3120
Sök

Köpråd saab

32 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
#1
Hej, nu är det såhär att jag ska köpa en saab. Har kollat lite speciellt på 3 st:

Saab 9-5 sedan -99 2,0 T 192 hk fabrikstrimmad, 13000 mil, fullservad.

Saab 900 2,0T -97 Talladega 230 hk Bsr steg 1, 12000 mil.

Saab 900 2,0T -98 185 hk 15000 mil, en ägare fullservad.

Alla bilarna verkar vara i utmärkt skick både in och utvändigt och ligger i ungefär samma prisklass. Det jag undrar mest är vilken modell som har klarat sig mest och är mest tålig för lite mer trim.


2 164 Inlägg
2 april 2008
#2
Jag hade valt 9-5an för den har så mycket bättre chassi.
Men den motor som har mest trim möjlighet utan att röra i motorn är ng900.
Men jag hade valt 9-5an och bytt kolvar och turbo och sen bara gasat!

MVH

F


Konsult
1 247 Inlägg
2 april 2008
#3
Hade valt 9-5an där faktiskt bara för att det är så mycket mer bil för pengarna.

Mvh Kim


32 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
#4
Men man har ju läst att det ska vara en jävla massa problem med tidiga 9-5 och det får en ju att tveka.


Saabvilde!
1 708 Inlägg
2 april 2008
#5
Klart det var problem med de tidiga 9-5. Typiskt "nya" modeller så att säga, ska gå rakt på sak, diggar 9-5 efter -03 då nya fronten kom bla (vissa 02 hade även den) Och eftersom jag är så jävla tokig i SAAB och deras historia hade jag valt 900 Talladegan. smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

1 174 Inlägg
2 april 2008
#6
Kanske inte är så konstigt att jag frågar, men varför inte en 9-3a??

"If you're in control, you're not going fast enough"

Saabvilde!
1 708 Inlägg
2 april 2008
#7
-Blomman- skrev:
Kanske inte är så konstigt att jag frågar, men varför inte en 9-3a??

För att de i princip ser ut som 900 Turbon men 900an är oftast billigare kanske? : )

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

saabtok
1 306 Inlägg
2 april 2008
#8
hade nog valt 9-5án , kankske för ja har en själv och är jäkligt nöjd med den

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

25 Inlägg
2 april 2008
#9
9-3 Aero. Min t.ex. Den är till Salu smile

Real Eyes - Realize - Real Lies

Putsnisse
265 Inlägg
2 april 2008
#10
Hade nog också valt en 9-5...wink

32 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
#11
Larsson_Power skrev:
-Blomman- skrev:
Kanske inte är så konstigt att jag frågar, men varför inte en 9-3a??

För att de i princip ser ut som 900 Turbon men 900an är oftast billigare kanske? : )

Ligger kanske lite i det, annars är det för att jag inte har hittat en som jag fastnat för.


2 164 Inlägg
3 april 2008
#12
Dom flesta problem till 9-5an kan man säga är kolvringarna. Byt kolvar och de finns inga problem med motorn i stort sett. Sen är de ju aero turbon man ska ha med.
Men du får testa själv och känna vilken du vill välja.

MVH

F


268 Inlägg
3 april 2008
#13
Hade valt talladegan. Dom är ju så ruskigt snygga och en riktig läcker inredning och är lite mer ovanliga än en "vanlig" 9-5a eller en 900!


3 120 Inlägg
3 april 2008
#14
Ingen av bilarna är väl bättre att trimma än någon annan egentligen då det i princip är likadana motorer.

Bara att köpa den du tycker bäst om! smile


OEM <3
6 957 Inlägg
3 april 2008
#15
Larsson_Power skrev:
-Blomman- skrev:
Kanske inte är så konstigt att jag frågar, men varför inte en 9-3a??

För att de i princip ser ut som 900 Turbon men 900an är oftast billigare kanske? : )

vrf inte köpa en aero? smile

Men ja hade valt en nyare 900!

OEM <3

Bilrekonditionerare
453 Inlägg
3 april 2008
#16
Min familj hade en fabrikstrimmad 2.0t 192hk när den var ny, bytte sedan till en 2,3t 185. gjorde en prestanda test innan bytet och 2,3an var betydligt vassare i alla intervaller vad jag kan minnas. Bara som en liten fotnot tänkte jag smile

MVH Rikard

Biltokig
870 Inlägg
3 april 2008
#17
Larsson_Power skrev:
-Blomman- skrev:
Kanske inte är så konstigt att jag frågar, men varför inte en 9-3a??

För att de i princip ser ut som 900 Turbon men 900an är oftast billigare kanske? : )

dock mycket bättre bil? wink

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

32 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
#18
Det lutar åt talladegan, så jävla snygg inredning. Byter man bara sidokjolar och sänker den lite blir den ju riktigt snygg! Sen har jag en fråga till, stämmer det att det är starkare låda och koppling i talladegan?'

Ang 9-3 vs 900 är det väl inte så mkt skillnad mot en sen 900 i kvalitet om man bara fixar chassit lite? eller misstar jag mig?


Better than God \o/
1 883 Inlägg
3 april 2008
#19
__Thastrom__ skrev:
Saab 9-5 sedan -99 2,0 T 192 hk fabrikstrimmad, 13000 mil, fullservad.

Stor tung bil, bra chassi med goda möjligheter för uppdatering. Inget vidare utgångsläge för trim då T7 motorerna (enligt mig) suger att trimma om man inte byter tex kolvar. Går bort....


__Thastrom__ skrev:
Saab 900 2,0T -97 Talladega 230 hk Bsr steg 1, 12000 mil.

Sämre chassi än 9-5, är veka och blir "åliga" vid hård körning. Trinoc5 motorerna är dock tacksamma att trimma. Men det är en Talladega vilket ger högre försäkring och den är redan trimmad (hårt körd?) samt kanske slarvat med service? Kan vara riskfyllt!  Går bort...


__Thastrom__ skrev:
Saab 900 2,0T -98 185 hk 15000 mil, en ägare fullservad.

Okej, fortfarande inget vidare chassi men det finns bot om man lägger tid och pengar, sista årsmodellen av ng900 var kvalitétsmässigt bra. Trionic5 motor som har god potential för att trimmas. En ägare, fullservad och otrimmad. Ett PERFEKT utgångsläge om man vill bygga en bil som man själv vill ha den. Ett "par steg" trim inkl intercooler, avgas, filter etc så är motorn rapp, Bilsteindämpare, HR-fjädrar, Tarox belägg & skivor samt lite PowerFlex bussningar så är chassit rätt okej med. Man behöver inte ta allt på en gång men utgångsläget är MYCKET gott...  Mitt val...
Senast redigerat av MrTurbo (3 april 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

32 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
#20
Har tänkt om lite nu och tittat på en 9-3:a -00 185 hk. Den har gått 16000 mil och är fullservad på saabverkstad. Nackdelen är T7 motor (klarar den steg 1)? kostnad för byte av kolvar och stakar? kan 16 000 välskötta mil vara en nackdel?



Sök