4370
Sök

motorn kokar trots kylarvätska!

Bilplåtslagare
77 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en seat cordoba 1,6 som jag precis var ute och körde med. När jag kom hem så hörde jag ett bubblande när jag sätangde av motorn och öppnade därför motorhuven och såg att det kokade i kylarvätskebehållaren. Jag skruvade upp locket försiktigt för att lätta på trycket och det började efter ett tag spruta ut kylarvätska. Jag var inte ute och körde länge heller, bara någa km till affären.

Hur kommer det sig att det kokar trots att jag hade rätt mängd kylarvätska i?
Är det någon fara att motorn hat tagit skada? Klarar jag mig med knappt någon kylarvätska alls till att åka och inhandla ny?

Tacksam för svar!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
24 mars 2008
#2
antingen så kärvar teromstaten eller så hade kylar vattnet frysit . om det blev några skador beror på hur länge du kört med kokande motor

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 311 Inlägg
24 mars 2008
#3
Toppen kan ha blivit skev eller om den på något annat sätt suger luft in i systemet då det på alla bilar är ett övertryck för att tillåta högre temperaturer. börja kolla efter läckor, jag skulle inte ha åkt utan kylvätska, måste du åka, kör med enbart vatten och töm sedan ur det och fyll på med riktig glykol, är det helalumotor?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Språkfascist
109 Inlägg
24 mars 2008
#4
spricka i kylaren? pumpen lagt av..

Syns man inte, så finns man inte.

Bilplåtslagare
77 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
#5
turboforssen skrev:
antingen så kärvar teromstaten eller så hade kylar vattnet frysit . om det blev några skador beror på hur länge du kört med kokande motor

jag körde inte länge som tur var. men hur kan glykol frysa om det bara är några minus ute? bör man tömma ur glykolen ibland och fylla på med helt ny?

edit: kom på nu att temostaten kan vara boven eftersom den har fungerat ibalnd och ibland inte... vad dum jag känner mig haha. får ta en titt på det i morgon och hoppas på det bästa.

tack för alla svar smile
Senast redigerat av biltjyv (24 mars 2008)

1 311 Inlägg
24 mars 2008
#6
Kylarvätska ska man byta vart annat år, eftersom glykolen tappar sin antikorrigeringsförmåga efter ca två år!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Bilplåtslagare
77 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
#7
Tackar för den informationen! Den lär inte ha bytts på 10 år skulle jag tippa på hmm

1 867 Inlägg
24 mars 2008
#8
De där motorerna är ökänt svårluftade.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Bilplåtslagare
77 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
#9
Svårluftade? utveckla tack smile

En liten fråga till, hur vet man om det är pumpen eller termostaten som behöver bytas?
Känns dumt att köpa båda för att testa.

355 Inlägg
25 mars 2008
#10
Köp ny termostat  o testa brukar ju inte gå på många kroner

FreddeK
25 mars 2008
#11
jag tror på ispropp=)


Sök