har en riktigt fin husbil som jag vill ska fortsätta leva vidare, men inte med den bensinmotor som sitter i nu och jag skulle gärna vill ha en 5 växlad låda. Den köptes in av televerket men såldes direkt så den är tyvärr specad för stadstrafik; man har växlat klart vid 50 och det är ett helvete att köra mer än 80.
Bilen byggdes klart och reggades som husbil 1980 och sen dess har den inte reggats om någon fler gång. Jag efterlyser någon som vet vilken dieselmotor jag kan stoppa i den, vilken växellåda som passa och om jag även behöver byta bakaxel för rätt utväxling. Jag har hört att det nödvändigtvis inte behöver vara en motor från en transportbil utan lika gärna kan vara från en personbil eftersom det sitter samma drivlina båda biltyperna.
Därför efterlyser jag även en bil att plocka drivlinan från. Och jag undrar även, ifall någon bilprovare kan svara på den frågan, om en fullständig omreg behövs efter motorbyte (där effekten blir densamma) och om vi därmed förlorar de fördelar vi har med att bilen reggades 1980 (nya regler om passagerarantal och så vidare) ?