3423
Sök

funderingar ang trim till min s40

Location: Probobly by the food
338 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#1
har en s40 2,0t 01:a som det sitter ett steg1 chipp i från bsr
vill ha lite mer kraft under huven nu
har tänkt mig att byta till 3" rör helavägen med race cat, men har hört att turbo klockan ofta pajar om den inte byts då.- stämmer det?
funderar &så på att byta turbon till nott större typ t4 turbon eller ännu litestörre vad skulle man du kunna räknamed att man fårut i hästkrafter?
vill ju inte ha några problem med besiktningen så det får inte bli något allt för stort men bilen skall ju fortfarande vara rolig att köra smile

uppskattar alla svar o funderingar

varför ha pengar på banken? där syns dom inte
******************************T.A.R.D******************************
Tack till: BK Smide, Mimab, Ne_Mesis

2 164 Inlägg
10 april 2008
#2
Borde inte vara några problem att byta avgassystem.
problemet är väl de att de kan börja svaja eller bli skenande laddtryck.
Mitt tips är ändå att du satsar på de.
Du kommer nog inte att ångra dig och då tillsammans med en större turbo.

MVH

F


Forummoderator
10 576 Inlägg
10 april 2008
#3
Fredrik-79 skrev:
Du kommer nog inte att ångra dig och då tillsammans med en större turbo.

MVH

F

Det tror jag han kommer göra, kolvarna är gjorda i papp på 2.0t fas2 tyvärr.  Därav att både BSR och Autotech nöjer sig med steg 2-3 till dessa bilar.  Tyvärr är det inte lönt att byta kolvar då 2litersblocken inte alltid gillar över 260hk dessutom, så vill hu ha mer pulver än du har idag så är det att hitta en T4 -00 och lyfta i. Dem håller till 300hk oöppnade samt till 450hk med nya vevstakar, sen byter man kolvar och det håller till 800hk eller nått :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 april 2008
#4
guran_man skrev:
har hört att turbo klockan ofta pajar om den inte byts då.- stämmer det?

tryckklockan håller bra, men man kan ju alltid ha otur...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Location: Probobly by the food
338 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#5
ok
men om man skulle byta kolvar hurmycket mer skulle man kunna kläma ur den då? om endå turbon byts
och vad skulle nott sont kunna kosta?

varför ha pengar på banken? där syns dom inte
******************************T.A.R.D******************************
Tack till: BK Smide, Mimab, Ne_Mesis

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 april 2008
#6
guran_man skrev:
ok
men om man skulle byta kolvar hurmycket mer skulle man kunna kläma ur den då? om endå turbon byts
och vad skulle nott sont kunna kosta?

torpis skrev:
...Tyvärr är det inte lönt att byta kolvar då 2litersblocken inte alltid gillar över 260hk dessutom

kolvar kostar 9000kr, sen skall du byta dem med, byter man kolvar så kan man lika gärna kasta i stakar med kostar 800/st...  MEN din 2litare hållar likförbannat bara upp till 260hk.  Många på 260-300 har spruckit.

http://www.henke.rchomepage.com/bilder/torpis_weee.jpg

rätta vägen är att köpa en T4 -00 för ca 10000kr och trimma på den blir billigare! tro mig

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Location: Probobly by the food
338 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#7
ok
men vad säger besiktningen om ett sådant motorbytre?
o det e vell inte samma kopling heller?

varför ha pengar på banken? där syns dom inte
******************************T.A.R.D******************************
Tack till: BK Smide, Mimab, Ne_Mesis

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 april 2008
#8
guran_man skrev:
ok
men vad säger besiktningen om ett sådant motorbytre?
o det e vell inte samma kopling heller?

kopplingen har inget med motorn att göra, dock kan man ju spara pengar genom att byta ut den till modell krafitgare medans motorn ändå är ur.

besiktningen gillar det självklart inte, men motorerna ser exakt likadana ut så upp till 300hk så ser de ingen skillnad på utsidan, du besiktigar även med grundladd och får dina 160hk precis...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Location: Probobly by the food
338 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#9
fan får nog ta o kolla efter en T4 motor då!
hehe får ju leta efter någon som hjälper mig med motorbyte &så

varför ha pengar på banken? där syns dom inte
******************************T.A.R.D******************************
Tack till: BK Smide, Mimab, Ne_Mesis

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 april 2008
#10
Har man inte kunskapen själv så drar pengarna iväg rätt fort, kanske vettigare att köpa en färdig bil som går fort då...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 924 Inlägg
10 april 2008
#11
Vill du ha allra bästa hjälpen, kontakta AUTOTECH MOTOR i Trollhättan

~ Life is short, have FUN! ~

Location: Probobly by the food
338 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#12
menar garage o så att jobba i som fattas
men e det t4 fas 2 motorn somgäller då?

varför ha pengar på banken? där syns dom inte
******************************T.A.R.D******************************
Tack till: BK Smide, Mimab, Ne_Mesis

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 april 2008
#13
guran_man skrev:
menar garage o så att jobba i som fattas
men e det t4 fas 2 motorn somgäller då?

2-litersmotorerna har 83mm borrning, T4 98-00 har 81mm och är lite mindre (ca 1dl mindre) -00 har dessutom uppfräst vevhusventilation som man vill ha. tjockare väggar = stabilare smile

så T4 -00 fas 1 eller t4 98-99 fas1 + mod av vevhuset (kräver att motorn plockas i delar och ventilationshål tas upp)

dessa hål:

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/nollnolla.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 april 2008
#14
peegee skrev:
Vill du ha allra bästa hjälpen, kontakta AUTOTECH MOTOR i Trollhättan

Dem gör allt från chip till kompletta motorbyggen.  De kan hjälpa dig byta motor mm... ring dem på 0520-480520 för offert på det jobb du vill ha utfört smile
Senast redigerat av torpis (10 april 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Location: Probobly by the food
338 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#15
det skall jag ta o kolla på!

varför ha pengar på banken? där syns dom inte
******************************T.A.R.D******************************
Tack till: BK Smide, Mimab, Ne_Mesis

224 Inlägg
10 april 2008
#16
Autotech tar väll ca 200.000 :- för ett steg5  och då har du 400hk ;)
http://www.websitefolder.net/atechmotor … eg(46).asp

fast det går ju att komma billigare undan oxå om man gör det mesta själv

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa


Sök