Har ett problem bilen är orkes lös. Den är slö vi har kopplat in en dator på den och den visar att den inte får nog med soppa.
Men då har jag hört mig för med verkstäder dom säger ju som vanligt byt lyftmassemätaren. Men han som kollade upp bilen med datorn sa "Ställ upp diesel pumpen så den får mer sås". Men dom på verkstäderna säger att man inte kan göra de. Är de sant?
hmm det är en vanlig pump diesel va? då ska du kunna ställa på pumpen på en skruv. jag hade en passat 1,9tdi förut men den chippa jag när den blev så där och då blev den frisk igen
hmm det är en vanlig pump diesel va? då ska du kunna ställa på pumpen på en skruv. jag hade en passat 1,9tdi förut men den chippa jag när den blev så där och då blev den frisk igen
Den är ju chippad nu det glömde jag skriva. Jag böt chipp tänkte om de var de som var felet men den går ändå lika kass.
Om inte jag minns fel så hade 98 - nästa facelift även en matarpump i tanken, kolla så inte den gett sig... Man ska inte ställa på pumpen, kolla så att högtryckspumpen är rätt timad...
Om inte jag minns fel så hade 98 - nästa facelift även en matarpump i tanken, kolla så inte den gett sig... Man ska inte ställa på pumpen, kolla så att högtryckspumpen är rätt timad...
Okey men jag är inte så mekanisk så jag vet inte ens vars man ska börja för att kunna kolla de. och han som kollade bilen är i tysklad Men jag får ju hoppas att det är LMM som är felet. annars får man väll lämna in bilen så får dom väll hitta felet. Men man tycker ju han som kollade bilen vet vad man kan göra och inte, Enligt datorn så var bränsle kurvan ca5 cm från botten och skulle upp kring 10 cm så det är en jääävla skillnad!
Vad va det exakta felmeddelandet du fick? Går den riktigt dåligt kan du koppla ur lmm och kolla om den går bättre. Pumpen går inte att ställa in mer än att man kan vrida den för att ställa insprutningens början och den kollas med vags dator "dynamisk kontroll"
Polaren hade en slang som sprack till Turbon och bilen stendog. Nu när han har bytt den så blev bilen som helt ny igen. Han kände inte igen den. Detta var en 02:a men en litet spricka eller läckage kanske kan medföra att bilen blir orkeslös
Vad va det exakta felmeddelandet du fick? Går den riktigt dåligt kan du koppla ur lmm och kolla om den går bättre. Pumpen går inte att ställa in mer än att man kan vrida den för att ställa insprutningens början och den kollas med vags dator "dynamisk kontroll"
Jag vet inte jag kollade inte på datorn än bränslenivån han sa att bilen får för lite sås. Jag tycker att den går lite sämmre om jag kopplar ut LMM dår går den max 70 Km/h.
Polaren hade en slang som sprack till Turbon och bilen stendog. Nu när han har bytt den så blev bilen som helt ny igen. Han kände inte igen den. Detta var en 02:a men en litet spricka eller läckage kanske kan medföra att bilen blir orkeslös
/ena
Jag har kollat alla slangar och skruvat åt slangklammrerna ännu mer så de kan inte vara nå nån spricka på tryckslangarna. Har haft de problemet med men då böt jag slangen som var trasig.
Är ju ganska viktigt att veta för det kan vara bränsleavstängningsventilen som inte fungerar riktigt och då blir bilen konstig... testa ta av batteripolen nån minut så kanske felminnet nollas "jag är inte helt säker på att det nollas men det kan va värt att testa"
Är ju ganska viktigt att veta för det kan vara bränsleavstängningsventilen som inte fungerar riktigt och då blir bilen konstig... testa ta av batteripolen nån minut så kanske felminnet nollas "jag är inte helt säker på att det nollas men det kan va värt att testa"
Har bytt LMM den är lika kass för de och kopplat ur +polen, finns väll bara ett sätt till de är väll att kolla om man kan ställa pumpen så man får lite mer sås.
hur går det för dig ? när du menar på att den är orkeslös, är det ovanför ett visst varv eller är den det konstant?
en annan fråga rent allmänt i denna tråden är om det finns nåt "budgett trim" till dessa motorer, typ höja laddet utan chip, eller nåt? Tanken är att göra nåt med firmabilen så man kommer frammåt lite snabbare.
har du varit på vag och kalibrerat in lmm? det måste du göra?? om du har bytt kamrem så måste du grundinställa pumpen det görs elektroniskt med vag dator, när matar pumpen stannar i tanken stannar bilen pga tryck pumpen inte har någon sugande funktion som äldre pumpar. när bilen chippas så görs endast en optimering och en ändring på insprutnings tider. koppla upp en dator och kollar felminnet och gör en gund inställning