4149
Sök

chippa bilen, reglera bränsletillförseln? SAAB 9-3 2.0T T5

584 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#1
Joo.. Bestämmer dom som mappar/chippar bilar hur mycket soppa bilen ska få lr hur funkar det? Jag skar en motor för ett tag sen men är sugen på att chippa den nya motorn hos maptun i början av sommarn. Och min kompis sa att om man ger den lite extra bensin så skär den nog inte smile Så tänkte höra om man typ kan be dom på Maptun att ge den lite extra soppa för säkerhets skull eller är vi ute o cyklar? big_smile (inte så ovanligt isf) Det är steg 3 hos Maptun som gäller isf. Tack för svar!


Better than God \o/
1 883 Inlägg
18 februari 2008
#2
Tror MapTun har koll på hur det ska fungera. En motor skär inte för att den får för lite bensin utan för lite olja. Sköter man service med oljebyten och ser til att vevhusventilation etc fungerar skall det inte vara några problem om man inte misshandlar motorn något helt otroligt.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

217 Inlägg
18 februari 2008
#3
ni är helt ute och cyklar;) den får bara mer bränsle när den behöver det (vid högre laddtryck

584 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#4
MrTurbo skrev:
Tror MapTun har koll på hur det ska fungera. En motor skär inte för att den får för lite bensin utan för lite olja. Sköter man service med oljebyten och ser til att vevhusventilation etc fungerar skall det inte vara några problem om man inte misshandlar motorn något helt otroligt.

Nene. men ju mer bränsle den får destå bättre smörjer de väl typ? big_smile Jag bytte olja var 500 mil och den skar ändå .. Vevhusventilation - vad är det? lol


217 Inlägg
18 februari 2008
#5
Eddie_Boy skrev:
MrTurbo skrev:
Tror MapTun har koll på hur det ska fungera. En motor skär inte för att den får för lite bensin utan för lite olja. Sköter man service med oljebyten och ser til att vevhusventilation etc fungerar skall det inte vara några problem om man inte misshandlar motorn något helt otroligt.

Nene. men ju mer bränsle den får destå bättre smörjer de väl typ? big_smile Jag bytte olja var 500 mil och den skar ändå .. Vevhusventilation - vad är det? lol

bränslet smörjer bara cylinderväggarna. det är underdelen som skär

EinarL lämnar ALDRIG ngt åt slumpen!
77 Inlägg
18 februari 2008
#6
jeepe skrev:
ni är helt ute och cyklar;) den får bara mer bränsle när den behöver det (vid högre laddtryck

Egen erfarenhet på moppen?lol

När du mappar så har du ju en bredbandslambda att gå efter men man "ställer på" både tändning och bränsle.
Jäkla onödigt att bara ställa på bränsle om du inte ökar laddet men då "saknar" du gnistan till de hela.

Ifrågasätt ALDRIG EinarL!
P.S ngt SBP finns ej!!! www.bilprovningen.se D.S

584 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#7
jeepe skrev:
Eddie_Boy skrev:
MrTurbo skrev:
Tror MapTun har koll på hur det ska fungera. En motor skär inte för att den får för lite bensin utan för lite olja. Sköter man service med oljebyten och ser til att vevhusventilation etc fungerar skall det inte vara några problem om man inte misshandlar motorn något helt otroligt.

Nene. men ju mer bränsle den får destå bättre smörjer de väl typ? big_smile Jag bytte olja var 500 mil och den skar ändå .. Vevhusventilation - vad är det? lol

bränslet smörjer bara cylinderväggarna. det är underdelen som skär

Okej.. Vevstaken gick ut genom motorblocket på min..


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
19 februari 2008
#8
Eddie_Boy skrev:
Joo.. Bestämmer dom som mappar/chippar bilar hur mycket soppa bilen ska få lr hur funkar det? Jag skar en motor för ett tag sen men är sugen på att chippa den nya motorn hos maptun i början av sommarn. Och min kompis sa att om man ger den lite extra bensin så skär den nog inte smile Så tänkte höra om man typ kan be dom på Maptun att ge den lite extra soppa för säkerhets skull eller är vi ute o cyklar? big_smile (inte så ovanligt isf) Det är steg 3 hos Maptun som gäller isf. Tack för svar!

Det bestämmer dem väll till en viss del, men eftersom lamban mäter värderna hela tiden och kompenserar med mer bensin eller mer luft. Så bilen styr det mer än vad Maptun gubbarna gör smile.

Ett hett tips är att gå med på forumet på www.stcs.nu där finns det riktigt kunniga killar som jobbar på maptun och Nordicuhr tex wink
Senast redigerat av kwansa (19 februari 2008)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

5 710 Inlägg
19 februari 2008
#9
Eddie_Boy skrev:
Joo.. Bestämmer dom som mappar/chippar bilar hur mycket soppa bilen ska få lr hur funkar det?

Ja de gör de.
Du har ingen vinning i att "ställa på" bränslet.

bränslet smörjer bara cylinderväggarna. det är underdelen som skär

Bränslet smörjer i princip inte alls eller iaf väldigt dåligt, man har olja även på cylinderväggarna.
Honingen på cylinderväggarna behåller en oljefilm samt att kolvarna har ett liknande mönster som oxo täcks med olja, på så sätt skär prylarna inte ihop.
För mycket bränsle i dessa regioner tvättar bort oljan och det kan bli problem....

Det man kan göra (om man inte kan hitta en annan lösning) är att ösa på med bränsle för att kyla.
Med mycket bränsle i förbränningen brinner det kallare samt att bränsle direkt kyler utsatta delar i förbränningsutrymmet.
Det är dock ingen höjdare för effekten....och som sagt det kan tvätta bort oljan.....

-Lagom är bäst smile

MVH Jonas
..............

2 164 Inlägg
19 februari 2008
#10
Du behöver inte oroa dig alls om du skaffar ett chip från maptun.
Dom har vissa säkerhets marginaler.
B2x4 motorn behöver du inte oroa dig för vevhusventilationen.
Trimma och sen bara gasa.
Vill du kunna nytja din effekt under längre tid så skaffa en bättre ic.

MVH

F


584 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#11
Fredrik-79 skrev:
Du behöver inte oroa dig alls om du skaffar ett chip från maptun.
Dom har vissa säkerhets marginaler.
B2x4 motorn behöver du inte oroa dig för vevhusventilationen.
Trimma och sen bara gasa.
Vill du kunna nytja din effekt under längre tid så skaffa en bättre ic.

MVH

F

Kan du berätta mer ingående? Håller motorn längre om man har större intercooler?


2 164 Inlägg
20 februari 2008
#12
Nej men man får effekten att hålla sig på samma nivå längre ju hårdare man kör.
Värme gör att man inte kan få ner temperaturen i luften så mycket att motorn får ut den effekt som bilen är mappad till.
När man kör lugnt är ICn kall.
Sen när man gasar så ska ju ICn hänga med att kyla luften och ju hårdare och ju längre man kör så försämras detta av att ICn värms upp.
Detta i sin tur beror på att den inte är tillräckligt stor för att klara de under en längre tid så därför ska man byta till en större ic.
Om du vill ha en hållbar motor så behöver du bara byta olja vid jämna mellanrum och inte pilla med pys rim eller liknande.

MVH

F


584 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
#13
Fredrik-79 skrev:
Nej men man får effekten att hålla sig på samma nivå längre ju hårdare man kör.
Värme gör att man inte kan få ner temperaturen i luften så mycket att motorn får ut den effekt som bilen är mappad till.
När man kör lugnt är ICn kall.
Sen när man gasar så ska ju ICn hänga med att kyla luften och ju hårdare och ju längre man kör så försämras detta av att ICn värms upp.
Detta i sin tur beror på att den inte är tillräckligt stor för att klara de under en längre tid så därför ska man byta till en större ic.
Om du vill ha en hållbar motor så behöver du bara byta olja vid jämna mellanrum och inte pilla med pys rim eller liknande.

MVH

F

Okej får kanske skaffa en större i sommar sen då tongue tack för svaret. Men nån som har några tips på bra IC till en SAAB?


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
20 februari 2008
#14
Eddie_Boy skrev:
Okej får kanske skaffa en större i sommar sen då tongue tack för svaret. Men nån som har några tips på bra IC till en SAAB?

Maptun har väl ??

Dom har till 9-5 iaf, funderar på att köpa en sån och en 18T till min pärla smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

584 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
#15
TBOC_Razor skrev:
Eddie_Boy skrev:
Okej får kanske skaffa en större i sommar sen då tongue tack för svaret. Men nån som har några tips på bra IC till en SAAB?

Maptun har väl ??

Dom har till 9-5 iaf, funderar på att köpa en sån och en 18T till min pärla smile

Jaa det har dom men tänkte kolla om de fanns lite andra alternativ.. alltid bra o kolla o jämnföra priser o produkter..



Sök