4093
Sök

Frågor ang. Volvo trimning

1 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
#1
Hejsan allihopa!
Jag är en tjej på 17, snart 18 år och som vill ha en bil med lite mer hästkrafter i,
och jag har funderat på att trimma en Volvo.
Men nu är det så att jag inte har så mycket erfarenhet av trimning,
och har några frågor som jag hoppas någon kan svara på;
1. Jag vill ha ut cirka 300 hästar (kalla mig orealistisk om ni vill), vilken motor är bäst till detta?
2. Hur är det med regler för sån stor förändring på hästantalet i bilen, går den igenom besiktning utan problem, eller krävs det omregistreringsbesiktning?
Tack på förhand!

Förjaevle Brao
555 Inlägg
2 mars 2008
#2
mja, chippar du en 850 t5 kan du nog få ut myck effekt;)


den enda som e som jag
274 Inlägg
2 mars 2008
#3
håller me t5:erna är goa å trimma. på me 3"avgasrör å chip så ska du nog bli nöjd

Din dröm är min verklighet

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
2 mars 2008
#4
nozzen skrev:
håller me t5:erna är goa å trimma. på me 3"avgasrör å chip så ska du nog bli nöjd

Ja, då har man lite under 300hk iofs. Men kanske inte måste vara exakt 300?

Ang, besiktning så är det inte direkt någon fara med endast chip och avgas.
Ingen jag känner har åkt dit på det med en så gammal bil (850 slutade ju tillverkas 97).

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 661 Inlägg
2 mars 2008
#5
Köp den XC90 med v8, den har 315 hk.

turboabstinens
442 Inlägg
3 mars 2008
#6
300 hk är inget man trimmar en äldre (antar att det gäller en äldre) Volvo till i en handvändning, men om du verkligen vill så sök, finns massor utav trådar med svar.

ocertifierad klåpmekare

83 Inlägg
3 mars 2008
#7
vilken budget hade du tänkt dej?

Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
3 mars 2008
#8
beror nog mycket på vilken bil du ska utgå ifrån? vilken budget mm...


Smålänning
7 887 Inlägg
3 mars 2008
#9
En 940 POLAR med B204FT, sen plockar du på toppen m.m på en B230FT så plockar du 300 hk lätt.

Eller så hänger du i en femma i en 740.
Jag anser ju att en volvo är bakhjulsdriven...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
3 mars 2008
#10
twin_cam skrev:
Eller så hänger du i en femma i en 740.
Jag anser ju att en volvo är bakhjulsdriven...

En S90 T6-R hade vart lite småtufft.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

8 156 Inlägg
3 mars 2008
#11
Hur lagligt vill du att det ska vara?
Det bästa man kan göra är att bygga om en Volvo 240 av årsmodell 1975.
För det krävs en viss vikt för att kunna använda sig av 300hk lagligt.
En Volvo Amazon får man t.ex. ha cirka 230hk i. Men om man ser till viktförhållandet
så motsvarar det 300hk i en Volvo 740...

En trimmad B230FT eller B230FK (LTT) är nog en bra start. Annars är väl en
chippad T5:a ett alternativ?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
3 mars 2008
#12
En gammal Volvo får man höja effekten med 20% (enligt bilprovningen, lagen säger 10%)
Men då menas en Volvo årsmodell 1971 eller äldre.

En Volvo 240 (med 1031 bakaxel och ventilerade skivor) är typad för 275 Nm och 220 hk av Volvo.

För ombyggt fordon är det 15kW/100kg tjänstevikt som gäller.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

turboabstinens
442 Inlägg
4 mars 2008
#13
Phaetoon skrev:
En gammal Volvo får man höja effekten med 20% (enligt bilprovningen, lagen säger 10%)
Men då menas en Volvo årsmodell 1971 eller äldre.

En Volvo 240 (med 1031 bakaxel och ventilerade skivor) är typad för 275 Nm och 220 hk av Volvo.

För ombyggt fordon är det 15kW/100kg tjänstevikt som gäller.

Men hur funkar det där med typad för 220 hk? Får ju ändå inte ändra något på motorn, då går det ju inte att höja effekten. Är väl endast om man byter motor?

ocertifierad klåpmekare

8 156 Inlägg
5 mars 2008
#14
bluelight skrev:
Phaetoon skrev:
En gammal Volvo får man höja effekten med 20% (enligt bilprovningen, lagen säger 10%)
Men då menas en Volvo årsmodell 1971 eller äldre.

En Volvo 240 (med 1031 bakaxel och ventilerade skivor) är typad för 275 Nm och 220 hk av Volvo.

För ombyggt fordon är det 15kW/100kg tjänstevikt som gäller.

Men hur funkar det där med typad för 220 hk? Får ju ändå inte ändra något på motorn, då går det ju inte att höja effekten. Är väl endast om man byter motor?

Har du en gammal bil av årsmodell 1975 eller äldre så får man ändra på motorn.
Men på en bil av årsmodell 1976-1988 så får man bara byta ut motorn till en originalmotor som suttit i en svensksåld bil. Katalysator är mer eller mindre ett krav.
Det svåra är ju att hitta en motor som är så svag att den "bara" har ett vrid på 275Nm, men ändå är så varvvillig att den har en effekt på nära 220hk.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 mars 2008
#15
R_fused skrev:
beror nog mycket på vilken bil du ska utgå ifrån? vilken budget mm...

precis...

gillar man att meka så är en 740 turbo helt okej. går enkelt att nå 300hk, håller förhållandevis bra men kommer bli strul vid besiktning och poliskontroller...  bakhjulsdrift inbjuder till den sortens körning som sliter på bilen nått grymt, samt även avåkningar...

Köper man en 850 turbo i bra skick så har man 300hk med chip och sportavgas utan att det direkt syns och driftsäkerheten är betydligt högre än en 740. Skulle vilja påstå att en chippad 850 är billigare än en 740 med motsvarande effekt...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök