2645
Sök

vill ha 350 hk i en b20 motor

Evolution Garage
394 Inlägg
5 februari 2008
#81
Hälsade på hos Ellemman Jacobssen för ett tag sen (Riktiga Volvo-nördar vet vem Elleman är), och han har en Volvo 240 som han kör banracing med... den har en B20-turbo, och det roligaste med den är att han har strokat NER den till 1.6L och plockar ut just 350 hästar med en förvånande liten turbo.
Anledningen till att han strokat ner den är för att köra i rätt klass på bana osv osv.

Ska även tilläggas att han varvade den upp till 9000 varv, och den håller för banrace!

Kan man få ut 350 häst från 1.6 liter, så lär man garanterat kunna få ut mycket mer med en B20 som strokas upp till 2.2! (eller mer)

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Street racer och galen Lärling :)
163 Inlägg
2 mars 2008
#82
Bara för att påpeka lite så B 20 är en underbar motor att trimma. för er som inte vet så sitter det smidda mahle kolvar original i senare b 20 (8 bultat) har trimmat en hel del B 20 och vet att med dubbla su förgasare kommer man upp till max 180 hk. ska man ha över går man upp på webrar eller solex alternativt som jag gjorde en 4 port holley. finns 16 v toppar dock väldigt sällsynt gjordes av raceman jag har byggt 2 motorer som leverarade över 300hk utan ladd men fick dock bygga om topparna rejält med resta kanaler osv. borrade blocken till 2.2 l använde original vev och m stakar.
slipade kam själv det går att bygga en bra b 20. det tar tid nogrannhet och en massa räknande och lite ideer har provat insprut med men som sagt förgasare är fränare wink Lycka till med bygget och tänk på att det behöver inte va dyrt att trimma bara man är finurlig wink
Senast redigerat av Sateonatour (2 mars 2008)

Oldsmobile Styled To Lead Built To Last

23 Inlägg
3 mars 2008
#83
urmakaren skrev:
Hej jag undrar hur man lättast eller billigast kan få ut 350 hk ur volvos b20 motor? vilka saker måste man köpa för att motorn ska hålla och hur mycket detta kan kosta? mycket tacksam för svar

Är ju inte bara motor som ska hålla. Växellåda, kardanknuten, växellådan och säkert en hel massa mer wink
Lär bli billigare att handla en ny bil.
Senast redigerat av TheAvatar (3 mars 2008)

905 Inlägg
3 mars 2008
#84
TheAvatar skrev:
urmakaren skrev:
Hej jag undrar hur man lättast eller billigast kan få ut 350 hk ur volvos b20 motor? vilka saker måste man köpa för att motorn ska hålla och hur mycket detta kan kosta? mycket tacksam för svar

Är ju inte bara motor som ska hålla. Växellåda, kardanknuten, växellådan och säkert en hel massa mer wink
Lär bli billigare att handla en ny bil.

skulle tro att drivlinan inte är nå större problem på dessa bilar en fin koppling är väl vad osm det skulle behövas komplemteras med men i övrigt borde det mesta hålla för 300pållar.

Smålänning
7 883 Inlägg
3 mars 2008
#85
Jag skulle satsat på insprutning om jag skulle bygga en 350 hk B20. Förgasare hör stenålden till. På en sugmotor från den tiden må det vara ok, men inte ihop med turbo...

Fixa till en bra sugtopp först, som ger bra med effekt som sugmotor, då har du flödet som behövs, sen gäller det att få grejerna att hålla. Borde inte vara så svårt, då B20 inte är lika klen som B230 och den andra skiten.

Istället för att gå på varv så skulle jag försöka få itag på en turbo med variabla vingar, så man kan justera NÄR den ska börja ladda, för då kan man plocka effekt redan på lägre varvtal, vilket sliter mindre på motorn. Jag skulle hålla mig under 7k iaf.

Tror som sagt att det går att få den att hålla bra, men det kostar...

Sen kopplar man en M45 DOGBOX till den och en 70% bromsad bakaxel big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

152 Inlägg
3 mars 2008
#86
klart det går å plocka ut 350 hk, bara ge sig fan på det å ta itur med problemen, behöver itne heller kosta multum. Sök på nätet efter beggade portade toppar, dyker upp lite då å då. bara å renovera.
montera lågkomps kolvar i skiten å fräs ur toppen för önskat grundkomp så du kan ladda utav helvette.
kör med både ic å vattensprut så får du ytterligare mer att ladda. 

de senare b20 blocken med 8 bultat svänghjul har både bättre stakar å bättre infästning för svänghjulet. men visst ska du lyssna på proffsen behöver du smidda grejjer å skit, men åker du på hoppet så e det bara å köra utav helvette ... !!

militärens bandvagn 202 hade åxå en bättre koppling som de använde, vet iten om den klarar de effekterna men prova.

låter som ett kul mål, lycka till !!! smile



ps, biltema har ju nått större turboaggregat de säljer samt en wastergate... kolla de grejjerna vettja !
Senast redigerat av JakeDevilson (3 mars 2008)

It´s Better to burn out than fade away

EinarL lämnar ALDRIG ngt åt slumpen!
77 Inlägg
3 mars 2008
#87
JakeDevilson skrev:
klart det går å plocka ut 350 hk, bara ge sig fan på det å ta itur med problemen, behöver itne heller kosta multum. Sök på nätet efter beggade portade toppar, dyker upp lite då å då. bara å renovera.
montera lågkomps kolvar i skiten å fräs ur toppen för önskat grundkomp så du kan ladda utav helvette.
kör med både ic å vattensprut så får du ytterligare mer att ladda. 

de senare b20 blocken med 8 bultat svänghjul har både bättre stakar å bättre infästning för svänghjulet. men visst ska du lyssna på proffsen behöver du smidda grejjer å skit, men åker du på hoppet så e det bara å köra utav helvette ... !!

militärens bandvagn 202 hade åxå en bättre koppling som de använde, vet iten om den klarar de effekterna men prova.

låter som ett kul mål, lycka till !!! smile



ps, biltema har ju nått större turboaggregat de säljer samt en wastergate... kolla de grejjerna vettja !

Är du helt borta! Vem fasen slänger pengar åt helvete på en turbo för 7papp från biltema när man får mycket bättre grejjer beggat?

Dumt att slänga iväg mer pengar på skit som inte en skulle stå pall för 300hk!

Ifrågasätt ALDRIG EinarL!
P.S ngt SBP finns ej!!! www.bilprovningen.se D.S

59 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
#88
Sateonatour skrev:
Bara för att påpeka lite så B 20 är en underbar motor att trimma. för er som inte vet så sitter det smidda mahle kolvar original i senare b 20 (8 bultat) har trimmat en hel del B 20 och vet att med dubbla su förgasare kommer man upp till max 180 hk. ska man ha över går man upp på webrar eller solex alternativt som jag gjorde en 4 port holley. finns 16 v toppar dock väldigt sällsynt gjordes av raceman jag har byggt 2 motorer som leverarade över 300hk utan ladd men fick dock bygga om topparna rejält med resta kanaler osv. borrade blocken till 2.2 l använde original vev och m stakar.
slipade kam själv det går att bygga en bra b 20. det tar tid nogrannhet och en massa räknande och lite ideer har provat insprut med men som sagt förgasare är fränare wink Lycka till med bygget och tänk på att det behöver inte va dyrt att trimma bara man är finurlig wink

det sitter väl inte smidda mahle kolvar i senare b20, jag vet inte det men jag kan inte tänka mig det? är stakarna också smidda eller? man visste väl inte vad smidda stakar och kolvar var på den tiden. ska man balansera org veven eller räcker den balanseringen som är.

8 Inlägg
29 mars 2008
#89
varför bygga på ett traktor block med stötstänger lasta i en b230 turbo och bygg på i stället!!
tycker jag men annars så önskar jag lycka till:)

en opel är en bil och delar även mit liv!!!!

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
29 mars 2008
#90
Sateonatour skrev:
Bara för att påpeka lite så B 20 är en underbar motor att trimma. för er som inte vet så sitter det smidda mahle kolvar original i senare b 20 (8 bultat) har trimmat en hel del B 20 och vet att med dubbla su förgasare kommer man upp till max 180 hk. ska man ha över går man upp på webrar eller solex alternativt som jag gjorde en 4 port holley. finns 16 v toppar dock väldigt sällsynt gjordes av raceman jag har byggt 2 motorer som leverarade över 300hk utan ladd men fick dock bygga om topparna rejält med resta kanaler osv. borrade blocken till 2.2 l använde original vev och m stakar.
slipade kam själv det går att bygga en bra b 20. det tar tid nogrannhet och en massa räknande och lite ideer har provat insprut med men som sagt förgasare är fränare wink Lycka till med bygget och tänk på att det behöver inte va dyrt att trimma bara man är finurlig wink

300 sughästar? smile det är över 140 literhästar(!), motsvarande vad man landar på vid ett seriöst överladdningsförsök. Skulle en V8 á 350ci ha samma litereffekt skulle den ligga på över 800 sughästar.. har som lite svårt att tro på denna rövarhistoria, speciellt när man aldrig hört något på vare sig amazon-, 140- eller sävarforumen smile

urmakaren skrev:
det sitter väl inte smidda mahle kolvar i senare b20, jag vet inte det men jag kan inte tänka mig det? är stakarna också smidda eller? man visste väl inte vad smidda stakar och kolvar var på den tiden. ska man balansera org veven eller räcker den balanseringen som är.

Vevstakarna på nyare B20, 74-76 med 8-bults vevaxel, är väldigt veka och absolut inget att använda vid någon värre trimning. Vevstakar till 6-bultad vevaxel eller m-stakar (B23) till 8-bultad vev.
opel_johan skrev:
varför bygga på ett traktor block med stötstänger lasta i en b230 turbo och bygg på i stället!!
tycker jag men annars så önskar jag lycka till:)

Fegt och ocoolt smile

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

8 156 Inlägg
29 mars 2008
#91
Man kan ju relativt lätt få ut 200hk ur en B20.
Bara i med rätt kam, steg 4-topp, extraktorgrenrör och sen dubbla dellorto/weber 48:or.
Sen så krävs det ju förgasarturbo/supercharger om man ska gå vidare.
(Iaf om man vill fortsätta kalla det för en B20)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
29 mars 2008
#92
Smakar det så kostar det smile Lätt över 25k, även om man inte köper allt över disk.

Cirkus 250hk är det högsta jag har sett bänkningspapper på, och de var Lindqvist Racing. Toppen hade bla resta kanaler och projektet såg allmänt seriöst ut, speciellt med tanke på hans tidigare inlägg på forumet. Tvivlar å de grövsta på att över 300sughk ens är möjligt i en B20 8v.
Senast redigerat av gregolt (29 mars 2008)

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

Thomas_945LTT
29 mars 2008
#93
Nu måste jag fråga en sak. Har inget med tråden att göra. När Ni skriver priser på ngt, skriver Ni bara "k" efter....vad står "k"-et för?

Är skitdålig på nya uttryck och pengar också för den delen...dom e ju alltid slut lol

8 156 Inlägg
29 mars 2008
#94
K=kilo, dvs 1000:-

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Thomas_945LTT
29 mars 2008
#95
Phaetoon skrev:
K=kilo, dvs 1000:-

Aha! Tack smile Lite långsökt wink


Sök