2668
Sök

Någon som kanske vet felet på mitt ljudsystem?

103 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
Någon som vet vad som kan vara felet på mitt ljudstsem?

När jag kopplade in baslådan och slutsteget så slutade resterande högtalare att fungera... det måsta vara glap någon stans? för vid några enstaka tillfällen har det hänt att högtalarna hoppar igång.. annars spelar endast basen??? Mysko detta.

Någon som vet vad som kan glappa?

Över 300 kan ingen höra dig skrika :P

279 Inlägg
6 januari 2008
vart har du kopplat remoten?

bränt gummi luktar kärlek

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
6 januari 2008
kör du dom andra högtalarna på samma steg eller annat steg eller på stereon?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

103 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
båge skrev:
kör du dom andra högtalarna på samma steg eller annat steg eller på stereon?

Jag kör de andra högtalarna i stereon.. basen kör jag på ett monosteg.

103 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
edis_87 skrev:

remoten är ihopkopplad tillsammans med 3 andra kablar... kanske är de som är felet då?
Vart ska den vara kopplad? men om den e felkopplad så bode la inte basen funka?? de är ju ´bara den som funkar.. hmm

Gladen Beetle
237 Inlägg
6 januari 2008
Jag förmodar att du har kopplat remoten på stereon? Nämn färgerna på dessa "tre kablar" så kan jag nog lösa ditt problem. Remoten bör vara kopplad nånståns där det levererar 12 volt tex bilstereon, tändning,.

oftast finns det en lämplig blåvit kabel nånstans bakom stereon.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 januari 2008
Timsan skrev:
edis_87 skrev:

remoten är ihopkopplad tillsammans med 3 andra kablar... kanske är de som är felet då?
Vart ska den vara kopplad? men om den e felkopplad så bode la inte basen funka?? de är ju ´bara den som funkar.. hmm

"Remote" eller "REM" på steget skall kopplas till +12V. Det bästa sättet att göra detta på är att dra det till huvudenhetens remote-utgång, denna är oftast blå eller blå/vit.

Då kommer slutsteget att slås på när du slår på huvudenheten.

Vad är det för andra grejer som du kopplat på remoten, och för sääkerhets skull, pratar vi om remote-kontakten på steget eller på huvudenheten?!

/jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

103 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
NickeEriksson skrev:
Jag förmodar att du har kopplat remoten på stereon? Nämn färgerna på dessa "tre kablar" så kan jag nog lösa ditt problem. Remoten bör vara kopplad nånståns där det levererar 12 volt tex bilstereon, tändning,.

oftast finns det en lämplig blåvit kabel nånstans bakom stereon.

Japp den är kopplad till stereon.. remoten är kopplad till:
Power antenna, 12v+, memory, och en annan sladd som är kopplad till en sockerbit med 3 andra kablar i..  Färger: Ljusblå, gul, röd och 2 mörkblåa. den ena mörkblåa är remoten och den andra mörkblåa är kopplad till sockerbiten på den andra bilden.

Tack för hjälpen smile

Jag lägger upp en bild på galleriet.. kolla färgerna och vart den andra mörkblåa tar vägen tongue

103 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
jonash skrev:
Timsan skrev:
edis_87 skrev:

"Remote" eller "REM" på steget skall kopplas till +12V. Det bästa sättet att göra detta på är att dra det till huvudenhetens remote-utgång, denna är oftast blå eller blå/vit.

Då kommer slutsteget att slås på när du slår på huvudenheten.

Vad är det för andra grejer som du kopplat på remoten, och för sääkerhets skull, pratar vi om remote-kontakten på steget eller på huvudenheten?!

/jonas

Japp den är kopplad till stereon.. remoten är kopplad till:
Power antenna, 12v+, memory, och en annan sladd som är kopplad till en sockerbit med 3 andra kablar i..  Färger: Ljusblå, gul, röd och 2 mörkblåa. den ena mörkblåa är remoten och den andra mörkblåa är kopplad till sockerbiten på den andra bilden.

