2831
Sök

Problem med volvo 744 -88a, får för fet soppa blandning?

43 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
#1
Hej! jag har en Volvo 744 -88a med b230f motor som får för fet bränsle blandning (tror jag). Bilen sotar svart/blå rök och och skjuter ibland, oftast på lite högre varvtal som helst, annars går den hyffsat rent (inget blödder eller så) . Jag har provat att försöka sota ur den genom att hålla på att gasa ur den men det hjälper inte. Om man plockar ur stiften är dom helt kolsvarta och sotiga. Om jag inte gasar ur bilen utan låter den stå på tomgång ett tag och bara stänger av den, och så försöker jag starta den på nytt så går den igång men den går urdåligt (skulle tro att den bara går på tre burkar). För att få den att gå bra igen måste jag plocka ur tändstiften och göra rent dem, då går den på alla fyra igen. Jag har bytt lambda-sonden (biltema), och jag har även bytt datastyrningsbox och även tändmodul. Inget av dessa har gjort att den går bättre. Jag funderar på om det kan vara luftmassemätaren som är trasig. Jag har plockat bort den men den såg ut att vara hyffsat hel o ren. Är det någon som har några idéer?
Tacksam för svar!
/Mvh Petter


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
7 april 2008
#2
Testa att dra ut kontakten till luftmassemätaren med motorn igång, ändras motorns gång så går är den hel. Men händer ingenting så är den kass. Hur är det med luftfiltret?


43 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
#3
Marcus_89 skrev:
Testa att dra ut kontakten till luftmassemätaren med motorn igång, ändras motorns gång så går är den hel. Men händer ingenting så är den kass. Hur är det med luftfiltret?
Okey ska testa det! Det sitter inget luftfilter på den, det är bara rakarör till insuget.


18 Inlägg
7 april 2008
#4
kDet drar inte ojla då eller.? testa och åk till en verkstad å gör ett avgastest!!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 april 2008
#5
tempgivaren till sputet eller lamdan kanske

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

112 Inlägg
7 april 2008
#6
tempgivaren bryckar krångla har jag hört... kolla upp den


43 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#7
Tack för alla svar! smile Jag har kollat upp lmm:en och den verkar det inte vara fel på. Jag ska kolla tempgivaren och även lambdan! Om jag inte löser det får jag väll skicka in den på verkstan om inte annat. hmm



Sök