3475
Sök

Stöldskydd till äldre bil - är det något som fungerar?

4 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
Hej, om man har en gammal bil men ändå i fint skick som man gärna skulle vilja behålla för sig själv vad finns det för tricks man kan göra? Den är från -88 så det finns inga inbyggda stöldskydd, utan den är troligen hur enkel som helst att stjäla om man så vill.

Rattkrycka givetvis, men den har jag läst om att den klipps upp (eller ratten) om man så vill, även
om man köper en ABUS granit eller så för tusenlappen.

Dödarknapp någonstans placerad som på något sätt slår ut tändningen

Om man har elektrisk bränslepump kan man fixa med anslutningarna till den.

Växelspakslås finns tydligen också, har inte sett någon själv, men tydligen ska spaken låsas i backläget t.ex.

Larm, olika varianter

Är det någon som har någon erfarenhet av hur bra olika saker är på att hindra tjuven?

Har hört också att om tjuven misslyckas så brukar de slå sönder bilen för att de blir förbannade, är det vanligt?

1 079 Inlägg
2 april 2008
Är det en bil de verkligen vill sno så lyckas dom nog, men löstagbar sportratt, nån dold strömbrytare så den inte startar, nåt bra billarm som inte falsklarmar, bra ställe att parkera som är upplyst/syns om den står utomhus. Blir den stulen så kanske man kan ha en dold mobil nånstans som ligger på laddning med telia, och ha telia friendfinder och leta på bilen om den försvinner. En masonitskiva med uträtade metkrokar under förardynan håller tjuven kvar på plats ; ) (men glöm inte av det själv) obs ta det inte som en uppmaning man kan nog åka dit på en sådan grej men det vore väl kanske värt det.

ang sönderslagen bil för misslyckande så:
Jag hade en bil stående med stereo, stod olåst i garaget men ändå slog de in rutan, bröt sönder det olåsta handskfacket, bröt sönder konsollen för att få ur stereon utan front, framsystemet satt i kickpaneler de fick inte loss midbasarna så de satte skruvmejsel genom dom.
Senast redigerat av Madhouse (2 april 2008)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

* Klåpare
1 718 Inlägg
2 april 2008
Mr. Bean hade det ultimata tricket, ta med dig ratten! Finns ju rattar med "snabbkoppling" och tjuven ser ju då direkt att det inte är värt att ge sig på bilen. Otympligt men jävligt effektivt! big_smile

Men som du själv säger, bränslepumpen är en bra grej att sätta en dold brytare till. Eller kanske en fjärrstyrd brytare tillochmed, och ha fjärren på nyckelknippan.

Edit: Du hann före, Madhouse..
Senast redigerat av Gulmun (2 april 2008)

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

8 156 Inlägg
2 april 2008
Jag ska ha en borttagbar ratt på min. Sen är det bara att gömma den under sätet. En dold strömbrytare till pumpen ska också installeras. Plus en huvudströmbrytare.
Ett tyst larm kan ju också vara effektivt. Funderar på att ha det på min. Först blir man själv notifierad via mobilen/fjärrkontrollen. Sen efter ett tag så börjar bilen tjuta. Då har man tid att springa ner till bilen och ta biltjuven på bar gärning.

Att ha ett larm som tjuter direkt är ju mest irriterande. Ingen som bryr sig ändå. Bortsett från bilentusiaster.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök