3128
Sök

Problem med bromsarna på en Audi 100 -85

NC-Operatör
4 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
Hej!

Föra helgen böt jag bromsbelägen fram på min audi 100 -85 inför den kommande besiktningen. När jag sedan ska testa bromsarna tycker jag pedalden sjunker alldeles för mkt. Luftar då bromsarna yterligare lite till utan resultat, dock inte 100% på högersidan då luft-nippeln var av så jag fick lufta det på bromsrörs anslutningen. Hjälpte inte och började fundera på om huvudbromscylindern spökade och for till skroten för att inhandla en bättre begangnad till bra pris. Bytte den utan några förändringar i felet. Åkte då till Biltema och köpte bromsslangar för dem som satt på verkade börja släppa igenom bromsvätska. Efter ett antal svordomar och rundragna kopplingar så har jag lyckats byta slangarna fram. Nu blir problemet väre. Pedalen går i stort sett i bott!! Det känns som det är lite motstånd i den men ingen störe påverkan på bromsarna fören sista 8-10 millimetrarna och då är det nästan allt eller inget. Detta gäller dock bara när bilen är igång, när den är avstängd så går det att pumpa upp tryck men pedalen är ganska låg ändå och sjunker lite. Tänker att det kanske har tagit sig in luft i bakre rören och börjar lufta dem helt och hållet utan resultat! Har inte så många mer teorier. Kan kanske vara oket jag inte fåt luftat ordentligt som felar men de borde inte påverka på det här sättet eller kan jag ha fel? Har även haft lite tankar om det är vakumservon till bromsarna som inte gör som den ska längre men när man pumpar upp trycket och startar motorn så sjunker den, dock i botten då. Jag ska ta mig en tur till skroten igen och köpa ett begangnat Teves ok och se om det hjälper annars så har jag idé torka för tillfället... Någon som har en vettig teori eller har varigt med om något liknande?
Tacksam för all hjälp jag kan få!! smile
Det är alltså en Audi 100 -85 med ventilerade skivor och Teves ok fram. Vakumservo. 1,8l förgasar motor. (Kanske hjälper wink )

/Mad Fool

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 november 2007
det gå inte så bra att lufta på bromsröret du får alldrig ut all luft då så skruva ur den gamla nippeln å sätt ditt ny

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

NC-Operatör
4 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
Hade mina aningar om det. Tror inte att jag kan få ut nippeln... den är jäms med oket! Men på nåt sätt ska jag nog kunna lösa det!!smile Tack för tipset!

Sök