Ja såhär ligger det till. Köpte en Saab 9-5 sommaren 07. Fick kvitton på att den var nyservad så bekymrade mig inte om oljebyte då (Har full servicebok som är 100% ifylld från verkstad, samt extra byten, förra ägaren var noga). Bytte olje själv 2007-09-24,då fanns det ca 2 lier kvar. Hade i 4:a fräsha liter så jag var säker och tänkte stämma av det idag. Och vad ser jag, 2 liter kvar igen, Fanskapet äter olja!
, dock så vad jag kan se blåryker den inte. Går bra i motorn, axar normalt osv.
Mer specifikt, vid 14 100 mil böt jag olja och filter. Köpte 0-40w olja från Saab auktoriserad handlare. Mobil olja. Nu har bilen gått 14 679 mil och jag fick ut 1,9 liter!!
Så på 579 mil har den gjort av med 2,1 liter olja!
Vad tror ni oljan tar vägen? Nu är det snö ute så kan garantera att det ej är läckage, skulle ju synas i så fall. Oilsludge vet jag inte, har ingen aning om hur man kollar. Eller håller turbon på att bli kass, då kan de väll gå åt olja? Eller är jag ute och cyklar.
Tacksam för tips. Skall In till våran lokala Saab handlare på måndag och se vad det kan vara. Hade mobil 0-40w hemma så nu är det 4:a liter igen. Bör jag väll klara mig på tills måndag iaf? Ska iväg och bada med familjen imorgon, en tur på 5 mil, 10 mil tur/retur. Eller ska jag låta bilen stå helt?
Tack på förhand.