2915
Sök

Vibrationer tidigare i bromsning framvagn.Nu i stället vibrationer vid gaspådrag vid 1.5 varv

74 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
Hejsan!

köpte min bil för ca 1 månad sedan. Bilförsäljaren haft bilen ca 1 månad troligen har bilen stått hel månad utan att blivit körd. Då jag köpte bilen så kunde man inte bromsa hastigt pga snö och sommardäck på bilen. Men köpte bilen och påvägen hem så blev de snöfritt och bar asfalt. och Bromsar man då så vibrerar det i hela ratten och framvagen. Efter ett tids körande så försvann detta fenomen. Och nu så vibrerar bilen i ställer i framvagnen vid gaspådrag vid 1.5 varv. Kan det vara skivorna som gör att bilen vibrerar ? Volvo sa att evt drivlinan eller växellådan var dålig på bilen och ville undersöka den mer.

men rätta mig om jag har fel. Vid gaspådrag så gör väll inte skeva skivor att bilen viberar?

Får lägga till att bilen är nyligen sänkt av bilfirma om hjulinställningen kan ha något med detta och göra?

Någon som varit med om detta problem?

Tack på förhan! smile

Vibrerande s40
Senast redigerat av DJTOGGE (15 mars 2008)

4 299 Inlägg
14 mars 2008
Nää, de låter inte som skeva skivor. Då borde de inte blivit nått vid gaspådrag hmm Och att de skulle va drivlinan låter konstigt om de va vid inbromsning de först började.

För mig låter de mer som hjullager lr nån bussning i framvagnen som e kass.

/Jacob

Hydraulik/Bil Elektriker
26 Inlägg
14 mars 2008
du bör nog tilllägga ifall den vibrerar när du motorbromsar också gör den inte det så är det inget med drivlinan då är de nog som ovan har sagt någon bussning eller hjullager men det är ju bara att hissa upp bilen framtill och rycka och ha dej i alla länkarmar etc..

8 156 Inlägg
14 mars 2008
Att den vibrerade till en början när du bromsade kan ju berott på att bromsskivorna var lite rostiga osv. Bilen hade ju ändå stått ett tag och vem vet hur mycket den hade körts den senaste tiden?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
14 mars 2008
Låter som en kass motorkudde eller kasst drivknutskors. Dessa kan orska vibrationer vid när man gasar.

Lev livet, det kan ta slut fort

336 Inlägg
14 mars 2008
Eller obalans i däcken kanske

74 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
SaaB_Turbo skrev:
Eller obalans i däcken kanske

Denna grej kan man utesluta bytade till sommardäck idag och provade att köra i dom varven som bilen vibrerar. Men tack för svaret!

74 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
mr_niclas skrev:
du bör nog tilllägga ifall den vibrerar när du motorbromsar också gör den inte det så är det inget med drivlinan då är de nog som ovan har sagt någon bussning eller hjullager men det är ju bara att hissa upp bilen framtill och rycka och ha dej i alla länkarmar etc..

Volvo hade den inne för snabbkoll idag. Dom ryckte o hadde sig i framvagnen Men inget var glapp eller fel då. Men ska prova med att motorbromsa se om det vibrerar då med. Tack på förhand!

74 Inlägg
16 mars 2008
Trådstartare
DJTOGGE skrev:
Hejsan!

köpte min bil för ca 1 månad sedan. Bilförsäljaren haft bilen ca 1 månad troligen har bilen stått hel månad utan att blivit körd. Då jag köpte bilen så kunde man inte bromsa hastigt pga snö och sommardäck på bilen. Men köpte bilen och påvägen hem så blev de snöfritt och bar asfalt. och Bromsar man då så vibrerar det i hela ratten och framvagen. Efter ett tids körande så försvann detta fenomen. Och nu så vibrerar bilen i ställer i framvagnen vid gaspådrag vid 1.5 varv. Kan det vara skivorna som gör att bilen vibrerar ? Volvo sa att evt drivlinan eller växellådan var dålig på bilen och ville undersöka den mer.

men rätta mig om jag har fel. Vid gaspådrag så gör väll inte skeva skivor att bilen viberar?

Får lägga till att bilen är nyligen sänkt av bilfirma om hjulinställningen kan ha något med detta och göra?

Någon som varit med om detta problem?

Tack på förhan! smile

Vibrerande s40

Hittade på annat forum som bara håller på med Volvos. Citat av skrivande skribenter på det forumet:

"Men det största problemet jag har e att jag har vibrationer i ratten vid gaspådrag.
Det beror tydligen på att jag sänkt bilen med h&r Fjädrar.
Med original fjädrarna så försvinner problemen !

"
Stösta anledningen ( tror jag ) är att drivaxlarna har fått en ny vinkel fick samma fenomen på min nu när jag satte på H&R fjädrar i förra veckan ... men det börjar redan avta ... så ge det ett par veckor eller så ( beror på hur mycket du kör ) så tror jag att "felet" kommer bli mindre och mindre ( drivaxel gidder )

Vad tror ni om detta måste ju vara drivaxlarna som får annat läge och där uppstår vibrationerna.

Komentera gärna om du / ni har andra erfarenheter
Senast redigerat av DJTOGGE (16 mars 2008)

550 Inlägg
16 mars 2008
Om det vibbrerar under gaspådrag så har man glapp i innre drivknut/ar

Sök