3045
Sök

Bygga om bil!

59 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#1
Tjoo
Tänkte köpa en bil o sen ta ur baksäte och allt onödigt. Vilken bil ska man välja hmm
Vill helst ha en Gti-bil.
Bil för typ 10000:-

//Melander


Smålänning
7 887 Inlägg
5 februari 2008
#2
Toyota starlet är pigga och roliga faktiskt smile Eller nissan micra tongue

eller varför inte en gammal volvo eller saab eller så, så slipper du bekymra dig om du kör på nått wink

Finns ju turbobilar i den prisklassen också smile bara att kika smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

59 Inlägg
6 februari 2008
Trådstartare
#3
Micra eller Starlet är ju inga pigga bilar direkt... o vill inte ha volvo eller saab, har funderingar på Golf gti eller 205 gti smile


Opelfreak
431 Inlägg
8 156 Inlägg
2 mars 2008
#5
Frågan är hur mycket du vill göra? Många äldre bilar är lättare än moderna bilar.
Dessutom kan man ju byta ut skärmar, huv och baklucka till glasfiber.

Jag vet vilken småbil jag skulle bygga om. En 60-tals BMC Cooper Mini.
Men då skulle jag göra en hel del.
(flytta bak framsätena till baksätet och montera in en större motor.)

Vill man byta ut motorn så är det ju en fördel att satsa på en tidig bil.
(1975 eller tidigare)

Det du skriver om handlar ju mest om att strippa bilen?
Dvs inte bygga om så mycket?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

KHRacing
2 mars 2008
#6
Väl värt att tänka på dock är att om man bygger om tillräckligt för att regga som ombyggt fordon så försvinner HELFORDONSGODKÄNNANDET, så om man vill kan man bygga om en helt ny bil okså :-)

Elektriker/Montör
534 Inlägg
2 mars 2008
#7
johan89 skrev:
Opel Corsa! smile

En GTI där så har du det....

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

8 156 Inlägg
2 mars 2008
#8
KHRacing skrev:
Väl värt att tänka på dock är att om man bygger om tillräckligt för att regga som ombyggt fordon så försvinner HELFORDONSGODKÄNNANDET, så om man vill kan man bygga om en helt ny bil okså :-)

Men då får man ju ändå inte använda sig av en speciellt mycket starkare motor? I en gammal bil kan man leka mycket mer med motorn ju.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

turboabstinens
442 Inlägg
2 mars 2008
#9
Phaetoon skrev:
KHRacing skrev:
Väl värt att tänka på dock är att om man bygger om tillräckligt för att regga som ombyggt fordon så försvinner HELFORDONSGODKÄNNANDET, så om man vill kan man bygga om en helt ny bil okså :-)

Men då får man ju ändå inte använda sig av en speciellt mycket starkare motor? I en gammal bil kan man leka mycket mer med motorn ju.

Upp till 15 kw på 100 kg, blir ju helt ok drag faktiskt. Under 5 kg per hk.

ocertifierad klåpmekare

KHRacing
2 mars 2008
#10
Phaetoon skrev:
KHRacing skrev:
Väl värt att tänka på dock är att om man bygger om tillräckligt för att regga som ombyggt fordon så försvinner HELFORDONSGODKÄNNANDET, så om man vill kan man bygga om en helt ny bil okså :-)

Men då får man ju ändå inte använda sig av en speciellt mycket starkare motor? I en gammal bil kan man leka mycket mer med motorn ju.

Vid användandet utav en vass orginalmotor så KAN SFRO godkänna orginaleffekten, så exempelvis på en RWD moddad EVO6:a så får man ha orginalets 280hk med en lägre vikt än orginal.

OMBYGGT FORDON - kan gå bra med orginal vass motor
AMATÖRBYGGT FORDON - 15kW/100kg

8 156 Inlägg
2 mars 2008
#11
Jo, det förstås. Men frågan är om du kan få ner vikten så mycket så att det matchar en ombyggd gammal bil? För t.ex. en gammal Amazon kan man ju regga som ombyggt fordon med ~230hk. Sen kan man ju lätta den efteråt, right? Sen vet jag inte om man kan regga den med lättare vikt efteråt, men det borde ju gå, speciellt om man bara bytt ut skärmar och liknande (icke bärande delar) till kolfiber/glasfiber.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök