oljekylare med filterflytt. vad bör man tänka på vid första uppstarten?

First
18 februari 2008 · 219 Inlägg

som rubriken lyder. är det något speciellt man bör tänka på när man har instalerat en oljekylare med filterflytt? ska nämligen ut i morgon och prova så att allt när som det ska vara.??

Koop
18 februari 2008 · 1 867 Inlägg

kör motorn utan tändning tills oljetryckslampan släcks, så du har fyllt allting innan du börjar starta motorn.
nästa steg är att kolla alla slangar med motorn igång så att allt håller tätt.
hoppas du har pressade slangar? vanliga slanga fastsatta med slangklämmor är nästan garanterade att lossna nån gång.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
yakozan
18 februari 2008 · 333 Inlägg

Fyll kylet med olja innan uppstart så slipper du att motorn går torr medans den fyller upp oljekylet smile

Audi S5 (2007)
Nissan GTR "Godzilla" (2010)
First
19 februari 2008 · 219 Inlägg

okej men går det inte att fylla upp dom 3 literna som går i och sedan fylla på en halvliter till ?

shogun
19 februari 2008 · 2 117 Inlägg

200sx_bengan skrev:
okej men går det inte att fylla upp dom 3 literna som går i och sedan fylla på en halvliter till ?

Ingen bra idé eftersom motorn får jobba onödigt mycket utan oljefilm/oljetryck.
Fyll på kylaren innan uppstart, även slangarna rymmer en hel del och det skadar inte att fylla dem också.
Det är bara dumt att chansa med en såpass viktig sak som olja.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
First
19 februari 2008 · 219 Inlägg

okej . men ska ja fylla slangarna från blocket till filtret och från blocket till kylaren? det kan kanske bli lite problem efter som att jag har dragit alla slangar och kopplat in allt som det ska vara . efter som att slangarna ligger i horisonelt läge .

shogun
19 februari 2008 · 2 117 Inlägg

Lossa kylaren, lyft upp den och lossa en slang i taget för påfyllning. Du får göra så gott det går och beroende på din installation. Målet är att få in så mycket olja som möjligt redan från början.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
First
19 februari 2008 · 219 Inlägg

okej jag ska göra det på en gång när jag kommer hem. tack för svaren.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang