3331
Sök

GLT kammar i en 850 t5?

285 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
#1
Hej har en 850 t5 r-optik 95 undrar lite om GLT kammar i en t5a..passar de rakt på elelr är det några justeringar eller ombyggnationer som behövs göras...mvh andreas


8 251 Inlägg
22 mars 2008
#2
De passar rakt i utan några modifieringar.


285 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
De passar rakt i utan några modifieringar.

okej tackar..är det märkbar efekt elle?..


8 251 Inlägg
22 mars 2008
#5
camaro67 skrev:
Men de är väll de tidiga kammarna som man vill ha eller hur är de där? Någe effekt får du väll big_smile

De tidiga eller de från 2 liters sugmotorerna på 140hk (såldes inte i sverige) ger ju mest, men det går egentligen lika bra med de nyare. Är inte så stor skillnad egentligen. De nyare är lite snällare och drar väl lite mer jämnt genom registret än vad de äldre gör.

Skillnadden i effekt är inte så stor, utan det är mer skillnaden i karaktär. Från lite under 4000 varv och uppåt så drar den bättre, men på lägre varv än så är skillnaden liten / ingen alls. En del klagara även på att de blir svagare på låga varv, och det stämmer nog, även om jag personligen inte upplevde skillnaden som så stor. Men å andra sidan så va en hel del annats gjort åt min maskin innan jag bytte kammar.

Kambytet ska vara värt uppåt 15hk sägs det. Har man en chipad bil så blir den riktigt rolig, men har man orginalstakar kan det bli intressant då risken för att stakarna knäcks ökar lite.


Meister
6 763 Inlägg
22 mars 2008
#6
Marlboroman skrev:
camaro67 skrev:
Men de är väll de tidiga kammarna som man vill ha eller hur är de där? Någe effekt får du väll big_smile

De tidiga eller de från 2 liters sugmotorerna på 140hk (såldes inte i sverige) ger ju mest, men det går egentligen lika bra med de nyare. Är inte så stor skillnad egentligen. De nyare är lite snällare och drar väl lite mer jämnt genom registret än vad de äldre gör.

Skillnadden i effekt är inte så stor, utan det är mer skillnaden i karaktär. Från lite under 4000 varv och uppåt så drar den bättre, men på lägre varv än så är skillnaden liten / ingen alls. En del klagara även på att de blir svagare på låga varv, och det stämmer nog, även om jag personligen inte upplevde skillnaden som så stor. Men å andra sidan så va en hel del annats gjort åt min maskin innan jag bytte kammar.

Kambytet ska vara värt uppåt 15hk sägs det. Har man en chipad bil så blir den riktigt rolig, men har man orginalstakar kan det bli intressant då risken för att stakarna knäcks ökar lite.

Då va jag inte helt ute och cyklade iaf big_smile


10 287 Inlägg
22 mars 2008
#7
Eftersom det är en motor med separata kammar för insug och avgas så lönar sig ställbara kamdrev och en inställning endera efter en känd bromsning eller sätta upp den själv i bänken.
Det är nämligen inte sannolikt att orginal sugmotorinställning är optimalt i en turbomaskin. Speciellt inte i en trimmad turbospis.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

6 Inlägg
27 mars 2008
#8
hej andreas min vän, de bästa för att få bilen att gå bättre är att sätta på 5 förgasare från en trabant och turbomata hjulcylindrarna med en hårtork?!!!



Sök