2762
Sök

skoda dricker olja!

35 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
#1
Hej

Har en skoda fabia-01 8500 mil som var inne på serivce i december dom bytte olja och fyllde på. Men nu är det så jävla lite så att jag måste fylla på igen. Jag har kört ca 300 mil sen dess. Jag hittade även något sorts gult skum där jag fyller på olja.. vad kan det vara? Vad är det vanligaste felet när en bil läcker olja?

// skoda ägaren

Administratör
2 978 Inlägg
29 mars 2008
#2
Du tror inte dom missade hälla på en skvätt då?

En kopp av den svarta såsen...

35 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
#3
nej för jag kollade för en 1-2 månader sen då var det typ hälften på oljestickan, om dom inte hade fyllt på så skulle inte motorn funkat tills nu

Offroad Racing
3 122 Inlägg
29 mars 2008
#4
Till att börja med får man dela på om bilen dricker olja eller läcker olja... att en bil dricker olja kan bero på väldigt många saker men för en som har gått så lite tycker jag nästan att det låter som trasig toppackning. detta brukar synas på att bilen "blåryker" eller att du får olja i kylarvattnet.

Det där gula klägget är vatten blandat med olja, oftast helt ofarligt då det bildas lite kondensvatten i vevhus o topp vid uppvärming av en motor. Har man en bil som dricker vatten kan gult klägg o vitt vid oljestickan o så visa att man får in kylarvatten i oljan (inte bra...)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Administratör
2 978 Inlägg
29 mars 2008
#5
Vad har du för motor i din skoda och vad kör du på för olja?

En kopp av den svarta såsen...

35 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
#6
det är en 1.4 16v 101 hk. Verkstaden fyllde på med  castrol magnatec helsyntet 5W-40. Ska ta och kolla kylarvattnet

35 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
#7
Inge olja i kylarvattnet och inge blårök

Administratör
2 978 Inlägg
29 mars 2008
#8
Va det väldigt kallt när det hände? Frusen vevhusvent är ju ganska vanligt på den motorn.

En kopp av den svarta såsen...

101 Inlägg
30 mars 2008
#9
Kan dela med mig av vad jag vet och bekräfta det tidigare personer redan svarat.

Skoda har haft stora problem med sina 1.4 liters motorer, väldigt många har rasade topp-packningar innan ens 5000 mil.
Motorn har lösa foder i cylindrarna och i ettans cylinder har fodret en tendens till att sjunka ner mot blocket.
Inte roligt och skoda tar inga ansvar för problemen.

Det gula klägget är precis som henke skrev bara kondens i oljan, normalt även det.

Är du verkligen säker på att du inte har olja i kylarvattnet ?!
För som det känns har du nog en topp-packning som är sönder eller på väldigt god väg att göra det.


Sök