2625
Sök

Bygga bra ljud med små högtalare - en utmaning!!

5 Inlägg
4 mars 2006
Trådstartare
Jag har lite problem, jag vill bara använda originalhålen i bilen (Z3), och bakom stolarna sitter 2x4tummare och i kickpanelen 5,25 tums högtalare. I dörrarna sitter vanliga smådiskanter 1 tum e de väl.

Jag har jättesvårt att få till ett fylligt basljud, utan det blir mycket diskant, som gör att det är jobbigt att lyssna på efter 30min.

Det finns ingen plats för en sub, knappt ens en liten aktiv låda som jag ser det.

Jag ser att alla här vill ha tips, men att bygga ett bra ljud där det inte ens finns utrymme i högtalaruttagen så att de knappt kan pumpa luft som det är på min bil är inte lätt.

Är det bara att kompensera med mer effekt och slutsteg eller kan man bygga smart och ändå få ut ett fylligt ljud?

Är det någon här som har erfarenhet av detta? Eller finns det någon bra hemsa man kan kolla på och läsa lite om hur man ska gå tillväga?

21 761 Inlägg
4 mars 2006
Nu vet jag inte om jag tänker fel men det blir väl ingen "room gain" som förstärker basen när kupen är öppen och då måste ju det bli svårt att få bas.

3 Inlägg
4 mars 2006
rent gennerelt går det åt fan så mycke mera element area och stegeffekt om man spelar I en cabbe.....det är väldigt mycke mera luft som måste flyttas för att baseb skall bita till så att säga.

21 761 Inlägg
5 mars 2006
Då var jag inte helt ute och sladdade då.

5 Inlägg
5 mars 2006
Trådstartare
nä du "sladdrade" inte helt.. men vad ska man hitte på? finns ju inte så mycket baslåda i hålen där högtalarna sitter heller... om de gjorde det var det ju inget problem, de som bitchar oom hjälp att få bra ljud i en normal bil vet inte vad de talar om..de har de ju hur lätt som helst!

21 Inlägg
5 mars 2006
Om du råkar vara gjord av pengar så kan jag rekommendera JM LAB/Focal & deras Utopia BE serie för bil, 5,25" modellen ska tydligen vara riktigt ruggig, den är konstruerad för att användas som subbas... kostar 3200kr st...

Focal 13 WS Be

Kan väl säga att små högtalare samt djup bas = dyrt....
Senast redigerat av Tellus82 (5 mars 2006)

Sök