bra utan men eftersom jag e lite av en prylbög/techie så säger jag:

Köp med TMC ändå för det kan vara bra att ha (och sen vinner ju den som har mest prylar när han dör wink )

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Giftig
419 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
TMC är ju till för att GPSen ska få kontinuerlig trafikinformation så att den kan uppdatera rutten om det skulle vara något hinder framför dig.

Så har du mycket översvämmningar, vägarbeten, köer eller vad det nu skulle kunna vara där du rör dig med bilen så kan det ju vara värt det.

Annars klarar man sig precis lika bra utan men eftersom jag e lite av en prylbög/techie så säger jag:

Köp med TMC ändå för det kan vara bra att ha (och sen vinner ju den som har mest prylar när han dör wink )

Jo det är klart. Man behöver ju inte ha den i när man åker där man har hyffsad koll ändå, det är ju bara plugga in den när man ska iväg på äventyr då kanske smile

Å sen det där med mest prylar när man dör kan väl diskuteras men visst tongue

LTJD

Turbocharged
421 Inlägg
28 januari 2008
TMC är väl i stort sett värdelöst i sverige iom att VV inte använder det ordentligt. Åker du mycket utomlands kan det dock vara bra att ha, annars 550kr i sjön enl. mig.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

Giftig
419 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
Ok, jo för jag funderade med på om det verkligen är tillräckligt med koll på allt för att den ska hinna få in t.ex. en trafikstockning. Det är väl inte precis så att satelliterna har koll på alla bilar å sen ser när det är för många nära varandra och att det går för långsamt. eller?? Det borde ju ske mer via raportering och sånna saker, typ vägbyggen och sånt är väl kanske mer aktuellt.

Mer svar från alla som har nått att säga smile
Senast redigerat av _VeNoM_ (29 januari 2008)

LTJD

Turbocharged
421 Inlägg
29 januari 2008
_VeNoM_ skrev:
Ok, jo för jag funderade med på om det verkligen är tillräckligt med koll på allt för att den ska hinna få in t.ex. en trafikstockning. Det är väl inte precis så att satelliterna har koll på alla bilar å sen ser när det är för många nära varandra och att det går för långsamt. eller?? Det borde ju ske mer via raportering och sånna saker, typ vägbyggen och sånt är väl kanske mer aktuellt.

Mer svar från alla som har nått att säga smile

Det är vägverket som manuellt skickar ut informationen på TMC, och tar bort den när t.ex. köerna är slut, men dom är usla på det, vilket gör hela systemet värdelöst. Dom lägger inte ut nya grejer, och om dom nägon gång skulle göra det så glömmer dom att ta bort det sen.

Som jag skrev tidigare, om du kör mycket utomlands, t.ex. tyskland och england så kan det vara värt pengarna, eftersom dom sköter systemet hyfsat, men i sverige kan du lika gärna använda pengarna som toapapper.
Senast redigerat av Innox (29 januari 2008)

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

Giftig
419 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
Innox skrev:
Det är vägverket som manuellt skickar ut informationen på TMC, och tar bort den när t.ex. köerna är slut, men dom är usla på det, vilket gör hela systemet värdelöst. Dom lägger inte ut nya grejer, och om dom nägon gång skulle göra det så glömmer dom att ta bort det sen.

Som jag skrev tidigare, om du kör mycket utomlands, t.ex. tyskland och england så kan det vara värt pengarna, eftersom dom sköter systemet hyfsat, men i sverige kan du lika gärna använda pengarna som toapapper.

Jo jag funderade också på det där om att det måste ju ske manuellt och att de kanske inte har koll på allt ändå. Jag köper nog utan sen om det visar sig att vv får tummen ur ***** senare så går det ju att köpa till det i efterhand.

LTJD

Son Of Murphy
782 Inlägg
30 januari 2008
Glöm inte för allt i världen att TMC kostar sen... Så är det iaf på min TomTom, kostar typ 39euro eller något sådant om året.
Men det sägs ju att det ska bli gratis, så...

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

Giftig
419 Inlägg
1 februari 2008
Trådstartare
Jag läste på tomtoms hemsida att det är en engångsavgift, förutom i usa där man betalade årligen.
Och just nu så kostar den ca730:- att köpa löst. Men det priset borde ju gå ner med tiden det med.

Jag har iallafall börjat luta mer mot att det blir utan TMC men det går att diskutera vidare så alla ni som läser det här och har en åsikt, SKRIV tongue

LTJD

Giftig
419 Inlägg
1 februari 2008
Trådstartare
WIIEEE!! Nu har jag lyckats hitta en som själjer gps-för samma pris som den första utan tmc.
Fast de här skickar med tmc'n gratis! Hehe veckans lyckträff big_smile

Så nu får jag ju lov att säga att den här tråden officiellt är dödad smile

Tack för svaren och tankeställarna ni som har skrivit
Senast redigerat av _VeNoM_ (1 februari 2008)

LTJD

Sök