TBOC_Razor skrev:
__Thastrom__ skrev:
Har tänkt om lite nu och tittat på en 9-3:a -00 185 hk. Den har gått 16000 mil och är fullservad på saabverkstad. Nackdelen är T7 motor (klarar den steg 1)? kostnad för byte av kolvar och stakar? kan 16 000 välskötta mil vara en nackdel?
Endast smidda kolvar:
http://www.maptun.com/webshop/shop.php? … tegori=279Kompletta bottendelar (block) med smidda kolvar, ny kedja osv redan ihopsatt:
http://www.maptun.com/webshop/shop.php? … tegori=380Jag har första "steget" med smidda kolvar i min.
Om du kan mecka själv så kan du komma skapligt billigt undan genom att tex bara köpa kolvarna, lager osv och sätta ihop själv men är du som jag (kan inte ett skit och har inte grejorna som krävs) så kommer du få betala multum för uppgraderingen.
När en kolv i mitt gamla block gav upp så kostade hela kalaset 44 235kr med det nya blocket från maptun, renoverad topp, ny koppling samt lite nya smågrejor som tex dump osv.
Min 9-5:a (-01) hade gått typ 17400mil när kolven sprack, bilen var dock inte servad enligt intervallerna osv och jag pressade den ganska hårt, oljan *kan* ha varit lite för dåligt uppvärmd med
EDIT: Klarar den steg 1 ??
För femti lax får du Steg 6 från MapTun med 315 Hk och 430 Nm så ja, den klarar nog steg ett
Dock är det ju som med allting annat, ju värre du ska ha det desto mer kostar det och desto mer måste göras.