4152
Sök

Förvirrad, angående typer på Golf 2 bilar!

6 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#1
Jag har helt bestämt mig för att köpa en Golf 2:a.
Men ja fattar inte alla typer av Golf 2.
Vad är tillexempel Golf 1.8i , vad står i:et för?
Vad är Cl? vad betyder 8v samt 16v. Vad är det för skillnad på G60 och turbo.
Vad betyder golf GTI ?

I mitt fall , ja vill ha en snabb bil men samtidigt något bensinsnål.
Tack på förhand
Senast redigerat av azaadii (19 februari 2008)

EinarL lämnar ALDRIG ngt åt slumpen!
77 Inlägg
19 februari 2008
#2
En ganska svår combo....men satsa på en 16V gti 139Hk och drar ca 0,7 bl körning!!! Eller så har man en bruksbil och en åka fort bil...Talar endast av egen erfarenhet.
Dumt att va snål!

Ifrågasätt ALDRIG EinarL!
P.S ngt SBP finns ej!!! www.bilprovningen.se D.S

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
19 februari 2008
#3
1,8i = 1,8L slagvolym med insprut (istället för fugge)

8/16v står för hur många ventiler motorn har, 8v= 8 ventiler varav 1avg och 1insug/cyl, 16v = 16 ventiler varav 2avg och 2 insug/cyl

G60 är (vad jag läst mig till) kompressormatad och turbon självklart turbomatad? Kompressor ger ett bättre vrid samt kraften kommer direkt då du inte behöver bygga något laddtryck vilket är fallet på en turbo.

Vad GTI står för och vad som är "speciellt" med den överlåter jag till en VW expert smile
(skäll gärna ut mig men jag är mer hemma på Saab och Cheva)
//Johannes

Rock'n Roll

287 Inlägg
19 februari 2008
#4
CL är den mest basic modellen. 1.6 förgasare
GL lite mera utrustning. 1.8 motorn.
GTI och GTX ännu mera utrustning. 16v motor eller g60.

En GTI drar inte överdrivet mycket bensin och har fin effekt för den lilla bilen.
Fast man kan få allt att dra bensin, fick min CL 1.6 att dra 1.5 Liter milen häromdagen;D

2 126 Inlägg
19 februari 2008
#5
Tagit ifrån Wikipedia

The GT term has many variations:

    * GTI - meaning Gran Turismo Iniezione (Grand Touring Injection), first used on the 1961 Maserati 3500 GTI. The Volkswagen Golf GTI (1975) was the first mass produced car to have such a name.
    * GTE or GT/E (Einspritzung - a German word for injection) used in Germany and present for example on the Opel Manta GT/E.
    * GTO (Gran Turismo Omologato) meaning homolagated car for racing (used by Ferrari, Pontiac and Mitsubishi).
    * GTA (Gran Turismo Alleggerita) meaning lightened GT car.
    * GTAm (modified lightened car).
    * GTV (Gran Turismo Veloce) meaning a fast GT car. For example the Alfa Romeo GTV6.


EinarL lämnar ALDRIG ngt åt slumpen!
77 Inlägg
19 februari 2008
#6
Big_JN skrev:
Tagit ifrån Wikipedia

The GT term has many variations:

    * GTI - meaning Gran Turismo Iniezione (Grand Touring Injection), first used on the 1961 Maserati 3500 GTI. The Volkswagen Golf GTI (1975) was the first mass produced car to have such a name.
    * GTE or GT/E (Einspritzung - a German word for injection) used in Germany and present for example on the Opel Manta GT/E.
    * GTO (Gran Turismo Omologato) meaning homolagated car for racing (used by Ferrari, Pontiac and Mitsubishi).
    * GTA (Gran Turismo Alleggerita) meaning lightened GT car.
    * GTAm (modified lightened car).
    * GTV (Gran Turismo Veloce) meaning a fast GT car. For example the Alfa Romeo GTV6.

Va bra, men dumt att vara dryg, GTI var de frågan om

Ifrågasätt ALDRIG EinarL!
P.S ngt SBP finns ej!!! www.bilprovningen.se D.S

2 126 Inlägg
19 februari 2008
#7
Jo det var GTi det gällde men bilfabrikanter har valt att uppkalla det olika fast det egentligen står för samma sak!


6 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#8
Tack för alla svar! Men ja förstår fortfarande inte vad skillnaden mellan 8v och 16v är? Jo, ja vet att det är ventiler per cyl. Men vad gör de? Går bilen snabbare, om den gör det är det nån stor skillnad.
Jag hittade en Golf 2 GTI. Men är alla GTI 16v? eller är det olika? Tack igen

2 126 Inlägg
19 februari 2008
#9
8v brukar ha mer bottendrag meddans 16v har mer tryck vid högre varv det e väl den största skillnaden sen brukar ju 16v vara bränslesnålare också!


6 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#10
Big_JN skrev:
8v brukar ha mer bottendrag meddans 16v har mer tryck vid högre varv det e väl den största skillnaden sen brukar ju 16v vara bränslesnålare också!

Så 8V är bättre alltså, om vi snackar om tryck?

2 126 Inlägg
19 februari 2008
#11
azaadii skrev:
Big_JN skrev:
8v brukar ha mer bottendrag meddans 16v har mer tryck vid högre varv det e väl den största skillnaden sen brukar ju 16v vara bränslesnålare också!

Så 8V är bättre alltså, om vi snackar om tryck?

Njäe e oftast mer hk i 16v då dessa kan trycka in mer luft/bränsle pga 2 st ventiler stället för 1 (inloppsventiler)
Men vill man ha bra bottendrag och inte e så noga med bränslekostnader så tycker jag faktiskt 8v e roligare!
Men min Fiesta dricker därefter också (1.6l 8v motor)


6 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#12
Big_JN skrev:
azaadii skrev:
Big_JN skrev:
8v brukar ha mer bottendrag meddans 16v har mer tryck vid högre varv det e väl den största skillnaden sen brukar ju 16v vara bränslesnålare också!

Så 8V är bättre alltså, om vi snackar om tryck?

Njäe e oftast mer hk i 16v då dessa kan trycka in mer luft/bränsle pga 2 st ventiler stället för 1 (inloppsventiler)
Men vill man ha bra bottendrag och inte e så noga med bränslekostnader så tycker jag faktiskt 8v e roligare!
Men min Fiesta dricker därefter också (1.6l 8v motor)

Sorry, men vad är bottendrag. Okej men om det bara står Golf 2 GTI tillexemel har den bara 4V då eller? :S

2 126 Inlägg
19 februari 2008
#13
azaadii skrev:
Big_JN skrev:
azaadii skrev:
Så 8V är bättre alltså, om vi snackar om tryck?

Njäe e oftast mer hk i 16v då dessa kan trycka in mer luft/bränsle pga 2 st ventiler stället för 1 (inloppsventiler)
Men vill man ha bra bottendrag och inte e så noga med bränslekostnader så tycker jag faktiskt 8v e roligare!
Men min Fiesta dricker därefter också (1.6l 8v motor)

Sorry, men vad är bottendrag. Okej men om det bara står Golf 2 GTI tillexemel har den bara 4V då eller? :S

Bottendrag är när motorn har bra effekt vid låga varv alltså reagerar på gasen nästan direkt men oftast planar effekt kurvan ut tidigt och motorn ger inte så mycket mer effekt på högre rpm, meddans 16v motorn ger mest med effekt på dom högre varven och effekten brukar oftast komma vid ca 4000 rpm och uppåt!

En 8v motor har 4 st inloppsventiler och 4 st utloppsventiler
en 16v har 8st inloppsventiler och 8 st utloppsventiler


6 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#15
Big_JN skrev:
1986 kom Golf II GTI med 16 ventilers motor och 139 hk.

Jaha, men då är det nästan bättre och ha 8V istället då.
Men är 8V standard hos GTI? eller är det extra utrustning.
shit, börjar jobba snart tongue haha

2 126 Inlägg
19 februari 2008
#16
azaadii skrev:
Big_JN skrev:
1986 kom Golf II GTI med 16 ventilers motor och 139 hk.

Jaha, men då är det nästan bättre och ha 8V istället då.
Men är 8V standard hos GTI? eller är det extra utrustning.
shit, börjar jobba snart tongue haha

Det bästa råd jag kan ge dig är att provköra dom olika motorsorterna och sedan bestämma dig vilken du trivs bäst med!


493 Inlägg
19 februari 2008
#17
azaadii skrev:
Jag har helt bestämt mig för att köpa en Golf 2:a.
Men ja fattar inte alla typer av Golf 2.
Vad är tillexempel Golf 1.8i , vad står i:et för?
Vad är Cl? vad betyder 8v samt 16v. Vad är det för skillnad på G60 och turbo.
Vad betyder golf GTI ?

I mitt fall , ja vill ha en snabb bil men samtidigt något bensinsnål.
Tack på förhand

1,8i = en 90hk bil som har insprutare
cl det är typ som gl i 740 tex den sämsta utrustningen
g60 den har kompressor och ligger på 160hk orginal finns med 4hjulsdrift med.
turbo finns inte i golf2 om du inte sätter i själv.
gti är ju dom värre modellerna av golf finns 8v och 16v 8v ligger på 112hk och 16v ligger på 139hk.
och alla golf2 är faktiskt bensinsnåla beroende på hur man gasar då tongue


91 Inlägg
19 februari 2008
#18
Hadde en golf2'a 1.8i ett tag, var ganska pigg den jäkeln.



Sök