3505
Sök

Turbo med 16v...

80 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
Tjo!!

Har kika många sidorna... för jag har Volvo glt 16v... hur kan få det godkänt i besiktig om jag turbokonveration på 16v.. För jag har inte sett något bilar som fick godkänt på glt med turbo.. Finns det?

Bärs!
3 456 Inlägg
12 februari 2008
Det finns 16v Turbo's orginal. Har för mej det är en Italien import med 2.0l maskin.

Annars så besiktar du bilen, åker hem å skruvar på turbo grejjerna och drar ut å svinar! Då behöver du inte bry dej om besiktning på ett år... om du inte torskar i en flygande då, men då är det bara att skruva lite & besiktiga igen...

Garaget.org peakade 2008.

Smålänning
7 883 Inlägg
12 februari 2008
Nej, det går inte att besikta en turbokonverterad bil om du inte gör ett s.k "Körcykelprov" viiket kräver enorma resurser och kosta hutlösa mängder pengar.

Detta för att tillverkaresn s.k "förlängda utsläppsgaranti" och motorspecen är ändrar så pass mycket att motorn inte längre överenstämmer med fabriks specifikationerna.

Däremot kan du plocka motorn från en Volvo 940 Polar turbo, alltså B204FT som är en 2liters 16v turbo tillverkad av volvo.

(Sen kan man ju nämna att 16v-toppen passar bolt on på B230FT så får man sin B234FT som man är ute efter...)
Senast redigerat av twin_cam (12 februari 2008)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

8 250 Inlägg
12 februari 2008
Marten87 skrev:
Tjo!!

Har kika många sidorna... för jag har Volvo glt 16v... hur kan få det godkänt i besiktig om jag turbokonveration på 16v.. För jag har inte sett något bilar som fick godkänt på glt med turbo.. Finns det?

Har du en -88 kan du byta till en B204FT / GT och besikta om den. En konvertering kan du inte få igenom på lagligt vis, eller ja... kan inte och kan inte. Det är minst sagt ekonomiskt oförsvarbart.

80 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
vad kan det kosta att köpa en b2304?

Undra varför det kan inte ha turbo på? för det finns saab 16v med turbo? hm8-)

864 Inlägg
13 februari 2008
Marten87 skrev:

Det beror på att saab var före volvo med 4-ventilsteknik(saab är bäst)

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
13 februari 2008
Tuffhaggman skrev:
Marten87 skrev:

Utan volvo hade saab aldrig flugit! cool

8 250 Inlägg
13 februari 2008
Marten87 skrev:
vad kan det kosta att köpa en b2304?

Svårt att få tag i såna maskiner och de få gånger en sån är till salu så brukar de va rätt dyra.

Varför? Pga av alla regler som talar om vad och hur man får och inte får bygga om en bil för att den ska klara besiktningen.

Kung
191 Inlägg
14 februari 2008
turbotompa skrev:
Tuffhaggman skrev:
Marten87 skrev:

Utan volvo hade saab aldrig flugit! cool

Utan SKF kullager hade volvo aldrig funnits alls..

Sök