3361
Sök

Om man blir tagen för fortkörning som övningskörare?

Fortare än kvickt
241 Inlägg
11 februari 2008
det är väl ingen dum fråga, som vissa här hävdar... däremot är det väldigt dumt att fråga bland alla gissenissar som finns på garaget. varför kollar du inte på vägverkets eller polisens hemsida.

Akta lacken pappskalle!

Fortare än kvickt
241 Inlägg
11 februari 2008
Konbanan skrev:
Mortalis skrev:
Har man såna här frågor bör man nog inte ens satsa på att ta ett körkort för man e ju uppenbarligen inte trafikmogen alls...hoppas denne person som nu frågorna gäller avstår tills han/hon är vettigt funtad

Grattis du har blivit utsedd till att vara en trafikmogen person smile Hur känns det big_smile?

Jag skrev lite längre upp att ni skulle bespara mej sånt skit.

Jag är i alla fall så pass trafikmogen så att jag inte behöver sitta över internet o ta emot råd om hur jag ska köra. Sköt du din körning.

bra svarat.

Akta lacken pappskalle!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
11 februari 2008
Konbanan skrev:
Är du avundsjuk för att jag utvecklas snabbare än dej i trafiken? big_smile

Alla tror dom är rallyproffs i början av "körkortstiden".

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
11 februari 2008
JB skrev:
Konbanan skrev:
Mortalis skrev:
Har man såna här frågor bör man nog inte ens satsa på att ta ett körkort för man e ju uppenbarligen inte trafikmogen alls...hoppas denne person som nu frågorna gäller avstår tills han/hon är vettigt funtad

Grattis du har blivit utsedd till att vara en trafikmogen person smile Hur känns det big_smile?

Jag skrev lite längre upp att ni skulle bespara mej sånt skit.

Jag är i alla fall så pass trafikmogen så att jag inte behöver sitta över internet o ta emot råd om hur jag ska köra. Sköt du din körning.

Hej och hå! Du min vän, med risk för att låta elak så måste jag bara säga en sak.
Väx upp, klipp dig, raka dig och skaffa ett jobb! SEN kan vi snacka körkort. Jag utgår ifrån att din handledare/pappa/mamma är införstådd i din attityd till trafikregler och då måste jag fråga, fick denne körkortet med Veckorevyn?

Med din attityd komer det sannorlikt sluta med en av de ca 400 årliga rubrikerna ang bilar i expressen.... När man övningskör har du inte den erfarenhet som krävs för att korekt kunna bedöma varje trafiksituation därav är det mycket viktigt att du håller hastigheten så du lär rätt från början. När du kan reglerna och HAR körkortet kan du börja tumma på vissa regler då du vet vad det innebär.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Smålänning
7 887 Inlägg
11 februari 2008
Konbanan skrev:
John87 skrev:
Konbanan skrev:
Jag kör för fort för att jag anser att hastighetsbegränsingarna är satta för lågt, speciellt på motorvägen.

Hoppas du får böter.
Speciellt eftersom du övningskör (om jag tolkade det rätt).

EDIT:
Ähh vafan.. Jag kör också för fort ibland kanske jag ska tillägga.
Tycker bara det är en lite nonchalant inställning. "Jag tycker inte något är bra så jag skiter i det".

Japp jag övningskör smile

Jag vill veta vad som händer så man kan hålla sej inom rimliga gränser.

Rimliga gränser är +5 -10 km/h. Mer fel än så går ingen hastighetsmätare.

Särskilt som du övningskör ska du köra lungt. Man känner sig duktig, men är det inte. Jag kände mig också duktig men visste att jag va kass tongue

Det som händer är att du får ena helvetes örfilar och stryk av dina föräldrar, eftersom det är de som får ta alla påföljderna. Du får i värsta fall böter och indraget lämplighetsintyg (lämp).

M.a.o du blir förpassad till moped i några år till eftersom du inte kommer bli klassad som läplig till traktorkort ens.

Så kör fört när du fått kortet så ingen anna får lida av dumheten wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

V-Power
1 186 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
Gonken skrev:
det är väl ingen dum fråga, som vissa här hävdar... däremot är det väldigt dumt att fråga bland alla gissenissar som finns på garaget. varför kollar du inte på vägverkets eller polisens hemsida.

Ja jag har letat ett tag på vv o polisens hemsida men har inte hittat något.

Tack för lite medkänsla bland alla "tror du kan köra" -nissar big_smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
11 februari 2008
Konbanan skrev:
Jag kör för fort för att jag anser att hastighetsbegränsingarna är satta för lågt, speciellt på motorvägen.

jag tror att det finns folk som bestämmer över dessan regler om hur snabbt man ska köra och var isåfall, tycker att du ska börja med att skriva till dom om att du är missnöjd över det så kanske du får dispans, vem vet du kanske till o med får en rallybil när dom inser hur smart du igentligen är och kommer med detta förslag, att dom bara suttit där i år efter år och bara gissat sig fram till vilka siffror som ska sitta var. En annan sak ? hur ofta kör du,när och var och med vem fan då och har den personen i fråga ett eget körkort ? det verkar vara ett drag i familjen isåfall att kolla hur mkt över man kan köra innan man åker dit eller dör.. tycker att dom borde skärpa lämplighetsproverna för föräldrar för det är ju nån av dina som inte riktigt fattat vad det är som krävs för att få körkort....

Inspiration comes standard

Bildrulle
499 Inlägg
11 februari 2008
Som min körskolelärare sa för många år sen på den tiden man gick där. "Bara för att du har körkort betyder det inte att du är bra på att köra bil, det betyder bara att du kan"

Men nu när man haft körkort nästan 10 år så inser man hur rätt han hade. I början tog man ju risker som man aldrig skulle göra idag.

Ta det lugnt så du hinner få lite erfarenhet bakom ratten innan du finner dig i en situation som ligger bortom din förmåga. Men det är ju ditt val.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

987 Inlägg
11 februari 2008
Powerman skrev:
Ursäkta jag lånar tråden lite. Följdfråga Till Er som undrar. Varför köra för fort samt sätta sig bakom ratten med alkohol i blodet? Ni har ju körkortet inom räckhåll.

Antar att du menade över huvudtaget, men oavsett om man övningskör eller ej, och har nära till körkortet spelar det väl ingen roll. Visst, köra för fort, det gör väl alla mer eller mindre. Men sätta sig bakom ratten med alkohol i kroppen, där går gränsen.

i like it load

V-Power
1 186 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
Edvinoo skrev:
Konbanan skrev:

jag tror att det finns folk som bestämmer över dessan regler om hur snabbt man ska köra och var isåfall, tycker att du ska börja med att skriva till dom om att du är missnöjd över det så kanske du får dispans, vem vet du kanske till o med får en rallybil när dom inser hur smart du igentligen är och kommer med detta förslag, att dom bara suttit där i år efter år och bara gissat sig fram till vilka siffror som ska sitta var. En annan sak ? hur ofta kör du,när och var och med vem fan då och har den personen i fråga ett eget körkort ? det verkar vara ett drag i familjen isåfall att kolla hur mkt över man kan köra innan man åker dit eller dör.. tycker att dom borde skärpa lämplighetsproverna för föräldrar för det är ju nån av dina som inte riktigt fattat vad det är som krävs för att få körkort....

Får jag bara fråga en sak.

Du anser alltså att om man lär sej snabbt, har anlag för de o känner att de e lätt, har man då inte förstått de här me körkort o borde absolut inte köra på vägarna, kom helst tillbaka när du e 40+?

Bara inse att man är olika bra på saker o lär sej olika snabbt. Ta inte ut din ilska på mej för att du förmodligen hade grova problem med att hantera bilen i början.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

V-Power
1 186 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
pippaaN skrev:
Powerman skrev:
Ursäkta jag lånar tråden lite. Följdfråga Till Er som undrar. Varför köra för fort samt sätta sig bakom ratten med alkohol i blodet? Ni har ju körkortet inom räckhåll.

Antar att du menade över huvudtaget, men oavsett om man övningskör eller ej, och har nära till körkortet spelar det väl ingen roll. Visst, köra för fort, det gör väl alla mer eller mindre. Men sätta sig bakom ratten med alkohol i kroppen, där går gränsen.

Så tycker jag oxå!

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Administratör
2 980 Inlägg
11 februari 2008
Du har fått svar på din fråga. Tråd låst.

En kopp av den svarta såsen...

Sök