4728
Sök

oljekylare med filterflytt. vad bör man tänka på vid första uppstarten?

219 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#1
som rubriken lyder. är det något speciellt man bör tänka på när man har instalerat en oljekylare med filterflytt? ska nämligen ut i morgon och prova så att allt när som det ska vara.??

1 867 Inlägg
18 februari 2008
#2
kör motorn utan tändning tills oljetryckslampan släcks, så du har fyllt allting innan du börjar starta motorn.
nästa steg är att kolla alla slangar med motorn igång så att allt håller tätt.
hoppas du har pressade slangar? vanliga slanga fastsatta med slangklämmor är nästan garanterade att lossna nån gång.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

333 Inlägg
18 februari 2008
#3
Fyll kylet med olja innan uppstart så slipper du att motorn går torr medans den fyller upp oljekylet smile


219 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#4
okej men går det inte att fylla upp dom 3 literna som går i och sedan fylla på en halvliter till ?

2 117 Inlägg
19 februari 2008
#5
200sx_bengan skrev:
okej men går det inte att fylla upp dom 3 literna som går i och sedan fylla på en halvliter till ?

Ingen bra idé eftersom motorn får jobba onödigt mycket utan oljefilm/oljetryck.
Fyll på kylaren innan uppstart, även slangarna rymmer en hel del och det skadar inte att fylla dem också.
Det är bara dumt att chansa med en såpass viktig sak som olja.


219 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#6
okej . men ska ja fylla slangarna från blocket till filtret och från blocket till kylaren? det kan kanske bli lite problem efter som att jag har dragit alla slangar och kopplat in allt som det ska vara . efter som att slangarna ligger i horisonelt läge .

2 117 Inlägg
19 februari 2008
#7
Lossa kylaren, lyft upp den och lossa en slang i taget för påfyllning. Du får göra så gott det går och beroende på din installation. Målet är att få in så mycket olja som möjligt redan från början.


219 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#8
okej jag ska göra det på en gång när jag kommer hem. tack för svaren.


Sök