3577
Sök

Varför är vingarna från Biltema förbjudna i trafik??

24 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
Hej har kollat lite på en vinge från biltema! Men där kan man läsa klart och tydligt att man inte får använda dom i vanlig trafik.

Någon som vet varför ?

Och säger bilprovningen något om det??
hur kan dom hålla koll på alla vingar??

Vad gäller

Tacksam för svar

Mvh Calle

Ät gul snö, det kan vara öl!

45 Inlägg
30 mars 2008
bilprovningen godkänner det inte pga fästena är i metall ( kanske hela vingen också?)

Det handlar väl om säkerhet om du t ex skulle köra på någon så kan dom skära sig eller kanske delas.

1 661 Inlägg
30 mars 2008
Alla aluvingar är olagliga pga av det är en ren livsfara vid eventuell kollision med människa.

Stort NEJ på bilprovningen & polisen. (med undantag på mindre brydda poliser då förståss)

Finns mängder med trådar om detta. Prova sök smile

24 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
inte är det i metall dom jag kollat på iallafall,. Av olackerad ABS-plast.

kan det verkligen stämma?

24 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
ingen tuningvinge jag snackar om!

24 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare

16 197 Inlägg
30 mars 2008
du får inte ha en vinge som "sticker ut"... sen om de e plast elle metall kvittar..

sen hänger de ju på va för bil du ska ha vingen... e bilen helbilsgodkänd så får du inte ändra nåt alls på den. även fast du skulle hitta en vinge som är godkänd å ha i trafik.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Muttley
30 mars 2008
de är inte godkända helt enkelt. inte testade eller liknande.

de gillar inte eftermarknadsvingar alls på bilar så är de.

24 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
helbilsgodkänd??

Tänkte mig till min Passat 1999.

Får kanske modda lite så dom inte sticker ut?

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
30 mars 2008
Det är väl EU-godkända eller nåt dom ska vara.. Har jag hört iaf.. hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

16 197 Inlägg
30 mars 2008
idekabel skrev:
helbilsgodkänd??

Tänkte mig till min Passat 1999.

Får kanske modda lite så dom inte sticker ut?

är din bil från 99 så kan ja nästan till 100% säga att du får inte montera på nån annan vinge än de som e godkända av vag att ha på just den bilen.

de flesta bilar från -97 e helbilsgodkända på då får man inte bygga om/ändra något på dom.

5 Inlägg
30 mars 2008
Det är ett märkligt land vi lever i..... Man kan montera ett takräcke och spänna fast skidor med spetsarna framåt, men man får inte ha en spoiler på bagageluckan för att någon kan skada sig..... roll

24 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
aj då! Inge bra.

Tack Evilaudio för dina svar,,,

finns det inga alternativ alltså?

16 197 Inlägg
30 mars 2008
Fireblade skrev:
Det är ett märkligt land vi lever i..... Man kan montera ett takräcke och spänna fast skidor med spetsarna framåt, men man får inte ha en spoiler på bagageluckan för att någon kan skada sig..... roll

takräcke å annat kallas för "tillfällig last" elle liknade å de e ju tillåtet..

16 197 Inlägg
30 mars 2008
Irmscher Vectra skrev:
Det är väl EU-godkända eller nåt dom ska vara.. Har jag hört iaf.. hmm

du får inte ha en vinge som "sticker ut".. sen kvittar den om den e eu/tuv godkänd elle annat..  fast sen hänger de en del på vem som besiktar din bil elle hur snäll polisen e. wink

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
30 mars 2008
Du kan ju sätta dit en originalvinge. smile
Även från ett annat bilmärke, det har jag gjort på ett par av mina tidigare bilar. Frågade t.o.m bilprovningen om det gick bra innan jag monterade.
Hade en Honda Del Sol-vinge på min första Vectra. Samma vinge på förra Vectran.. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

302 Inlägg
30 mars 2008
evilaudio skrev:
Fireblade skrev:

takräcke å annat kallas för "tillfällig last" elle liknade å de e ju tillåtet..

fattar inte hur dom tänker....  räknar dom med att man inte ska kollidera när man har tillfällig last?

190 Inlägg
30 mars 2008
idekabel skrev:
aj då! Inge bra.

Tack Evilaudio för dina svar,,,

finns det inga alternativ alltså?

Montera och demontera när det är besiktining

8 156 Inlägg
30 mars 2008
Hänvisar till denna här äldre tråden istället:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=76629
(och låser samtidigt denna)

Yttre utformning personbil
Övergripande krav

5 §     Personbil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall med avseende på yttre utformning
1.       uppfylla kraven enligt direktiv 74/483/EEG (se 2 kap. 18 §), eller
2.       vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 26 (se 3 kap. 1 §).

6 §     Personbil som tas i bruk före den 1 januari 2005 skall ha en yttre utformning som är godtagbar med hänsyn till risken för skada på andra trafikanter och som även i övrigt uppfyller trafiksäkerhetens krav. Detta anses vara uppfyllt om bilen beträffande yttre utformning uppfyller kraven i direktiv 74/483/EG eller är typgodkänd enligt ECE-reglemente 26.

Förbjudna anordningar
7 §     Personbil får inte förses med följande delar eller tillbehör. Detta förbud gäller inte punkterna 1, 2, 4 och 6 om bilen är typgodkänd enligt direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 och vid typgodkännandet varit försedd med sådan anordning.

1.       Anordning, vars höjd över omgivande karosseriyta överstiger 30 mm och som har en mindre bredd än höjd och som inte är nödvändig för fordonets användning. Förbudet gäller dock inte sådan anordning som är av mjukt material eller så fjädrande att dess höjd inte överstiger 30 mm då den utsätts för en lätt kraft. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A och med lätt kraft avses en kraft av högst 100 N.

2.       Spoiler bestående av vinge uppbyggd på konsoler och som inte ansluter till karosseriet med sin främre kant. Förbudet omfattar dock inte s.k. husvagnsspoiler och spoiler avsedd som smutsavvisare för bakruta. Förbudet omfattar inte heller spoiler av mjukt material. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A.

3.       Skärmar av metall eller annat hårt material som i efterhand monterats över strålkastare.

4.       Vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar på hjul och navkapslar på fordon av 1968 eller senare års modell. Förbudet gäller dock inte vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar som befinner sig innanför ett vertikalt plan som tangerar däckets sida, eller befinner sig innanför den yta som bildas av horisontella räta linjer och som tangerar fordonets karosseri närmast hjulet.

5.       Taklastbärare, t ex skidställ och takräcke, som skjuter mer än 50 mm utanför ett vertikalplan genom takets sidobegränsning vid platsen för den utskjutande delen av taklastbäraren.

6.       Anordning som utgör skydd för fordonsfronten vid kollision med djur, vanligtvis bestående av en gles rörkonstruktion så kallad viltfångare (bullbar).

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök