Det finns en "slutgiltig" vevhusventilation, den får kunden betala, om han/hon inte fått sin VV updaterad någon gång inom 2 år, då står Saab för kalaset, eller i och med en oil sludge reperation "kedjebyte".
VV Satsen kostar 280kr och tar ca 45min att montera inkl rengörning av VV i ventilkåpa.
Ytterliggare slangar och backventiler kan behöva bytas utöver VV satsen om dessa är trasiga/degiga.
Troligast är att du får in olja i cobran"inloppsröret" till turbon från VV, pga av att VV inte kan skilja ut olja och luft tillräckligt bra. I detta fall hjälper den nya VV´n.
Minst troligast är att kolvringarna tätar så dåligt att oljan kommer upp i förbränningsrummet och förbränns, då vad jag vet aldrig har skett på en T7 motor.
Ett annat scenario är att tätningarna i turbon läcker så att motorn antingen får i sig olja genom insuget och förbränner den, eller att den kommer ut i avgashuset (Brukar ryka kraftigt blått vid kallstart) och förångas ut i avgasröret. I detta fall beror det på för högt Vevhustryck som gjort att oljan som ska passa i turbons lagring inte lätt kan rinna ner i sumpen, utan motas av mottryck vilket leder till att tätningarna i turbon ger sig. Detta avhjälps eller i första hand förbyggs med den nya VV.