3265
Sök

Orkeslös Passat TDI

9 Inlägg
3 augusti 2007
Trådstartare
Hej!

Jag har en Passat 1.9 TDI-98.

Har ett problem bilen är orkes lös. Den är slö vi har kopplat in en dator på den och den visar att den inte får nog med soppa.

Men då har jag hört mig för med verkstäder dom säger ju som vanligt byt lyftmassemätaren.
Men han som kollade upp bilen med datorn sa "Ställ upp diesel pumpen så den får mer sås". Men dom på verkstäderna säger att man inte kan göra de. Är de sant?

Eller kan det vara något annat problem?

Mvh Micke

240 Inlägg
3 augusti 2007
hmm det  är en  vanlig  pump diesel va? då ska du kunna ställa på pumpen på en  skruv. jag hade en  passat 1,9tdi förut men den  chippa jag  när den  blev så där och då  blev den  frisk igen

ja jag och topcat är väll ungefär lika slöa:)

9 Inlägg
3 augusti 2007
Trådstartare
bmw525tds skrev:
hmm det  är en  vanlig  pump diesel va? då ska du kunna ställa på pumpen på en  skruv. jag hade en  passat 1,9tdi förut men den  chippa jag  när den  blev så där och då  blev den  frisk igen

Den är ju chippad nu det glömde jag skriva. Jag böt chipp tänkte om de var de som var felet men den går ändå lika kass.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 augusti 2007
Om inte jag minns fel så hade 98 - nästa facelift även en matarpump i tanken, kolla så inte den gett sig... Man ska inte ställa på pumpen, kolla så att högtryckspumpen är rätt timad...

9 Inlägg
3 augusti 2007
Trådstartare
bumpe skrev:
Om inte jag minns fel så hade 98 - nästa facelift även en matarpump i tanken, kolla så inte den gett sig... Man ska inte ställa på pumpen, kolla så att högtryckspumpen är rätt timad...

Okey men jag är inte så mekanisk så jag vet inte ens vars man ska börja för att kunna kolla de. och han som kollade bilen är i tysklad tongue Men jag får ju hoppas att det är LMM som är felet.
annars får man väll lämna in bilen så får dom väll hitta felet. Men man tycker ju han som kollade bilen vet vad man kan göra och inte, Enligt datorn så var bränsle kurvan ca5 cm från botten och skulle upp kring 10 cm så det är en jääävla skillnad!

Administratör
2 978 Inlägg
3 augusti 2007
Vad va det exakta felmeddelandet du fick?  Går den riktigt dåligt kan du koppla ur lmm och kolla om den går bättre. Pumpen går inte att ställa in mer än att man kan vrida den för att ställa insprutningens början  och den kollas med vags dator "dynamisk kontroll"

En kopp av den svarta såsen...

Colaberoende
1 219 Inlägg
3 augusti 2007
Polaren hade en slang som sprack till Turbon och bilen stendog.
Nu när han har bytt den så blev bilen som helt ny igen. Han kände inte igen den.
Detta var en 02:a men en litet spricka eller läckage kanske kan medföra att bilen blir orkeslös

/ena

9 Inlägg
3 augusti 2007
Trådstartare
Goffen skrev:
Vad va det exakta felmeddelandet du fick?  Går den riktigt dåligt kan du koppla ur lmm och kolla om den går bättre. Pumpen går inte att ställa in mer än att man kan vrida den för att ställa insprutningens början  och den kollas med vags dator "dynamisk kontroll"

Jag vet inte jag kollade inte på datorn än bränslenivån han sa att bilen får för lite sås.
Jag tycker att den går lite sämmre om jag kopplar ut LMM dår går den max 70 Km/h.

9 Inlägg
3 augusti 2007
Trådstartare
Ena skrev:
Polaren hade en slang som sprack till Turbon och bilen stendog.
Nu när han har bytt den så blev bilen som helt ny igen. Han kände inte igen den.
Detta var en 02:a men en litet spricka eller läckage kanske kan medföra att bilen blir orkeslös

/ena

Jag har kollat alla slangar och skruvat åt slangklammrerna ännu mer så de kan inte vara nå nån spricka på tryckslangarna. Har haft de problemet med men då böt jag slangen som var trasig.

Administratör
2 978 Inlägg
3 augusti 2007
Är ju ganska viktigt att veta för det kan vara bränsleavstängningsventilen som inte fungerar riktigt och då blir bilen konstig... testa ta av batteripolen nån minut så kanske felminnet nollas "jag är inte helt säker på att det nollas men det kan va värt att testa"

En kopp av den svarta såsen...

9 Inlägg
3 augusti 2007
Trådstartare
Goffen skrev:
Är ju ganska viktigt att veta för det kan vara bränsleavstängningsventilen som inte fungerar riktigt och då blir bilen konstig... testa ta av batteripolen nån minut så kanske felminnet nollas "jag är inte helt säker på att det nollas men det kan va värt att testa"

Jo har tänkt göra de efter jag har bytt LMM smile

9 Inlägg
4 augusti 2007
Trådstartare
Har bytt LMM den är lika kass för de och kopplat ur +polen, finns väll bara ett sätt till de är väll att kolla om man kan ställa pumpen så man får lite mer sås.

Suck!!!!

15 Inlägg
15 mars 2008
hur går det för dig ? när du menar på att den är orkeslös, är det ovanför ett visst varv eller är den det konstant? 

en annan fråga rent allmänt i denna tråden är om det finns nåt "budgett trim" till dessa motorer, typ höja laddet utan chip, eller nåt? Tanken är att göra nåt med firmabilen så man kommer frammåt lite snabbare.

Hey ho Lets GO!!

13 Inlägg
15 mars 2008
Har du kollat magnetventilen för laddtrycket..... Då blir den slö..

8 Inlägg
16 mars 2008
har du varit på vag och kalibrerat in lmm? det måste du göra?? om du har bytt kamrem så måste du grundinställa pumpen det görs elektroniskt med vag dator, när matar pumpen stannar i tanken stannar bilen pga tryck pumpen inte har någon sugande funktion som äldre pumpar. när bilen chippas så görs endast en optimering och en ändring på insprutnings tider.
koppla upp en dator och kollar felminnet och gör en gund inställning

288 Inlägg
16 mars 2008
Gå gärna in här o ställ dina frågor. Finns rättt bra med kunskap. 

http://www.dieselclubsweden.se/

5 Inlägg
16 mars 2008
Jag vet vad du ska göra om bilen är orklös. du ska kolla igenom alla luftslangar så att de är hela. för så var det på min.

Sök