3047
Sök

Skillnader mellan THD på olika slutsteg

312 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
Har försökt googla efter detta men hittar inte svar på min fråga. Så jag hoppades på att någon erfaren och kunnig kunde svara på det, för att ge mig ett korrekt svar.

Om man har två slutsteg, ett till en sub samt ett till 2-4 bättre högtalare och dessa steg lämnar si och så effekt i 1%THD. Kommer det då att låta dåligt?

Har hört lite olika förklaringar på detta och bl.a en från DLS support sa till mig att har du 1%THD slutsteg som driver en bas så låter det dåligt. Eller rättare sagt "Det går inte att lyssna på" fick jag som svar. Roliga var att han sa så om deras egna DLS CAD15 slutsteg som lämnar 1600RMS med 1%THD.

Hörde av andra att det är svårt att höra skillnad på 0.01-1%THD såvida man inte lyssnar mycket på klassisk musik och vet exakt hur instrument låter.

Vet inte vad jag ska tro. Undrar främst för att jag äger ett Alpine PDX monoblock på 1000RMS med 1%THD och kostade mig 9999kr så vore inte kul om jag lagt tio tusen på ett steg som låter dåligt.

Tacksam för svar! smile

Noiseprojekt
2 april 2008
thesvensk skrev:
Har försökt googla efter detta men hittar inte svar på min fråga. Så jag hoppades på att någon erfaren och kunnig kunde svara på det, för att ge mig ett korrekt svar.

Om man har två slutsteg, ett till en sub samt ett till 2-4 bättre högtalare och dessa steg lämnar si och så effekt i 1%THD. Kommer det då att låta dåligt?

Har hört lite olika förklaringar på detta och bl.a en från DLS support sa till mig att har du 1%THD slutsteg som driver en bas så låter det dåligt. Eller rättare sagt "Det går inte att lyssna på" fick jag som svar. Roliga var att han sa så om deras egna DLS CAD15 slutsteg som lämnar 1600RMS med 1%THD.

Hörde av andra att det är svårt att höra skillnad på 0.01-1%THD såvida man inte lyssnar mycket på klassisk musik och vet exakt hur instrument låter.

Vet inte vad jag ska tro. Undrar främst för att jag äger ett Alpine PDX monoblock på 1000RMS med 1%THD och kostade mig 9999kr så vore inte kul om jag lagt tio tusen på ett steg som låter dåligt.

Tacksam för svar! smile

Har för mig att THD betecknar distortion (ni som vet, rätta mig)
1000WRMS/1% THD alltså 1000W RMS vid 1% distortion, nån som vet får utveckla det lite mer förståligt

312 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
Jo så mycket förstår jag. Total Harmonic Disortion, ju lägre THD desto mer liknar te.x en fiol en fiol när du lyssnar. Högre THD resulterar i att fiolen kanske låter som en trumpet, inte riktigt men i det stora hela så är det så. Men vad jag vill veta är hur illa 1%THD är och hur det låter.

Är THD något man ska lägga vikt på vid köp av slutsteg, om man inte är audiofil men ändå vill kunna njuta av musiken.

Noiseprojekt
2 april 2008
thesvensk skrev:
Jo så mycket förstår jag. Total Harmonic Disortion, ju lägre THD desto mer liknar te.x en fiol en fiol när du lyssnar. Högre THD resulterar i att fiolen kanske låter som en trumpet, inte riktigt men i det stora hela så är det så. Men vad jag vill veta är hur illa 1%THD är och hur det låter.

Är THD något man ska lägga vikt på vid köp av slutsteg, om man inte är audiofil men ändå vill kunna njuta av musiken.

ja precis, distortion kan man väll även kalla "orent ljud"
förstör både hörsel och högtalare..

THD är väll nått man kan titta till på men det är ju inte så viktigt...
viktigt men ändå inte;)

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
2 april 2008
Thd är inte konstant utan om dom uppger 1% thd vid 1000wrms så har du kanske 0.01 thd vid 500wrms.
Ungefär så funkar det. fast siffrorna tog jag ur luften.
http://www.soundmagus.com/images/test/X … R-1OHM.gif
Där är en graf som visar hur just detta steg funkar.
Det kanske får det att klarna lite mer smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

312 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
Så även om det är 1%THD så kommer det inte låta dåligt och man kan njuta av fin musik? Bilden där var sjukt seg att ladda. Funkar inte!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
2 april 2008
1%THD ska nog inte vara så jätte dåligt, många av dem värsting steg jag har kollat på har 1% det dyraste hade 0.08% i 4ohm... 0.8% i 2ohm...

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
2 april 2008
thesvensk skrev:
Så även om det är 1%THD så kommer det inte låta dåligt och man kan njuta av fin musik? Bilden där var sjukt seg att ladda. Funkar inte!

Alltså, alla steg som är någolrunda bra konstruerade har betydligt lägre THD än 1% inom ett brett område, eller snarare, upp till en viss uteffekt.

När man sen mäter uteffekten på steget och det börjar bli högt, så stiger THDn. Och, varför 1% nämns ganska ofta är för att där går det en gräns för en stor del av befolkningen. Under det hör man ingen skillnad, över det så kan man höra skillnad. Men däremot kan jag LOVA att du inte kommer kunna höra dist upp till 3% i en bil, NÄR DU KÖR. Står du still däremot så är det mer inressant med 1% eller bättre.

Så, de flesta anger sina effektsiffror vid 1% THD. Men säg att du driver steget hälften så hårt, så kommer det att ha betydligt lägre THD.

mvh Jonas
Senast redigerat av jonash (2 april 2008)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

8 156 Inlägg
2 april 2008
1% THD är en referenspunkt. Det är precis som att mäta bullernivån i en bil.
När man kör i 10km/h så hörs inte vindsuset på samma sätt som när man kör i 110km/h.
Samma sak gäller med slutsteg.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

312 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
Okej så dem där 1% kommer aldrig skada varken steg eller högtalare? Och kommer inte låta dåligt.
Som jag förstod av det du sa Jonash... är att från 0.1-1%THD så hör man ingen skillnad, right? Men om det överstiger 1%THD så kan man höra skillnad. Dessutom ska väl mitt steg vara bra konstruerat, är väl Alpines värsta monosteg?

1 207 Inlägg
2 april 2008
Jag skulle säga så här: Vid 1 kw ur en bas kommer du troligen inte höra så mycket distorotion med tanke på att det är mycket i en bil som ställer till med en massa oväsen vid högre ljudtryck. Hur skadligt det är på elementen kan jag dock inte uttala mig i. Men för att svara på rubriken så kan jag säga såhär: THD är alltid THD så som en hk alltid är en hk (såvida man använder sig av metriska mått och kilogram), vilket du dock verkar ha stor koll på redan.

10 287 Inlägg
2 april 2008
Distorision förkommer i två arter. Dels övertonsdistorision där utsignalen förvrängs med harmoniska övertoner. Denna är svårare att höra än den andra varianten som är icke harmonisk distorision, dvs en missbildning av utsignalen beroende på tex att steget klipper.

Dessutom är det svårare att höra dist från en aktivt driven bas än från tex ett framsystem. Är dessutom basen en bandpassbas så kan det bli omöjligt att höra att nåt är fel innan röken stiger.

Men även i ett framsystem kan man få problem att höra dist. Har man tex aktivt delade diskanter vid låt oss säga 5 kHz så kan första övertonen vid en dist pga att slutsteget bottnar ligga så högt att man inte hör den.

Mera problem finns tex med musikinstrument som spelas in med distorision, tex hårt distade elgitarrer. Det är tex lättare att avslöja distorision från musikinstrument som ger rena grundtoner eller väl definierade harmoniska klanger.

Så det är omöjligt att säga att "0.1% hörs inte medan 1% låter skit"

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

312 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
Okej, väldigt bra svar jag fått. Sedan så kan jag ju rent logiskt utesluta att det är mer skadligt för basen. En högtalare nöts ju hela tiden och distrosion undkommer man inte. 1%THD under rätt användning kan nog inte ta sönder ett baselement förän man redan planerat nytt ljudbygge. Alltså 2-3år lär den hålla och säkerligen mycket mer än så om man tar hand om grejjorna.

Lär vara gode nöjd med steget så fort jag köpt kablar och bas. Även om DLS CAD15 jag hade tidigare levererar mer effekt smile Ett plus är ju att PDX 1000 steget är uppmätt till 1250WRMS @ 14.4V enligt CEA. Så är äkta RMS.

854 Inlägg
2 april 2008
Man måste ju också tänka på att varje komponent i systemet generarar lite THD, utan också HU t.ex. Så det är när den totala THD överstiger 1 % som man kan höra skillnad.
På tal om det, varför anges inte det i specifikationerna på HU, det står ju på allt inom hemstereo som är värt att köpa (typ) smile

10 287 Inlägg
3 april 2008
Tänk på att distorision är övertoner. Har man distorision före slutsteget så kommer dessa övertoner att hamna i mid/diskant och inte i basen. Basen kommer därför aldrig att "veta" att det distar.

Distar det i bassteget så pratar vi oftast om klippning, och den behöver vara ganska rejäl (sannolikt mer än 5%) för att det skall bli riskabelt för en bashögtalare. (som då enligt dom som jobbar mycket med bilstereo beror på att kylningen blir för dålig).

/Göran

thesvensk skrev:
Okej, väldigt bra svar jag fått. Sedan så kan jag ju rent logiskt utesluta att det är mer skadligt för basen. En högtalare nöts ju hela tiden och distrosion undkommer man inte. 1%THD under rätt användning kan nog inte ta sönder ett baselement förän man redan planerat nytt ljudbygge. Alltså 2-3år lär den hålla och säkerligen mycket mer än så om man tar hand om grejjorna.
.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

312 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
Okej men då är det ju helt lungt. På tal om värme så blir ju endel steg väldigt varma på skalet och det beror ju främst på att själva skalet fungerar som kylfläns. Men kylning är ju aldrig dåligt och på sommarn kan det bli rejält varmt i bagaget, så tänkte om man skulle bygga något slutstegsrack med fläktar som blåser bort den varma luften.

Bra ide?

Sök