Tack för hjälpen smile

Jag lägger upp en bild på galleriet.. kolla färgerna och vart den andra mörkblåa tar vägen tongue

trucken
563 Inlägg
7 januari 2008
ojojoj... så här ska det vara. 12volt plus är strömmen till cdspelaren. memory är minnet till cdn 12 volt skall anslutas till batteriet eller till tänningslåset. memory skall ha konstant spänning.dvs från batteriet. remoten har en EGEN utgång från cdspelaren. ofta vit/blå och skall till rem på slutsteget. vad de andra kablarna är till kan jag ej säga såhär men säkerligen till högtalare.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

Gladen Beetle
237 Inlägg
7 januari 2008
Ja tror inte de fel på remoten, Ja tror nog snarare att de e problem med kablarna till högtalarn från stereon. Högtalar kablar har i regel färgerna brun,grön,lila å grå. Min remote kabel är blåvit i hela systemet bakom stereon. Men hur som helst så kan de variera. Sett fåtal fall då högtalar kablar är gul-vit, röd-vit.

Jag tror helt enkelt felet ligger bakom stereon. När man plockar loss stereon flera ggr kan en eller flera kablar hoppa lös. Kolla jordkabeln på alla högtalare om glappar.

Faktiskt på trejde bilden du la upp "line out" tycker jag kan se en vit-blå kabel? följ den å se om du kan göra nåt med den.

En fråga om du har diskanter och hur många högtalare som ligger på stereon?
Senast redigerat av NickeEriksson (7 januari 2008)

103 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
NickeEriksson skrev:
Ja tror inte de fel på remoten, Ja tror nog snarare att de e problem med kablarna till högtalarn från stereon. Högtalar kablar har i regel färgerna brun,grön,lila å grå. Min remote kabel är blåvit i hela systemet bakom stereon. Men hur som helst så kan de variera. Sett fåtal fall då högtalar kablar är gul-vit, röd-vit.

Jag tror helt enkelt felet ligger bakom stereon. När man plockar loss stereon flera ggr kan en eller flera kablar hoppa lös. Kolla jordkabeln på alla högtalare om glappar.

Faktiskt på trejde bilden du la upp "line out" tycker jag kan se en vit-blå kabel? följ den å se om du kan göra nåt med den.

En fråga om du har diskanter och hur många högtalare som ligger på stereon?

Okej. har kollat om de finns lösa sladdar senast idag:P men jag har inte ändrat någonting förutom att jag kopplade ihop remoten med de andra sladdarna.. Högtalarna funkade fint innan    jag anslöt basen :S

4 högtalare är anslutna till stereon.

103 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
apoteket00 skrev:
ojojoj... så här ska det vara. 12volt plus är strömmen till cdspelaren. memory är minnet till cdn 12 volt skall anslutas till batteriet eller till tänningslåset. memory skall ha konstant spänning.dvs från batteriet. remoten har en EGEN utgång från cdspelaren. ofta vit/blå och skall till rem på slutsteget. vad de andra kablarna är till kan jag ej säga såhär men säkerligen till högtalare.

Okej=) Tack så mycket för hjälpen:D

remoten har ingen egen ingång till stereon:S går det att koppla den till någon annan sladd?

Gladen Beetle
237 Inlägg
7 januari 2008
Ja. Nyckeln. Baklyse. stereon. Ta inte broms ljus då startar steget bara när du bromsar. prova baklyse om inte dem är kopplad på nå super avancerat. Man får prova sej fram ibland.

103 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
Timsan skrev:
Någon som vet vad som kan vara felet på mitt ljudstsem?

När jag kopplade in baslådan och slutsteget så slutade resterande högtalare att fungera... det måsta vara glap någon stans? för vid några enstaka tillfällen har det hänt att högtalarna hoppar igång.. annars spelar endast basen??? Mysko detta.

Någon som vet vad som kan glappa?

Har fått ordning på mitt ljudsystem nu smile. Vi hade hemma en bekant som är elektriker och har sysslat mycket med ljudbyggen privat.
Han han gick igenom mina anslutningar och kopplingar och allt var korrekt kopplat.

Han hittade felet nästan med en gång smile. Det var någon fördelare i stereon som hade brännt och detta medförde att huvudenheten slutade att leverera ström till högtalarna.

Fick ut en ny stereo på garantin och nu funkar det perfekt.

6 851 Inlägg
28 februari 2008
Kan säga det att det är INTE rätt kopplat. Du kommer att förstöra din nya CD igen.
Du kan inte koppla din memory kabel till remoten tex..
Alltså din remot skickar enbart 12V när din CD är igång. Annars har du värde 0 på den kabel.
Du har även kopplat väldigt mycke på din remote. Du har alltså 3 kablar som du inte vet va det är, du har en memory OCH sedan en elantenn på den kabel..?
Skulle rekomendera dej att enbart köra elantenn och steg på den kabel, inte 5 olika saker.
Senast redigerat av TT-Avant (28 februari 2008)

Sök