Skum i automatlådeolja (nu nytt problem?)

zoopåse
23 februari 2008 · 1 171 Inlägg

Får det vara skum på stickan för automatlådeoljan när man kört en bit och kollar direkt efter?

Jag har haft för mycket olja i lådan ett bra tag, några dl för mycket kanske då jag tyckte det var svårt att kolla nivån när jag bytte oljan sist. Kan det ha med saken att göra? Nu tror jag att nivån är ganska rätt iaf men luftbubblor/skum?

Senast redigerat av zoopåse (29 mars 2008)

TTTTT
23 februari 2008 · 945 Inlägg

det ska inte vara nåt skum i automatlådan.
Om oljan skummar så verkar det som att det är någon orenhet i den, eller att det helt enkelt är fel olja.

blinka blått om du vill rejsa!
zoopåse
23 februari 2008 · 1 171 Inlägg

Det är rätt olja, dextron 3 från Castrol har jag använt.

Har kört några mil nu och försökt kolla, det verkar vara ett par dl för mycket fortfarande. Kan det vara så känsligt? Får väl tappa ur och prova.

TTTTT
23 februari 2008 · 945 Inlägg

jag har aldrig hört att det får oljan att skumma, men det är väl bara att testa.

blinka blått om du vill rejsa!
zoopåse
23 februari 2008 · 1 171 Inlägg

Nu ska det vara precis rätt nivå, på strecket, men fortfarande lite luftbubblor precis när man tar ut stickan när man just har kört.

zoopåse
29 mars 2008 · 1 171 Inlägg

Jag har bytt olja och filter i lådan men kom på att jag kanske gjort ett misstag. Jag rengjorde tråget med något som jag utgick ifrån var T-röd men det var glykol! hmm Det kan ha varit rester kvar från glykolen i tråget när jag monterade dit det. Är det jättedåligt? Tycker oljan i lådan är lite gråaktig. Den är röd men med en grå ton. Är det något att oroa sig för? Borde jag tappa ur all olja och ta bort tråget och hälla i ny olja?

Senast redigerat av zoopåse (29 mars 2008)

sp1cket
7 april 2008 · 23 Inlägg

Tappa ur oljan, glykol i en automatlåda är typ det sämsta du kan ha. Det sätter igen oljekanalen och förstör momentomvandlaren i lådan. Brukar ofta bli vibrationer i bilen pga att lockupen i momentomvandlaren kärvar pga av dålig olja/glykol i oljan etc.

zoopåse
7 april 2008 · 1 171 Inlägg

sp1cket skrev:
Tappa ur oljan, glykol i en automatlåda är typ det sämsta du kan ha. Det sätter igen oljekanalen och förstör momentomvandlaren i lådan. Brukar ofta bli vibrationer i bilen pga att lockupen i momentomvandlaren kärvar pga av dålig olja/glykol i oljan etc.

Ajdå. Räcker det med några droppar glykol för att det ska bli problem? Vilka mängder ungefär handlar det om?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang