3979
Sök

behöver lite inormation om basrörs montering.

669 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
jag har fått en ritning som säger att jag ska ha 3st 4" basrör på 40 cm styck,

hur kan man sätta rören?
har lite problem med att få plats med allt:P      ska va en låda med 2st 12"basar.

tacksam för svar// eddie

RM-operatör
667 Inlägg
5 april 2008
Du har ingen bild på lådan? Mig veteligen så ska/brukar de sitta bredvid basarna. Alternativt på ovansidan av lådan. Det hänger nog lite på åt vilket håll du ska ha ljudet och hur lådan är byggd.

62 Inlägg
5 april 2008
Lånar tråden lite. Vad är grejen med längd på ett basrör? Jag har en ritning på en portad låda djupet är 258mm, men det står att basröret skall vara 290mm långt. Då måste jag förståss ha ett svängt rör, men har oxå hört att det går att korta röret om mynningen inne i lådan är si och så långt från närmsta vägg. Någon som kan förtydliga? Varför är det så viktigt med längden på basröret?

170 Inlägg
5 april 2008
Har för mig att jag har hört att man ska ha portarna på samma sida som basarna men vet ej hur mkt som stämmer där säkert ngn som kan svara på det

Du får väl prova dig fram o se vad du blir mest nöjd me

V8 Power

62 Inlägg
5 april 2008
Jo vart porten skall sitta är ju medritat på ritningen, min fråga var om jag skall köpa ett vinklat rör eller om jag skall sätta dit en kortare port. Om jag köper det vinklade röret, spelar det då någon roll hur det löper inne i lådan eller är längden på röret det viktigaste?

21 761 Inlägg
6 april 2008
Degnell skrev:
Lånar tråden lite. Vad är grejen med längd på ett basrör? Jag har en ritning på en portad låda djupet är 258mm, men det står att basröret skall vara 290mm långt. Då måste jag förståss ha ett svängt rör, men har oxå hört att det går att korta röret om mynningen inne i lådan är si och så långt från närmsta vägg. Någon som kan förtydliga? Varför är det så viktigt med längden på basröret?

För att få en viss avstämning vid en viss lådvolym så ska röret ha en viss längd, om man ändrar rörlängden för samma lådvolym så ändras också avstämningen.

Det där med mynningen i lådan, rekommendationen är att mynningen helst inte ska vara närmare motstående vägg än rörets egen innerdiameter. Om röret är 10cm i innerdiameter så bör alltså mynningen helst inte sitta närmare än 10cm från motstående vägg.

Röret ska fortfarande ha samma längd oavsett om det är rakt eller vinklat.
Senast redigerat av Drönirettab (6 april 2008)

8 156 Inlägg
6 april 2008
Det hela handlar ju om luftmotstånd och avstämning. Ju närmare lådans vägg röröppningen (inne i lådan) kommer, ju sämre blir luftflödet ut ur porten, vilket påverkar lådans karaktär.

Vad är det för basar det handlar om? För man kan ju experimentera lite med längden på rören, grovleken och antalet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

62 Inlägg
6 april 2008
Det är en enkel DLS MW10 i en 22-liters portad låda. Om jag sätter i ett vinklat rör, spelar det då någon roll hur jag vinklar det i lådan? Tänkte på avstånd till basen eller så.

21 761 Inlägg
6 april 2008
snipercat skrev:
jag har fått en ritning som säger att jag ska ha 3st 4" basrör på 40 cm styck,

hur kan man sätta rören?
har lite problem med att få plats med allt:P      ska va en låda med 2st 12"basar.

En polare har en 120-130 liters låda med dubbla 12" basar och där sitter det 3 st 4" rör som är runt 35-40cm långa, rören sticker dock ut en liten bit ur lådan för att slippa vinkla dem. Basarna sitter i vardera ände på baffeln, rören sitter mellan dem och bildar en triangel.

21 761 Inlägg
6 april 2008
Degnell skrev:
Det är en enkel DLS MW10 i en 22-liters portad låda. Om jag sätter i ett vinklat rör, spelar det då någon roll hur jag vinklar det i lådan? Tänkte på avstånd till basen eller så.

Nej, så länge som rörmynningen inte kommer för nära baksidan av konen eller magneten så spelar det ingen roll.

62 Inlägg
6 april 2008
Vart kan jag köpa dessa svängda basportar till en rimlig peng? Hittade på Nårdik, men känns sådär att ge nästan 400 kronor inklusive frakt när jag gett 900 för en komplett låda(förutom port) gjord enligt den ritning jag ville ha den tillverkad efter. Någon med förslag?

62 Inlägg
6 april 2008
Ingen som har köpt eller vet var man kan köpa svängda basportar?

79 Inlägg
6 april 2008
Degnell skrev:
Vart kan jag köpa dessa svängda basportar till en rimlig peng? Hittade på Nårdik, men känns sådär att ge nästan 400 kronor inklusive frakt när jag gett 900 för en komplett låda(förutom port) gjord enligt den ritning jag ville ha den tillverkad efter. Någon med förslag?

Vet inte om det är DLS flex-portar som dom har men annars så har som sagt DLS sådana, men dom är ganska dyra också har jag för mig...

62 Inlägg
7 april 2008
Läste någonstans att avloppsrör går att använda, men det kanske är till större portar? Borde ju finnas krökar och dom är väl inte så mycket tjockare gods i avloppsrör av modern standard(alltså inte gjutjärn tongue) än det är i portarna?

62 Inlägg
8 april 2008
Är jag verkligen den första som ställs inför problemet att basrörets fulla längd inte får plats i lådan och därför måste få tag på ett krökt basrör? Låter ju högst osannolikt, men jag kan ju skriva sen hur jag löste det om någon i framtiden skulle stöta på detta i synnerlighet ovanliga fenomen.

62 Inlägg
9 april 2008
Jag svarar på min egen fråga. Vill man ha ett vinklat rör inne i lådan tar du den grovlek på port du vill ha. Sågar det i den längd du skall ha och därefter på lämpligt ställe kapar du röret i 45 graders vinkel. Därefter tar du de två rörbitarna och limmar ihop till en 90-graders vinkel och vips har du ett rör som får plats i lådan.

50 Inlägg
11 april 2008
de e att föredra att få en så slät vinkling som möjligt. har du ork så kan man ju kapa på flera ställen för att få en fin böj. en 90graders böj på ett rör kan bilda "flåsljud" spalt portar kan man vinkla 90grader utan risk för "flåsljud"
tänk på att se till så ihop-limningarna bli släta, så litet luftmotstånd som möjligt i röret.

hoppas att de blev en bra låda:)

Sök