3985
Sök

hur går den? (saab 9000 aero)

huh?
10 427 Inlägg
16 mars 2008
#21
Kan bjussa på ett inscannat test från Bilsport nr23 1994, Volvo 850 T5-R vs Saab 9000 CS Aero

[klickbara bilder!]
http://forumbilder.se/thumbs/4e62008100324d640.jpghttp://forumbilder.se/thumbs/25620081005185305.jpg
http://forumbilder.se/thumbs/d162008100542756f.jpghttp://forumbilder.se/thumbs/6c620081006082f9b.jpg

Nya bilar iofs, men kul läsning kanske? smile


1 688 Inlägg
16 mars 2008
#24
I aero sitter det ju en 2.3 liters trionic5-motor, jag kan inte utnämna mig om bränsleförbrukningen på just 2.3an.
Men i min 9-3 sitter en trionic5-motor på 2.0 liter, i 90km/h med farthållare så drar den 0.70-0.72.
Och i 140 drar den 0.85-0.9 med farthållare.

Men som sagt, jag har aldrig ägt en 2.3 och kan tyvärr inte uttala mig om just den.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

36 Inlägg
16 mars 2008
#25
Hitte du en aero du känner att du vil ha så ska du inte tveka på att köpa den...
Otroligt bra prestandabilar med bilvärldens skönaste säten. Hade valt aeron framför T-5:an 11 ggr av 10..
Framförallt så är den snyggare..


"the real jerk"
301 Inlägg
16 mars 2008
#26
pilot stolarna är riktigt sköna och aeron drar visserligen runt 1 liter  men jag tycker du ska ta aeron utan tvekan 850 är tråkig i jämförelse tycker jag. men har inte kört mer än en 850. dock aldrig kört en aero men har en 2.3t med pilostolarna i.

as long as mankind has existed she has yearned to fly. when she had conquerd the sky she realised she wanted to go fast and in stil, thus creating saab !!!

2 164 Inlägg
16 mars 2008
#27
Dom går väldigt bra och är snabba.
Troligen är den fortfarande den snabbaste saaben som har lämnat fabriken.
Trimvänlig som få med sin TD04 turbo.
Tyvärr är ju diff och växellåda ett hinder men de finns ju botemedel.

Vanliga saker är ju bussningar, stötdämpare, fjädrar och lagerstöden fram som tar slut och måste bytas.
Annars är de en väldigt hållbar bil som inte väger mer än 1500kg ca i tjänstevikt.
Köp rekomenderas och titta inte på miltal utan på hur den känns i lådan och hur motorn är.
Chassit går ju att fixas till men en dålig låda kan kosta ca 15000:- för en renoverad + byte.

Men hoppas de är lite som kan hjälpa dig.

MVH

F


8 883 Inlägg
16 mars 2008
#28
iofs inte en Aero men jag hade en 9000 2.3 med 235hk/401nm och den drog 0.83 vid blandad körning.
Tar en 9000 Aero alla dagar i veckan före en 850.

Fotograf på tierpidag.se

Bilrekonditionerare
453 Inlägg
17 mars 2008
#29
Fattar inte hur Bilsport kan skriva att Aeron är enklare och mindre lyxig inväntigt. Enligt mig är det precis tvärtom. Sen att de klagar på att TCS inte är standard i Saaben, borde man inte ta hänsyn till att den är 45k billigare i inköp än volvon?

Hur som helst, Aeron alla dagar i veckan!

MVH Rikard


Sök