2610
Sök

Lådberäkningshjälp

1 432 Inlägg
19 februari 2006
Trådstartare
Jag skulle vilja ha hjälp med att beräkna en låda för min PhaseLine Triller 12"
Detta är ju en bilbas men jag har planerat att ha den i lägenheten och till råga på allt monterad i taket smile
Och eftersom att den ska ha den placeringen som den ska skulle jag vilja ha lådan i en så pass låg profil som möjligt. eller som en triangel vad som nu är bäst för ljudets skull...

Fakta
Effekttålighet: 400 W max
Effekttålighet: 250 W RMS
Användbart frekvensomfång: 20 - 500 Hz
Impedans: 3 Ω
Talspole: 2,4", 60 mm Aluminium
Känslighet: 92 dB 1 W 1 m
Ytterdiam: 314 mm
Monteringshål: 279 mm
Monteringsdjup: 152 mm

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

21 Inlägg
19 februari 2006
Inte för att vara den som är den men det skulle inte skada med ett par T/S parametrar big_smile ...

21 761 Inlägg
19 februari 2006
Jag fick tag på parametrar när jag googlade men vet inte om det var rätt element, det stod Thriller 3000 men jag antar att det var 12:an. Minns inte vad sidan hette men det var en tjeckisk tror jag. Glömde att spara den.

1 432 Inlägg
20 februari 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag fick tag på parametrar när jag googlade men vet inte om det var rätt element, det stod Thriller 3000 men jag antar att det var 12:an. Minns inte vad sidan hette men det var en tjeckisk tror jag. Glömde att spara den.

Kolla på www.nardik.se då hittar du faktan där.. PhaseLine Triller 12" heter basen smile
Vore super om jag kunde få hjälp me detta smile

21 761 Inlägg
20 februari 2006
Har kollat där men det finns inga parametrar som är till hjälp för att kunna räkna ut en låda och inga lådförslag hittar jag heller. Ska googla igen och se om jag hittar värdena.

1 432 Inlägg
20 februari 2006
Trådstartare
Vore riktigt skjyst smile

ingen aning
687 Inlägg
21 februari 2006
använd Probox2000

även zebran har sina fläckar

44 Inlägg
21 februari 2006
har haft ett par "bilhögtalar basar" hemma tongue och erfarenheten jag fått av det är att dom ska vara slutna eller fullproppade med dämpull och placeras i ett hörn.
(för att få hjälp av väggarna)

hur hade du tänkt dig? typ som en lampa eller något? :p verkar helt galet ju!
Men visst kan man flyga basar med, däremot kommer det nog låta tråkigt när du står upp pch bullra något enormt när du ligger på golvet tongue tänk på hunden om du har någon! big_smile

Annars hade jag nog satt basen rakt ovan för mig, asså ovanför favorit fotöljen. då får du ju en exakt respons till örat, fast dina polare skulle nog inte uppskatta det wink

Jag tycker min lilla 8 tums jamo bas till hembion spelar bättre än min zr12 på mitt rum.

21 761 Inlägg
21 februari 2006
Jag hittade sidan och det står som sagt Thriller 3000, jag chansar att det är samma element.

Har räknat lite och kom fram till en lådvolym på ca 35 liter med 2x68mm rör 37 cm långa.
Det blir långa rör men enligt värdena så är X-max 17mm på basen så att den kan flytta mycket luft, därför tog jag två rör.
Avstämmningen är beräknad till ca 40 Hz. Elementet och rören är inräknade i lådvolymen, har räknat 4 liter för basen och 3 liter för rören.
Teoretiskt ska f-3dB ligga någonstans runt 40 Hz.

Hoppas att det mina beräkningar stämmer, vet ju inte helt säkert om det är samma element som jag hittade värdena till. Blir det bara skit så kan du kontakta Nårdik, de ska kunna ge lådförslag.

21 761 Inlägg
21 februari 2006
Kom på en sak. Impedansen ligger på 3 Ohm, har du förstärkare som klarar den belastningen?

1 432 Inlägg
22 februari 2006
Trådstartare
GerryB skrev:
har haft ett par "bilhögtalar basar" hemma tongue och erfarenheten jag fått av det är att dom ska vara slutna eller fullproppade med dämpull och placeras i ett hörn.
(för att få hjälp av väggarna)

hur hade du tänkt dig? typ som en lampa eller något? :p verkar helt galet ju!
Men visst kan man flyga basar med, däremot kommer det nog låta tråkigt när du står upp pch bullra något enormt när du ligger på golvet tongue tänk på hunden om du har någon! big_smile

Annars hade jag nog satt basen rakt ovan för mig, asså ovanför favorit fotöljen. då får du ju en exakt respons till örat, fast dina polare skulle nog inte uppskatta det wink

Jag tycker min lilla 8 tums jamo bas till hembion spelar bättre än min zr12 på mitt rum.

Då jag har pratat med Nårdik som basen kommer ifrån så säger de att den ska ha en portad låda...
Yepp typ som en lampa fast inte i mitten av taket utan emot en vägg... Kan fota taket och visa vart jag skulle vilja ha den om ni vill?

Min tanke är att basen ska slå mot golvet och portaran ligga efter taket.. eller om man snedställer den väggen lite och får så att portarna vinklas neråt lite...
Och nej, tyvärr är hunden min avlivad men jag har Ormar och på fredag får jag hem min Gula nordafrikanska Skorpion smile

Och vad det rör sig polarna så kommer de nog inte bli så ledsen heller eftersom att planerna går i hållet nya frontar...
2x 15" i varje låda.. smile
http://www.ljudia.se/b/4004b.jpg
Det e tur att man har 5dm tjocka betongväggar smile

1 432 Inlägg
22 februari 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag hittade sidan och det står som sagt Thriller 3000, jag chansar att det är samma element.

Har räknat lite och kom fram till en lådvolym på ca 35 liter med 2x68mm rör 37 cm långa.
Det blir långa rör men enligt värdena så är X-max 17mm på basen så att den kan flytta mycket luft, därför tog jag två rör.
Avstämmningen är beräknad till ca 40 Hz. Elementet och rören är inräknade i lådvolymen, har räknat 4 liter för basen och 3 liter för rören.
Teoretiskt ska f-3dB ligga någonstans runt 40 Hz.

Hoppas att det mina beräkningar stämmer, vet ju inte helt säkert om det är samma element som jag hittade värdena till. Blir det bara skit så kan du kontakta Nårdik, de ska kunna ge lådförslag.

Tusen tack smile

21 761 Inlägg
22 februari 2006
Frågan är om baslådan kommer att märkas när du ska ha Zachrylådorna som frontar.
Två 15 tummare i varje låda, det blir bas det! De är tydligen ganska populära dessa lådor tror jag.

Sök