2289
Sök

Turbokonvertera B230F

5 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Låt oss säga att jag införskaffat allt som behövs för att konvertera en 230F till turbo. Jag är inte nybörjare inom bilar men bilar med turbo kan jag inte så mycket om. Därför skulle det vara kul att prova sig på det.

Det jag undrar med är om det är samma block på B230F som på turbomodelerna av Volvo 240 -87. Var ska man ta in oljan i turbon och var ska den släppas ut? Var ska in rören sitta och var ska ut rören sitta helt enkelt?

Ni får gärna bidra med mer information av hur det går att turbokonvereta volvo 240. Gärna stora projekt med bilder etc etc. Tack på förhand!!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
22 mars 2008
#2
Jag har aldrig konventerat en motor men däremot kan jag lite om turbo =P

En ide kan ju vara att använda "orginal" matningen och returen till turbon, uttagen finns ju orginal på alla B230 block bara det att dom inte är uppborrade, så tittar du på avgassidan av blocket så finns det i nederkant en rund bula som sticker ut, det är olje returen, å i mitten nån stans c:a 10 cm ner så finns det en oval utbucktning, det är olje tilloppet till turbon...

annars så kan man även plocka matningen från hålet som oljetryckskontakten sitter i...


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
23 mars 2008
#3
om det finns uttag färdigt i blocket så e de ju bara o plugga in där annars så kan du ta trycket från oljetryckskontakten eller lämna in blocket o borra i en oljekanal...returen så borar du ett hål i tråget bara o plugar in...



Sök