3209
Sök

Vad är bästa sätt att rengöra motorn med?

135 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#1
Har en 855 T5r.

på den skall jag byta oljekylslangar plus rengöring av vevhusventilation+ slangar.
Stickan har har vitt klet på sig, och antar att det är förbannat mycket skit i min olja.
Vad är då bästa sättet att rengöra motorn med? Hört endel som har kört i diesel och sedan låtit den snurra nån minut, sen tömt och fyllt i bra olja. Funkar detta? Finns det något annat bra sätt?

Man lär väl byta vevhusventilations oljefälla+slangar och oljekylslangar innan man rengör?


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
9 april 2008
#2
jag ska rengöra min vevhusvent i helgen men jag tänkte endast skruva bort fällan med tillhörande slangar, slänga ner det i en hink med avfettning å låta det smälta ett par timmar för att sedan skölja ur grejjerna å montera tillbaka dem...

Ang det vita kletet på stickan så brukar det bara vara att oringen uppe på stickan är otät så det kommer inte lite fukt... inget farligt bara byta oring, men öppna oljelocket å kolla så inte all olja är vit för då är du väldigt nära ett motorhaveri...


Norrlänning
1 453 Inlägg
10 april 2008
#3
Tjena ! gör ren vevhusventen, och byt slangarna till oljefällan, sen tycker ja du borde satsa på en engieflush.... De är nån ny produkt som pumpar igenom motorn med varm och fin olja.. hade en polare som testade de förut, Han sa att de vart som dag och natt i skillnad smile  tror de kostar runt tusenlappen..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

135 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#4
Hej!

Har kollat oljelocket, tycker inte det ser ut som det är klet där, och oljan ser bra ut tycker jag. Endast oljestickan som har ett vit klet i botten,samt i hålet till oljestickan. Motorn går jämnt och fint, inga som helst konstigheter. Men det räcker alltså att rengöra oljefällan, behöver inte köpa ny, men är inte det inte bättre att låta den ligga i diesel ett tag? annars köper man på sig nån skit olja och låter den pumpa runt lite sen ur och i med ny bra olja.

En till fråga ang. oljekylsslangarna Är det lättast att lossa den genom att dra ur de 2 bultar som sitter in i motorn, alltså själva anslutningen. Eller går det att komma åt den enda skruven som trycker in brikan och dom 2 slangarna?förstod ni? tycker det ser bökigt ut, kanske blir lättare när oljefiltret är borta. går det att köpa nya endast oringar till slangarna om man skall pressa nya slangar istället för att köpa nya?


173 Inlägg
10 april 2008
#5
Blanda 10l diesel o ntyp någon billig skitolja o starta motorn på det o måt gå i 30-45sek. fyll inte mer än normalt på strecket. gör det 2 ggr. tar med sig det mästa ut.

//Patrik


Sök