3228
Sök

Bölande/sjungande ljud i bakvagnen!

95 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
Tjena!

Köpte en beg. bil för två veckor sedan (Opel Astra kombi -02). När jag testkörde den på bilfirman lade jag märke till ett bölade/sjungande ljud (typ "oooooooooo" med basstämma) från bakvagnen. Det var som starkast i hastigheter mellan 40-80 km/h och ganska jobbigt att lyssna på. Jag frågade en av försäljarna vad det beror på, och han sa att de bytt bromstrummor bak (jag tror det var så, är inte så haj på bilar) och att någonting där behöver slitas ner varefter oljudet kommer försvinna. Han tipsade att jag skulle slita lite extra på bromsarna för att snabbare bli av med det. Han sa också att om det inte försvinner så kommer de att åtgärda det gratis.

Så, nu har jag haft bilen i närapå två veckor och inte märkt att ljudet har avtagit nämvärt trots att jag försökt slita på bromsarna en hel del. En bekant sa att de kanske missat att spänna åt nånting ordentligt och att det är glapp eller likn. i hjullagren. För att ta reda på det skulle jag dels testa om ljudet avtog när jag drar lite i handbromsen. Det funkade inte. Har provat om hjulen sitter ordentligt på plats, dvs inte glappar (de satt ordentligt), och även kollat om fälgarna blir varma efter längre sträckor, vilket de inte blir. Testade även hur lätt bakhjulen rullar med bilen upplyft, o de rullar väldigt lätt. Dock hittade jag lite friktion på båda bakhjulen där man hör att de slipar i någonting lite lätt. Ljudet kommer således högst troligt av det. Bilen skakar ingenting när jag kör den utan går väldigt jämnt och fint även i höga hastigheter.

Frågan är alltså: hade helt enkelt försäljaren rätt? Alltså, behöver de nya bromsarna bara slitas ner en period? Hur länge isåfall? Efter nästan två veckor hör jag ingen direkt minskning av ljudnivån. Borde jag bara lämna bilen till dem så att de fixar bort ljudet? Kan det vara något annat? Någon annan som haft liknande problem o sitter inne med en lösning eller tips?

Tacksam för svar! Beklagar om jag skriver en massa rappakalja, men jag är ganska n00b på bilar.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
551 Inlägg
15 mars 2008
säger som ovanstående hjullagret e kasst

You can't B serious, oh K

95 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
marven skrev:
säger som ovanstående hjullagret e kasst

Ok. Finns det något sätt jag själv kan kolla om det är det som är problemet?

Driifter;)
1 630 Inlägg
15 mars 2008
hissa upp bilen o jucka o fram o tebax på hjulen.. så känner du ju om det är glapp om de är så slitna.. eller om de låter olika när du svänger kan oxå avslöja det..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

564 Inlägg
15 mars 2008
Tycker också det låter som det kan vara hjullagret.

känn efter på fälgarna när du kört en stund ifall det ena hjulet är varmare än det andra. Helst skall båda vara svala. smile

Du kan också hissa upp hjulet och känna om det glappar.

Mvh Johan

95 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
groze skrev:
Tycker också det låter som det kan vara hjullagret.

känn efter på fälgarna när du kört en stund ifall det ena hjulet är varmare än det andra. Helst skall båda vara svala. smile

Du kan också hissa upp hjulet och känna om det glappar.

Mvh Johan

Har gjort allt det (skrev det i första inlägget wink). Hjulen glappar inte och fälgen blir inte varm. Det enda jag hittar är ett lätt skrapande ljud när jag lyfter bilen o snurrar på hjulen. Det är med andra ord en aningens friktion efter halva varvet. Tyder det på dåliga hjullager eller broms som skrapar i?
Senast redigerat av aaronp (15 mars 2008)

551 Inlägg
15 mars 2008
Hur e däcken på bilen? e det GROVA vinterdäck eller kanske däck av dålig kvalitet? De kan också skapa väldigt mycket oljud.

You can't B serious, oh K

Sök