3856
Sök

Volvo 945 turbo känns slö.

385 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
hej, min 945:a känns slö ( helt orginal), när jag köpte bilen kändes den väldigt slö och tickade lite i motorn så jag tittade upp ventilspel och hade ca 0.005 på ena ventilen och lite blandat från 0.10 till 0.30 (ska ha ca 0.40) fixade detta och stoppade i en VX3 kam och tänkte att detta skulle bli grejer, jo tjena, blev fan inte mycket piggare.

Har kollat tänddelar, tändning , komp prov och sådant. men kommer ej fram till vad felet är, bilen känns slö när man åker tex i en backe på 5:an och trycker på lite så är han sten död, och om man åker på tex 1500 rpm och trycker på på 3:ans växel så tar det ett satans tag innan han kommer upp i varv.

Jag har tomgångs problem om detta kan vara med och spöka ? och om man tittar på oljestickan så kan det vara lite vita "klumpar" nästan som att topp packningen skulle vara sönder.

Jag skulle verkligen behöva hjälp så om någon är snäll och ger mig några tips. smile

Mvh christoffer

550 Inlägg
23 februari 2008
Kolla så att membranet till avlastningsventilen är helt. Den sitter på turbon med 3 st skruvar och där går en vaccumslang till den. Det är vanligt att dom spricker och då får du inget laddtryck.

34 Inlägg
23 februari 2008
Som jag svarade på TPC..

Kolla över vakumslangar, känn även på armen till WGn ifall den rör sig så den inte har fastnat.

Har du schysst och jämn komp så bör du inte ha trasig toppackning, har du laddtrycksmätare inkopplad? Isånafall vad laddar den?

Kolla så kamremmen står rätt.

Mvh Micke

turboperformanceclub.com #2410

385 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
The_Dude : Mitt membran var sprucket där så jag pluggade anslutningen, men det blev ingen skillnad.

Micke.S : Det finns liksom tusen vakumslangar och jag vet inte heller vilka vakumslangar som man ska titta och vart de sitter. jag laddar ca 0.55 bar, det är inge fel på laddtrycket.

Kamremmen bytte jag igår så den vet jag står rätt.

34 Inlägg
23 februari 2008
På min 740T var slangen till BTR'n kass, kolla den.

Igensatt katalysator?

Mvh Micke

turboperformanceclub.com #2410

385 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
Micke.S skrev:

Igensatt katalysator?

Mvh Micke

Ursäkta att jag frågar men vad betyder BTR ?

Jag börjar fundera på om katten är igensatt, för när jag drar ur bilen så luktar det avgaser, inga mängder men lite iallafall.

123 Inlägg
24 februari 2008
Tiurinen skrev:
Micke.S skrev:

Igensatt katalysator?

Mvh Micke

Ursäkta att jag frågar men vad betyder BTR ?

Jag börjar fundera på om katten är igensatt, för när jag drar ur bilen så luktar det avgaser, inga mängder men lite iallafall.

Bränsletrycks regulator.

Sök