2542
Sök

Volvo S60 Gnissel

2 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
Hej !
Jag har ett fall för "frost".

Jag har en Volvo S60 -01/ 12000mil (2.4). som när den har stått över natten (helst en liten kallare sådan), gnisslar från framvagnen när jag skall köra iväg och svänger lätt. Detta händer i dragläge och lågt gaspådrag och bara de första 5-6 min eller vid de 2-3 första stoppen vid tex vid rödljus eller korsningar, händer aldrig mer en gång per dag ! Aldrig på eftermiddagen när den har stått hela dagen på jobbet ?

Har haft innen den på brabil som har gjort 2 försök att hitta, laga oljudet utan att lyckas och har dessutom tagit betalt för eländet ! Först bytte den mittre avgasupphängningen, hjälpte inte ! På andra försöket, parkerade jag bilen övernatten hos brabil, åkte ut på morgonen igen, drog med en bilmekaniker, startade bilen och yeess mycket riktigt gnisslade bilen ! Han var säker på sin sak och hissade upp bilen tog loss underplåten och visade en felkonstruktion 01- på avgasfästet nånting...som inte hade blivit åtgärdad ! Bokade in en ny tid och fick det fixat till reducerat pris. Problemet är att det hjälpte inte ett dugg ! Fortfarande gnissel när den är kall.

Det har kollat bromsar, oljevätskor mm .

Ljudet hörs tydligt även långt ifrån bilen. Påminner lite om att dra en stol på ett stengolv.

Har någon haft samma problem, någon idé va det kan vara ?

Tacksam för svar

Mvh
Byter snart bil för att slippa gnisslet

2 Inlägg
25 mars 2008
Har också haft samma problem. Fast inte varit så upprepande.. Bara i 2 dagar. Låter bara i nån sekund, och bilen var kall.

Har en T5 -01 med 13000 mil.

29 Inlägg
26 mars 2008
kan vara att en hinna fukt lagt sig på skivorna, detta kan ibland leda till oljud...Testa att ha bilen i ett garage över natten och se om problemen kvarstår

Blåsextruderare
54 Inlägg
26 mars 2008
Du har inte kollat att krängningshämmaren börjat blit slitna. Hade ett likande problem med en 850. Tills jag bytt dom. Värt att kolla, om du inte redan har gjort det.

Volvo is life......

Sök